Årsskatten på gamla diesel kommer väl fortsätta att beskattas via vikten (och en straffaktor på x3.5) vad jag vet. Om det är ett bra köp eller inte beror på skicket, men det låter som ett riktigt bra pris om bara bilen är ok den med.
Jämfört med motsvarande 318i är dieseln nästan 2dl snålare per mil, och man kan nog säga att en liter diesel är lika dyr som en liter bensin idag. På ett ungefär i alla fall.
Så räkna med 3000:- mer i skatt. Detta skall du tjäna in på 1,5dl (= ca 1,8kr/milen) mindre. Så räknar jag rätt bör du köra en 1600-1700 mil per år för att köra in den högre skatten. Detta förutsatt att försäkring och övriga kostnader ligger på samma nivå för båda varianterna, vilket man kan anta att de gör.
Men oavsett, kör du mindre än 1700mil per år kommer denna bilen troligtvis kosta dig lite mer att äga. Å andra sidan hittar du ingen ok 318i med M43 motorn för under 10k heller. Och det är inte "en massa" pengar du förlorar heller.
Så jag tycker nog det är läge för att slå till om den är i fint skick, troligtvis kommer du tjäna på att köpa denna bilen även om du kör mindre än 1700mil per år eftersom du får den såpass billigt.