3282
Sök

To4 turbo på B230

39 Inlägg
27 november 2009
Trådstartare
helloj...har en liten fundering kring mitt aggregat, som jag monterade dit i dag.
turbon är en T04 (kommer från någon maskin) har monterat dit turbon på ett standard 740 grenrör utan wastegate.
märkte att den laddade lite väl mycket tongue
hur kan jag på ett simpelt sätt reducera trycket?
utan att behöva bygga om grenröret och andvända wastegate.

tacksam för svar på denna dumma fråga

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
27 november 2009
har du ingen wastegate alls? isåfall kommer laddet skena hur du än gör

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

39 Inlägg
27 november 2009
Trådstartare
jo det förstår jag..nej ingen wastgate över huvud taget. funderade på om man kunde göra nått på luftsidan i stället för avgas sidan ?!

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
27 november 2009
Rytterne_racing skrev:
jo det förstår jag..nej ingen wastgate över huvud taget. funderade på om man kunde göra nått på luftsidan i stället för avgas sidan ?!

visst, sätt en wastegate exempelvis vid intercoolern, när 1 bar eller vad du nu vill ha är uppnått, leder den luften tillbaks till innan turbon.

men varför inte göra det ordentligt? turbon kommer få det kämpigt annars när den måste pumpa livet ur sig.

1 867 Inlägg
27 november 2009
Du kan köpa en wastegate och montera på tryckröret och på så sätt släppa bort tillräckligt mycket luft för att få ner trycket. Det kommer dock inte funka, då din motorstyrning med luftmassemätare får ett flipp när du dumpar bort uppmätt luft på det sättet, du kommer även övervarva din turbo vilket gör att den slits onormalt fort.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

39 Inlägg
27 november 2009
Trådstartare
jo iof...har juh bara original grenrör samt den där turbon. kanske an liten adapter mellan grenrör och turbo...där wastegaten kan sitta .. eller har du något annat förslag !? mvh

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
27 november 2009
Rytterne_racing skrev:
jo iof...har juh bara original grenrör samt den där turbon. kanske an liten adapter mellan grenrör och turbo...där wastegaten kan sitta .. eller har du något annat förslag !? mvh

adapter mellan grenrör och turbo funkar, har kört så på ett fulbygge en gång.

761 Inlägg
27 november 2009
Det här var ju ogenomtänkt från början, köra utan WG fungerar bara på dieselmotorer, där behövs den inte.

Reglera på insugssidan fungerar absolut inte, du kommer elda upp turbon på några sekunder eftersom den övervarvar oändligt.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
27 november 2009
varför inte bara montera dit en intern westgate det är ju det simplaste

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

258 Inlägg
25 maj 2010
Eller så Köper du en extern wastegate och sätter den på downpipen. Hade det på min s90 med T5 fungera klockrent smile

Sök