3377
Sök

Hur kompsänker man på bästa sätt ?

Fåga man inget, få man inget veta
103 Inlägg
14 maj 2010
Trådstartare
#1
undra hur man kompsänker en Volvo B234F motor ?
tacksam för hjälp.

415 Inlägg
14 maj 2010
#2
Enklast är om man har kolvarna löst, då kan man svarva av den yttre ringen som finns uppe på alla originalkolvar.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

Fåga man inget, få man inget veta
103 Inlägg
14 maj 2010
Trådstartare
#3
Super40 skrev:
Enklast är om man har kolvarna löst, då kan man svarva av den yttre ringen som finns uppe på alla originalkolvar.

okej, tack. Men hur mycke klarar en orginal kolv av. T.ex om man kör med Hprofils stakar och sen orginal kolven.
De är till turbo bygge.

P o r s c h e
1 700 Inlägg
14 maj 2010
#4
ska du ladda ordentligt så bör du köpa smidda kolvar, för originalkolvarna går sönder om de råkar spika.


Fåga man inget, få man inget veta
103 Inlägg
14 maj 2010
Trådstartare
#5
Bensinskallen skrev:
ska du ladda ordentligt så bör du köpa smidda kolvar, för originalkolvarna går sönder om de råkar spika.

okej men då måste jag fräsa ur för ventilerna eller finns de smidda till 16v att köpa o var isf ? smile

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
14 maj 2010
#6
hur mycket effekt siktar du på?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Fåga man inget, få man inget veta
103 Inlägg
14 maj 2010
Trådstartare
#7
ja en ca: 250 till 300 hk. någon sådant.

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
14 maj 2010
#8
_volvo1 skrev:
ja en ca: 250 till 300 hk. någon sådant.

då behöver du inga smidda kolvar, se till att mappa den rätt bara så det inte spikar.

se till att inte ha en för LITEN turbo heller, 16v andas rätt duktigt.
Senast redigerat av NITROUS (14 maj 2010)

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Fåga man inget, få man inget veta
103 Inlägg
14 maj 2010
Trådstartare
#9
NITROUS skrev:
_volvo1 skrev:
ja en ca: 250 till 300 hk. någon sådant.

då behöver du inga smidda kolvar, se till att mappa den rätt bara så det inte spikar.

se till att inte ha en för LITEN turbo heller, 16v andas rätt duktigt.

okej tackar. så då klara jag mer på org kolvarna. om mappa riktigt.

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
14 maj 2010
#10
_volvo1 skrev:
NITROUS skrev:
_volvo1 skrev:
ja en ca: 250 till 300 hk. någon sådant.

då behöver du inga smidda kolvar, se till att mappa den rätt bara så det inte spikar.

se till att inte ha en för LITEN turbo heller, 16v andas rätt duktigt.

okej tackar. så då klara jag mer på org kolvarna. om mappa riktigt.

ja det ska inte vara några problem, jag kör med originalkolvar och smidda stakar i min 16vturbo och ligger runt 320 hk

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Fåga man inget, få man inget veta
103 Inlägg
14 maj 2010
Trådstartare
#11
NITROUS skrev:
_volvo1 skrev:
NITROUS skrev:

då behöver du inga smidda kolvar, se till att mappa den rätt bara så det inte spikar.

se till att inte ha en för LITEN turbo heller, 16v andas rätt duktigt.

okej tackar. så då klara jag mer på org kolvarna. om mappa riktigt.

ja det ska inte vara några problem, jag kör med originalkolvar och smidda stakar i min 16vturbo och ligger runt 320 hk

okej hehe smile men då ska bara hitta en duktig kille som kan mappa rätt.
men ska jag kompsänka så som någon skrev tidigare så?

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
14 maj 2010
#12
_volvo1 skrev:
NITROUS skrev:
_volvo1 skrev:

okej tackar. så då klara jag mer på org kolvarna. om mappa riktigt.

ja det ska inte vara några problem, jag kör med originalkolvar och smidda stakar i min 16vturbo och ligger runt 320 hk

okej hehe smile men då ska bara hitta en duktig kille som kan mappa rätt.
men ska jag kompsänka så som någon skrev tidigare så?

ja kompsänk, men hur mycket beror på bränsle, jag kör på E85 och ligger på runt 9,5:1 i kompförhållande, skulle jag kört på BF95 skulle jag fått lägga mig lägre, samt behövt vara lite snällare med tändning etc för att förhindra spik.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Fåga man inget, få man inget veta
103 Inlägg
14 maj 2010
Trådstartare
#13
NITROUS skrev:
_volvo1 skrev:
NITROUS skrev:

ja det ska inte vara några problem, jag kör med originalkolvar och smidda stakar i min 16vturbo och ligger runt 320 hk

okej hehe smile men då ska bara hitta en duktig kille som kan mappa rätt.
men ska jag kompsänka så som någon skrev tidigare så?

ja kompsänk, men hur mycket beror på bränsle, jag kör på E85 och ligger på runt 9,5:1 i kompförhållande, skulle jag kört på BF95 skulle jag fått lägga mig lägre, samt behövt vara lite snällare med tändning etc för att förhindra spik.

Tack så mycke för hjälpen!


Sök