2526
Sök

vad är det som gör det grymma ljudet på subaru impreza?

1 268 Inlägg
7 juli 2007
Trådstartare
#1
jag undra va det är som bidrar till det härliga ljudet typ låter som ett fett surrande när dom axxar iväg.... grymt avgasljus på dessa bilar......

Gorgilus addictus
4 756 Inlägg
7 juli 2007
#2
Boxer motorn? smile

Allt för den där jävla hatten!

226 Inlägg
7 juli 2007
#3
som ovan smile

371 Inlägg
8 juli 2007
#4
boxer motor med 3" avgas låter fett najs smile

Life is a bitch, then u die

Hej hopp!
7 Inlägg
8 juli 2007
#5
boxer

DRIVER @ HWR.se
621 Inlägg
8 juli 2007
#6
. . . eller boxermotorn kanske!!! -Tror jag smile

- V8 - 4 ever . . .
_________________

93 Inlägg
8 juli 2007
#7
håller med dom andra....boxermotorn....

302 Inlägg
8 juli 2007
#8
då kan jag säga att det ÄR boxermotorn som gör de fina ljudet big_smile cool

Chuck Norris can cook minute rice in 30 seconds.

10 287 Inlägg
8 juli 2007
#9
Så det skulle bli annat ljud bara för att man plattar till motorn?

Anledningen till att en V-motor eller en boxer-motor med singelturbo låter som dom gör - beror på att det är stor skillnad i längd mellan grenrörspiporna.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 268 Inlägg
8 juli 2007
Trådstartare
#10
så det har inget me systemet att göra utan motorn då?? så det går inte få liknande ljud på andra bilar?

10 287 Inlägg
8 juli 2007
#11
Som jag skrev i inlägg #11. Det beror inte på att man plattade till motorn. Utan på att grenrörspiporna blir så olikt långa.
Vill du få liknande ljud på tex en S40 T4 så är det "bara" att tillverka ett specialgrenrör med två hysteriskt långa pipor.

/Göran

LazerHawke skrev:
så det har inget me systemet att göra utan motorn då?? så det går inte få liknande ljud på andra bilar?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Maizer
8 juli 2007
#12
Sharky skrev:
Som jag skrev i inlägg #11. Det beror inte på att man plattade till motorn. Utan på att grenrörspiporna blir så olikt långa.
Vill du få liknande ljud på tex en S40 T4 så är det "bara" att tillverka ett specialgrenrör med två hysteriskt långa pipor.

/Göran

LazerHawke skrev:
så det har inget me systemet att göra utan motorn då?? så det går inte få liknande ljud på andra bilar?


Det visste jag inte, trodde det var boxermotorn som skapade ljudet.. Är det gjort medvetet för att få till det? Kan ju inte va så optimalt grenrör?

"audiot"
287 Inlägg
8 juli 2007
#13
Maizer skrev:
Sharky skrev:
Som jag skrev i inlägg #11. Det beror inte på att man plattade till motorn. Utan på att grenrörspiporna blir så olikt långa.
Vill du få liknande ljud på tex en S40 T4 så är det "bara" att tillverka ett specialgrenrör med två hysteriskt långa pipor.

/Göran

LazerHawke skrev:
så det har inget me systemet att göra utan motorn då?? så det går inte få liknande ljud på andra bilar?


Det visste jag inte, trodde det var boxermotorn som skapade ljudet.. Är det gjort medvetet för att få till det? Kan ju inte va så optimalt grenrör?

Jag antar att det inte är det ultimata sättet att bygga ett grenrör på men eftersom motorn är "tillplattad" och således har cylindrar åt både höger och vänster om du förstår så är det oundvikligt att få väldigt konstiga längder på grenrören om man ska ha en singelturbomotor såvida man inte satte turbon rakt under eller över motorn.  Hade det gått att på ett bra sätt bygga ett bra grenrör med liknande rörlängder  är jag ganska säker på att Subaru hade byggt ett sådant istället.  I subarun sitter turbon på ena sidan av motorn och de cylindrar som ligger "längst ifrån" turbon har därmed längre rör fram/bak till snurran.  Kanske därmed man får väldigt läckert ljud.  För det är ett jävligt läckert ljud!

Dock så undrar jag om lite om det är den varierande grenrörslängden. På boxermotorcyklarna tex många BMW bågar så får man även där ett väldigt speciellt ljud jämfört med vanliga motorer. Detta trots att de är utan snurrbo och har väldigt lika grenrörs-rörlängder? Dock så kanske det är längre till kollektor än vanligt och det är det som gör ljudet? Dock så tror jag att själva boxerkonstruktionen har en del i det hela, även om den hade haft ett "riktigt" grenrör
¨
Ajja, jag vet inte riktigt. Spännande resonemang.
Senast redigerat av oumi (8 juli 2007)

"... Vi hamnade i alla fall inte på taket"

302 Inlägg
8 juli 2007
#14
en gammal subaru 1800 pickup låter ju nästan  likadant tongue o de är det ingen turbo på så utformningen på motorn har nog lite med ljudet att göra ändå tror jag

Chuck Norris can cook minute rice in 30 seconds.

220 Inlägg
8 juli 2007
#15
Kart att det har med att det är en boxer inte grenrör.

10 287 Inlägg
8 juli 2007
#16
OK. Men om det nu är boxerkonstruktionen som i sig gör att det låter "så ball".

Varför låter då inte en gammal bubbla lika "ball" som en Subaru?

En gång till då: Bara för att man tar en motor och plattar till den så får man i sig inget annat ljud. Sedan att motor A låter annorlunda än motor B är en helt annan sak. Men att hänföra det till att det är boxerkonstruktionen i sig är inte korrekt.

Och hur ser avgassystemen ut på en sugis-Subaru? Blir inte ena sidan mycket längre än den andra.

Så att det är följder av konstruktionen är sannolikt helt sant - men inte konstruktionen i sig.

Notera också att många bilmärken designar sina motorljud. Titta tex på BMW. Men man kan inte öppna huven på en BMW med rak sexa och säga "aha! ljudet från en BMW beror på att det är en rak sexa". Det är en inkorrekt extrapolation.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 072 Inlägg
8 juli 2007
#17
Hmm.. Hade en bubbla förr vilket har ungefär samma ljud som subaru fast ändå inte. Men det ena ledde till det andra och uppe vid 1900cc och ordentligt trimmad så låter dessa som vilka andra. Så fort man fick på ett avstämt system med bra längder kom man ifrån det rätta boxer ljudet.. dock försvinner det inte helt!!


1 Inlägg
14 maj 2010
#18
Själva "Subaruljudet" har ingenting med Boxerkonstruktionen att göra!
Det som ger det karraktäristiska ljudet är grenröret. På originalgrenröret är avgaskanalerna på vänster sida avsevärt mycket längre än kanalerna på höger sida. Detta gör att avgasimpulserna "stör ut varandra" när kanalerna går ihop vilket leder till det speciella ljudet. Har man däremot ett grenrör med lika långa avgaskanaler ett sk. "equal length header" eller "WRC-grenrör" får man bort "Subaruljudet" och motorns gång låter jämnare.


1 867 Inlägg
14 maj 2010
#19

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

V4
218 Inlägg
15 maj 2010
#20
Det är inte något liknande som v4an där det är siames avgasportar och tändföljd 1342 vilket också ger ett lustigt och speciellt ljud?

I reject the reality and substitute my own.
//Adam Savage


Sök