2485
Sök

Saab koppling!

12 086 Inlägg
13 januari 2006
Trådstartare
#1
Har en fråga ang min fars 9000.

Kopplingen har börjat slira när man gasar kraftigt.. vilket betyder att den snart har gjort sitt.
Kollat på nya kopplingar men tänkte att man skulle köpa något värre än orginal, det är ju ändå 270hk. Passar Saab 9-5 Aero kopplingen på 2.3L motor som sitter i 9000.

Och om någon vet om denna Aerokoppling är något o ha?
Såg dubbelskivig på speedparts för 14700kr.. fast då har vi passerat mina ambitioner=)

Någon Saabkunnig som kan ge mig lite tips.

Markus

764 Inlägg
13 januari 2006
#2
JapMax skrev:
Har en fråga ang min fars 9000.

Kopplingen har börjat slira när man gasar kraftigt.. vilket betyder att den snart har gjort sitt.
Kollat på nya kopplingar men tänkte att man skulle köpa något värre än orginal, det är ju ändå 270hk. Passar Saab 9-5 Aero kopplingen på 2.3L motor som sitter i 9000.

Och om någon vet om denna Aerokoppling är något o ha?
Såg dubbelskivig på speedparts för 14700kr.. fast då har vi passerat mina ambitioner=)

Någon Saabkunnig som kan ge mig lite tips.

Markus

Köp denna då som är till 9000. http://www.maptun.com/webshop/shop_info … tegori=298

TeQuilla

5 710 Inlägg
13 januari 2006
#3
Vad är det för årsmodell på Snabeln?

Hursom Sachs Race Engineering:s  "600Nm" tryckplatta  tillsammans med originallamellär oxo ett alternativ.
Kostar 4950kr och kan köpas på vilken Mekonomen som helst.

MVH Jonas
..............

12 086 Inlägg
13 januari 2006
Trådstartare
#4
jonTe skrev:
Vad är det för årsmodell på Snabeln?

Hursom Sachs Race Engineering:s  "600Nm" tryckplatta  tillsammans med originallamellär oxo ett alternativ.
Kostar 4950kr och kan köpas på vilken Mekonomen som helst.

Är en 97a.. bilen finns uppe på sidan.

Det är alltså farsan som ska köpa kopplingen och jag får tala från hans planer. 6k är igentligen för mkt.. orginal koppling kostar 3600kr och en pirat 2000.

Köper han 600Nm tryckplattan måste ändå ny lamell införskaffas o då är vi uppe i 6k+ igen.
antingen blir det orginalkopplingssats lr om någon kan svara på om 9-5 Aero kopplingen fungerar.

5 710 Inlägg
16 januari 2006
#5
JapMax skrev:
Köper han 600Nm tryckplattan måste ändå ny lamell införskaffas o då är vi uppe i 6k+ igen.

Måste måste man inte men man är nästan lite "dumsnål" om man låter bli smile

JapMax skrev:
antingen blir det orginalkopplingssats lr om någon kan svara på om 9-5 Aero kopplingen fungerar

Jag kan inte svara på om 9-5:ans koppling passar men det är nog inte ett så bra "trimalternativ" då det inte skiljer mycket på original vridmoment mellan bilarna.

Det är dyrt att köra trimmat....wink

MVH Jonas
..............

Moderator+
1 081 Inlägg
16 januari 2006
#6
jonTe skrev:
Jag kan inte svara på om 9-5:ans koppling passar men det är nog inte ett så bra "trimalternativ" då det inte skiljer mycket på original vridmoment mellan bilarna.

Det är dyrt att köra trimmat....wink

Jag kan inte heller svara på hurvida 9-5 Aero koppling passar på B234 men jag antar att det inte passar så bra för då skulle nog fler köra med den.

500nm ska 9-5 Aerokopplingen palla btw så den duger rätt långt.

Och jag håller med jonTe, det är dyrt att köra trimmat smile Har han skaffat 270hk får man räkna med att reservdelar blir lite dyrare än till en std. annars ska man köra orginal.

mvh

Vem jag?

12 086 Inlägg
16 januari 2006
Trådstartare
#7
jonTe skrev:
JapMax skrev:
Köper han 600Nm tryckplattan måste ändå ny lamell införskaffas o då är vi uppe i 6k+ igen.

Måste måste man inte men man är nästan lite "dumsnål" om man låter bli smile

JapMax skrev:
antingen blir det orginalkopplingssats lr om någon kan svara på om 9-5 Aero kopplingen fungerar

Jag kan inte svara på om 9-5:ans koppling passar men det är nog inte ett så bra "trimalternativ" då det inte skiljer mycket på original vridmoment mellan bilarna.

Det är dyrt att köra trimmat....wink

Jag antar att lamellen är slut eftersom den slirar? och då kan det ju va idé att byta den=)
Jo, dumsnål säger du men jag försöker hitta ett mittemellan.
Orginalkoppling 3600kr -Sachskoppling 6000kr. Tänkte att Aerokopplineg kanske låg därimellan.
Såvida ingen vet om Aerokopplingen passar blir det en orginalkoppling antar jag, den lär hålla med tanke på hur farsgubben kör iofs.

1 Inlägg
21 januari 2006
#8
tjäna!!
Har en fråga!Var köper man läder säten till en sabb 9-5?O vad kostar dem??Tack

funderare...
83 Inlägg
21 januari 2006
#9
Jag tror faktiskt att en ny koppling till en 9000aero funkar kanon. Vad jag hörde när jag letade koppling till min gamla motor så skulle 9000aerons koppling (94-98) vara den starkaste original tryckplattan till saab.....

->zlatan_b= Du kan ju alltid kolla på stcs forum eller så kan du ringa till sdcc i trollhättan vilka säljer helt nya inredningar till ganska schysta priser.


1 Inlägg
29 maj 2010
#10
Tja, Vet någon om de finns någon förstärkt koppling till saab 9-3 aero 2004. jag har inte V6


1 772 Inlägg
29 maj 2010
#11
albertT skrev:
Tja, Vet någon om de finns någon förstärkt koppling till saab 9-3 aero 2004. jag har inte V6

Bump that shiet!

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.


Sök