jonTe skrev:
Lite för och nackdelar mellan R o V motorer ren allmänt:
Rak+ Fler stödpunkter för vevaxeln.
+ Större lageryta för vevstaken.
+ Lättservad.
+ Relativt få rörliga delar.
- Motorn blir lång och hög och tar stor plats.
- Vev/kamaxel blir långa, en nackdel t.ex vid höga varvatal.
V-motor + Kompakt, man kan göra en stor
motor ( i volym) utan att den tar stor plats.
+ Vridstyv, motorn kan utgära en bärande del av fordornet.
- Många rörliga delar.
- Många delar, t.ex dubbla topplock gör motorn dyr att tillverka.
- Få ramlagerytor för vevaxeln.
- Vevstakarna får dela på en vevtapp= små lagerytor för vevstakarna.
- Svårare att serva.
En boxer har ungefär samma nackdelar som en V-motor men några plus till:
+ Bra balans, tyngden från kolv vevstakar "tar ut varandra"
+ Motorn blir platt, ger fordornet låg tyngdpunkt = möjlighet till bra väghållning
mvh jonas