2463
Sök

Volvo 240/740tic går bara med startmotor

65 Inlägg
20 maj 2010
Trådstartare
#1
Hej!

Jag har en volvo 240, men en volvo 740tic motor i. Problem är att den startar när man håller så startmotorn går, då går också motorn går att varva upp den och allt. Så fort man släpper nyckeln ur "fjäderläget" så dör motorn ungefär som man vrider av nyckeln helt.

Sen har jag en grönkabel som går in i bilen (tror jag) och till någon vakum sak på toppen. När jag lägger denna kabel på + på batteriet går startmotorn runt och bilen startar, så fort jag lyfter bort den dör bilen.

Vill veta var den grönakabeln är för något och om någon kan veta vad problemet ligger?



mvh

Whatever :)
1 652 Inlägg
21 maj 2010
#2
Du kan starta bilen vanligt men när du släpper nyckeln så dör den..
Kolla tändningslåset, kan vara något där i som spökar.

den gröna kabeln? går start motorn automatiskt när du lägger den på +?
i så fall så ska den kopplas till tändningslåset.. tycker jag iaf.. :S

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

65 Inlägg
21 maj 2010
Trådstartare
#3
XeptiQ skrev:
Du kan starta bilen vanligt men när du släpper nyckeln så dör den..
Kolla tändningslåset, kan vara något där i som spökar.

den gröna kabeln? går start motorn automatiskt när du lägger den på +?
i så fall så ska den kopplas till tändningslåset.. tycker jag iaf.. :S

Precis, När jag släpper nyckeln ur läget som fjädrar på nyckeln. Om jag lägger den gröna kabeln direkt på plus går startmotorn, men även om jag vrider på nyckeln går startmotorn :S. Vi har precis bytt motor från en 240tic till en 740 tic motor.

Och vi har inte rört något inne i bilen utan endast i motor utrymmet så låter konstigt att man ska dra in den. Helst när den förmodligen kommer in ifrån och går till nått vakum ventil eller något sånt.

Sedan vill jag passa på och fråga vars jag ska koppla dumpventil slangen. Den som sitter ovan på dumpen, en smal blå kabel som jag antar ska gå till vakum.


Kan det vara startkontakten? hittade någon annan med samma fel där dom trodde att det var startkontakten som behövde bytas.

mvh
Senast redigerat av jonatand (21 maj 2010)

8 Inlägg
22 maj 2010
#4
Fattar inte riktigt ! Har du taget sprutet från en 740 med ? Antingen så har du inge ström till spridarna när du släpper nyckeln å de kan ju vara troligt för den kabeln är ju grön om du har stoppat i motronic men de låter ju lite knepigt om startmotorn går om du lägger den på + ? Annars kan de vara att du inte får ström till tändspolen när du släpper nyckeln. Låter som de är nått felkopplat iaf men de va spridar + jag missa när jag stoppa i en 740 med motronic i min 240 iaf.


65 Inlägg
22 maj 2010
Trådstartare
#5
mombyracing skrev:
Fattar inte riktigt ! Har du taget sprutet från en 740 med ? Antingen så har du inge ström till spridarna när du släpper nyckeln å de kan ju vara troligt för den kabeln är ju grön om du har stoppat i motronic men de låter ju lite knepigt om startmotorn går om du lägger den på + ? Annars kan de vara att du inte får ström till tändspolen när du släpper nyckeln. Låter som de är nått felkopplat iaf men de va spridar + jag missa när jag stoppa i en 740 med motronic i min 240 iaf.

Är mekaniskt insprut från 240'in. Och den gröna kabeln ger ström när man vrider på tändningen(kollat med voltmätare) men om man lägger den på plus på batteriet går strömmen typ andra vägen och drar startmotorn.

Skulle kunna vara att jag inte får ström till tändspolen när jag släpper nyckeln. Men isåfall varför för jag inte det?.


Så jag tror inte att den gröna konktakten ska till insprutet eftersom det inte är elektriskt utan mekaniskt.

Tack för alla svar

21 761 Inlägg
22 maj 2010
#6
Från vilken årsmodell av 240 kommer insprutningen ifrån?

Har kikat på elschemat för 86- i Haynes, men gröna kablar verkar i princip bara gå till centrallås och kupebelysning. Hittar ingen grön kabel som har med den mekaniska insprutningen att göra. hmm

65 Inlägg
22 maj 2010
Trådstartare
#7
Drönirettab skrev:
Från vilken årsmodell av 240 kommer insprutningen ifrån?

Har kikat på elschemat för 86- i Haynes, men gröna kablar verkar i princip bara gå till centrallås och kupebelysning. Hittar ingen grön kabel som har med den mekaniska insprutningen att göra. hmm

Okej, jag har 2 stycken som kommer från samma kabelbinda som hänger löst. Jag vet inte vilken årsmodell. Fattar heller inte hur den ena gröna kabeln kan tillföra ström till startmotorn :S.

21 761 Inlägg
22 maj 2010
#8
Att spänningen kan gå bakvägen och påverka saker och ting är inte ovanligt. smile

Jag har nu kikat i motorrummet på min 240 GLT-86 och sökt efter "lösa" gröna kablar, men hittade bara en. Den går till någon typ av termostatkontakt för AC-systemet, min bil har nämligen AC (rätt ovanligt på 240 vad jag vet).

Hur ser den lösa änden ut på din gröna kabel, är det en rund plasthylsa eller liknande?
Senast redigerat av Drönirettab (22 maj 2010)

65 Inlägg
22 maj 2010
Trådstartare
#9
Drönirettab skrev:
Att spänningen kan gå bakvägen och påverka saker och ting är inte ovanligt. smile

Jag har nu kikat i motorrummet på min 240 GLT-86 och sökt efter "lösa" gröna kablar, men hittade bara en. Den går till någon typ av termostatkontakt för AC-systemet, min bil har nämligen AC (rätt ovanligt på 240 vad jag vet).

Hur ser den lösa änden ut på din gröna kabel, är det en rund plasthylsa eller liknande?

Har 2, en som är avklippt, alltså massa lösa småtrådar. Den andra sitter en kabelsko på, kan vara överblivet också. Den ena (den med kabelsko) går till någon vakumventil eller något som sitter på toppen och sedan in i en kabelhärva som jag tror går in i bilen. Den avklippta går direkt till kabelhärvan.

Whatever :)
1 652 Inlägg
22 maj 2010
#10
Hmm brukar bli så att när en bil går från person till person så blir de mer färger på kablar än vad de ska vara. ser jag bara på min 940.. inga färger stämmer typ.. kan vara så att ägaren innan dig har pillat en del med elektroniken. ?!

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

8 Inlägg
22 maj 2010
#11
Ja då är de bara att prova å dra en kabel mellan startmotor å tändspole så ska du se att den går sen smile eller en separat med tändnings ström. Du borde ha dubbla kablar till startmotorn om de inte är en gammal 240 så klart å är de inte de så är de garanterat de som är felet. Då får du inge ström till spolen. De är ju lätt å kolla om de är de som är felet iaf. Dra en separat kabel till spolen å testa  smile


65 Inlägg
23 maj 2010
Trådstartare
#12
mombyracing skrev:
Ja då är de bara att prova å dra en kabel mellan startmotor å tändspole så ska du se att den går sen smile eller en separat med tändnings ström. Du borde ha dubbla kablar till startmotorn om de inte är en gammal 240 så klart å är de inte de så är de garanterat de som är felet. Då får du inge ström till spolen. De är ju lätt å kolla om de är de som är felet iaf. Dra en separat kabel till spolen å testa  smile

Ska prova det, Tack för tipset smile


Sök