3927
Sök

Byta kam b230k

Redneck life
357 Inlägg
1 april 2010
Trådstartare
#1
HEJ smile

Är så att jag tänkte sätta i en lite roligare kam i 240in men undrar om jag verkligen kan köra på alla volvos originalkammar då jag har 631topp (allså inga förbränningsrum i toppen)

Tacksam för snabba svar smile
Senast redigerat av reaser (4 april 2010)

Om vi killar blir svettiga i skrevet, kallas det för pungsvett.
Men vad kallas det när tjejer blir svettiga på samma ställe?
- Läppglans?

310 Inlägg
1 april 2010
#2
Bra fråga, jag kan med 100% säkerhet varken säga bu eller bä. Det enda jag hört om dessa motorer är att de är känsligare för kamrems hopp. Ska tydligen vara lättare att få ventilsallad på dessa. Kolla in på svenska200klubben.se och deras forum om så får du garanterat svar.

Om det passar så hade nog du kunnat få en rätt trevlig maskin med en 2ports weber (36/36 ska passa direkt på k insuget) och k eller h, kam.


357 Inlägg
1 april 2010
#3
Ja du kan köra med de vanliga kammarna.


102 Inlägg
1 april 2010
#4
aF skrev:
Ja du kan köra med de vanliga kammarna.

helt säker på detta?


310 Inlägg
1 april 2010
#5
Lyftet på orginal kammarna varierar mellan 9,5 för M-kam och 12 resp 11.95 för H och K-kam. Skillnaden är alltså max 2,5mm.

Är du osäker eller inte hittar någon källa du anser säker får du väl testa? Ställ motorn i TDC på 1an och tillverka ngt verktyg där du kan simulera 12mm lyft? smile


102 Inlägg
4 april 2010
#6
är säker du inte kan byta till tex. v & k osv.


Redneck life
357 Inlägg
4 april 2010
Trådstartare
#7
oj här var det massa olika svar...  någon som vet skert om jag kan byta kam eller inte? har x kammen i nu och vill i med en k. ingen som vet?

Om vi killar blir svettiga i skrevet, kallas det för pungsvett.
Men vad kallas det när tjejer blir svettiga på samma ställe?
- Läppglans?

102 Inlägg
4 april 2010
#8
vet en som kört av en v-kam iaf.


926 Inlägg
4 april 2010
#9
PH_ skrev:
Lyftet på orginal kammarna varierar mellan 9,5 för M-kam och 12 resp 11.95 för H och K-kam. Skillnaden är alltså max 2,5mm.

Är du osäker eller inte hittar någon källa du anser säker får du väl testa? Ställ motorn i TDC på 1an och tillverka ngt verktyg där du kan simulera 12mm lyft? smile

Man har "ALDRIG" fullt ventillyft vid TDC.
Normaölt lyft är ungefär 1-3mm

Mats

85 Inlägg
5 april 2010
#10
Alla kammar som passar i 160, 398, 405, 530 och 531 passar även i 631!!
Har själv kört trimkammar i 631, måne 7 & 8, khöler, reju, mm.
Fungerar utan några som helst problem smile

˙˙˙ʇǝʞɔoןq åd pɹoqʇuǝƃuɐʇ ɐdöʞ ɹǝɯ ƃıɹpןɐ ɐʞs 'uɐɟ

Redneck life
357 Inlägg
5 april 2010
Trådstartare
#11
cedergren_ skrev:
Alla kammar som passar i 160, 398, 405, 530 och 531 passar även i 631!!
Har själv kört trimkammar i 631, måne 7 & 8, khöler, reju, mm.
Fungerar utan några som helst problem smile

oki tack för rakt svar:)

Om vi killar blir svettiga i skrevet, kallas det för pungsvett.
Men vad kallas det när tjejer blir svettiga på samma ställe?
- Läppglans?

102 Inlägg
5 april 2010
#12
cedergren_ skrev:
Alla kammar som passar i 160, 398, 405, 530 och 531 passar även i 631!!
Har själv kört trimkammar i 631, måne 7 & 8, khöler, reju, mm.
Fungerar utan några som helst problem smile

hur fan kan då v-kamen gå av på mitten?


P o r s c h e
1 700 Inlägg
5 april 2010
#13
janni_ruda skrev:
cedergren_ skrev:
Alla kammar som passar i 160, 398, 405, 530 och 531 passar även i 631!!
Har själv kört trimkammar i 631, måne 7 & 8, khöler, reju, mm.
Fungerar utan några som helst problem smile

hur fan kan då v-kamen gå av på mitten?

Remmen kuggat kanske. Sen skulle väl motorn ha knackat ganska ordentligt om de vore så att ventilerna slår i, för de börjar ju inte vips utan anledning wink


102 Inlägg
5 april 2010
#14
den gick av på starten och killen i fråga som montera har gjort de 100miljoner gånger...


365 Inlägg
31 maj 2010
#15
janni_ruda skrev:
den gick av på starten och killen i fråga som montera har gjort de 100miljoner gånger...

För att tro det eller ej, men saker KAN gå sönder ändå! smile

V-kammen fanns förövrigt med i en volvo orginal trimsats till jsut b230k och gav då ett tillskott av 13 hästar, så toppeffekten ökade till 130 kusar smile

(ursäkta halvt onödigt trådlyft)
Senast redigerat av Winterdrift (1 juni 2010)

Hellre 100 blås på tvären än 200 rätt fram.


Sök