2734
Sök

Bilar med bra isolering vilket leder till en tyst kupe.

390 Inlägg
19 maj 2010
Trådstartare
#1
Tja!
Jag undrar en sak..hur kommer det sig att Mecedes har från fabrik bättre isolering i sina bilar än vad tex Volvo har?? Är deras material de använder bättre?? Hur gör Mercedes sina bilar så tysta,vad är det de lägger i dörrar,bagage och golv.. Inte direkt Dynamat:p hehe.. När man tar av dörrpanelen på en bil så finns det bara sladdar till högtalare och plåt där bak...Så vart är Isoleringen?? Hur ser det ut på tex Bmw och Mercedes bilar bakom deras dörrpaneler och inre golv etc..????


Mvh Mastercar


1 854 Inlägg
19 maj 2010
#2
dom kostar 200 000 mer

390 Inlägg
19 maj 2010
Trådstartare
#3
aa de fattar väl alla..men vad är det de lägger i sina bilar för en tystare kupe ??? vad är det för material.??


Diffmeister
49 Inlägg
19 maj 2010
#4
dom bara drar åt alla skruvar hårdare...

Enkel logik: Golf är en sport, alltså kör jag sport-bil

1 298 Inlägg
20 maj 2010
#5
I moderna (läs dyrare) bilar kan man hitta ljudisolering lite varstans. Kan ligga mjuk dämpmatta i hjulhusen, runt om i motorhuven och såklart i dörrar o.s.v. Skulle misstänka att man hittar en hel del dämpmaterial om man plockar ner dörrsidan på en ny E-klass.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

16 197 Inlägg
20 maj 2010
#6
MasterCar skrev:
aa de fattar väl alla..men vad är det de lägger i sina bilar för en tystare kupe ??? vad är det för material.??

BMW har ju formljutna golvmattor som typ e 10cm tjocka.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Allmänt envis
12 512 Inlägg
20 maj 2010
#7
Det har inte enbart med mängden isolering att göra heller, utan hur och var man placerar denna. Kan man ta 50-100.000:- mer för en bil har man också större resurser att lägga ner på till exempel ljudisolering.

Att sedan Mercedes, Bmw etc tillverkar ett par gånger så många bilar per år som (tex.) Volvo, gör knappast saken annorlunda, större resurser och mycket mer erfarenhet kommer naturligt, och inte bara när det gäller isolering.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Diffmeister
49 Inlägg
24 maj 2010
#8
kan ju ta ett exempel från diskmaskins sidan där de använder en polypropylen gummí blandning som dämpning för ljudet, en 45 db maskin har ungefär lite mer än 33 % av vikten på totala maskinen. Undrar hur mycket dämpningen väger i en bil egentligen? Sportbilar har ju i regel mindre o låter då lite grand mer

Enkel logik: Golf är en sport, alltså kör jag sport-bil

6 632 Inlägg
25 maj 2010
#9
Du tjänar vikt på de .. *ovan*

Men som andra säger; pröjsar du mer får du mer
Det värsta när de gäller ljud jag har varit med om är att åka en Toyota Aygo i 90, låter som man ligger i 140 med ner vevad ruta

De/Dem

347 Inlägg
25 maj 2010
#10
Jag vet att en Volvo blir tystare om man lägger till laminerade sidorutor som extrautrustning. Kanske Mercedes har ljuddämpande rutor som standardutrustning?
Senast redigerat av o_lindh (25 maj 2010)


Sök