3235
Sök

Volvo 965 -92 Har plötsligt slutat starta.

60 Inlägg
17 maj 2010
Trådstartare
Hej.

Skulle här på kvällskvisten åka från jobbet så jag klev ut och skulle starta bilen, den hoppade igång i ca: 1-2 sek sen gick den dåligt ner i varv för att slutligen dö helt.

Jag har efter att detta hänt provat starta igen men utan resultat, den bara tänder till på 4an och 6ans cylinder men det är inte nog för att hålla bilen igång, det resultatet kom jag fram till genom att ta bort kablarna på tändspolarna tills den inte tände alls.

Har även haft ur stiften helt och kollat gnista på alla stift och det gnistrar på alla.
Kollade även om den fick någon bensin fram till motorn då jag tänkte att filtret kanske var igensatt men det pumpade bensin fram vid motorn. Kollade dock inte så långt som ut ur fuelrailen till spridarna bara att det kom bensin in i den.

Sprutar jag startgas tänder den inte alls då bara går den runt.

Tycker det verkar märkligt då den inte visat nån tendens till problem innan och gick hur bra som helst när jag parkerade den där igår.

Så är det möjligtvis nån som varit med om liknande problem och har en lösning eller kanske bara nån ide på vad jag ska kolla upp så tveka inte att skriva, allt hjälper i detta läge.

Finns det kanske till och med nån som har lust att kasta ett öga på bilen och problemet så finns jag och bilen ute på Gladökvarn i huddinge stockholm, Stena anläggningen. Kommer finnas här tills på onsdag om jag hittar en annan bil att låna hem över helgen annars finns jag här tills bilen är lagad eller jag köpt en ny när lönen kommit.

MVH// Dennis

1 915 Inlägg
18 maj 2010
Kolla felkoder.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

60 Inlägg
18 maj 2010
Trådstartare
Louksor skrev:
Kolla felkoder.

Inga problem där...

12 Inlägg
18 maj 2010
får den verkligen ordentlig gnista? borde ju hända något när du sprutar startgas.
Kolla tändsteget
Senast redigerat av tobbz (18 maj 2010)

60 Inlägg
18 maj 2010
Trådstartare
tobbz skrev:
får den verkligen ordentlig gnista? borde ju hända något när du sprutar startgas.
Kolla tändsteget

Ja det ser helt okej ut när jag kollar gnistan och den gnistrar i rätt läge också. Sprutar jag startgas så slutar den tända helt...

173 Inlägg
18 maj 2010
Hur är gnistan? svag eller ser den stark ut ? hur ser stiften ut? blöta eller torra ? är bilen manuel så prova knuffa igång den
Senast redigerat av Stenzzon (18 maj 2010)

60 Inlägg
18 maj 2010
Trådstartare
Stenzzon skrev:
Hur är gnistan? svag eller ser den stark ut ? hur ser stiften ut? blöta eller torra ? är bilen manuel så prova knuffa igång den

Gnistan är stark, Stiften är lite mer åt det svarta hållet än åt oboy hållet, och lite fuktiga.

Den är ju tyvärr Automat. 3.0L motorn

1 043 Inlägg
18 maj 2010
Byt stiften och om den startar då varmkör riktigt innan du stänger av igen.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
18 maj 2010
kolla spridar reläna då smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

60 Inlägg
18 maj 2010
Trådstartare
turboforssen skrev:
kolla spridar reläna då smile

Har vart ut och kollat men hittade inte vart dom satt men har nu fått reda på att dom sitter i mitt konsolen på passagerarsidan, då är bara frågan, vad har relät för nummer?

Sök