2739
Sök

Varför köra på breda däck?

4 005 Inlägg
31 maj 2010
#41
Breda däck har man för att få mer grepp. Tex för att få ut effekten.

Varför tror du dragracingbilar har 1m+ breda däck? smile

Oftast så är ju acceleration viktigare än toppfart då man ändå aldrig når toppfarten lika ofta som den höga accelerationen.


1 436 Inlägg
31 maj 2010
#42
Rallyhalle skrev:
axelj skrev:
Rallyhalle skrev:
Skriv en förklaring på ditt första inlägg så kanske fler kommer komma med ett/flera vettiga svar.

För jag fatta inte ett skvatt av de du skrev, och jag tror inte att jag e den enda...

Nej, men jag tror att de som kan svaret på frågan förstår precis vad jag menade.

Eller så finns det någon som har ett svar men inte förstår din fancy bokstavskombination.
Men men, din fråga som du gör hur du vill med. I don't care, va bara ett tips.

När han frågar efter vetenskapliga bevis för behovet av breda däck är det jävligt dumt att ta bort det vetenskapliga för att några tycker att det är svåra ord?
Det finns fler på garaget än de som gick 2- eller 3-årig praktisk linje på gymnasiet vet du.

Eller vi kan vända på det, exempel:

"Passar växellådan M90 på motorn B230FT utan modifikationer?"
Visst får man svar om man tar bort bokstavs- och sifferkombinationerna, men svaret "en växellåda går att montera på en motor" är inte samma som att "M90 passar på B230FT utan modifikationer".

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
31 maj 2010
#43
Caffe skrev:
Rallyhalle skrev:
axelj skrev:

Nej, men jag tror att de som kan svaret på frågan förstår precis vad jag menade.

Eller så finns det någon som har ett svar men inte förstår din fancy bokstavskombination.
Men men, din fråga som du gör hur du vill med. I don't care, va bara ett tips.

När han frågar efter vetenskapliga bevis för behovet av breda däck är det jävligt dumt att ta bort det vetenskapliga för att några tycker att det är svåra ord?
Det finns fler på garaget än de som gick 2- eller 3-årig praktisk linje på gymnasiet vet du.

Eller vi kan vända på det, exempel:

"Passar växellådan M90 på motorn B230FT utan modifikationer?"
Visst får man svar om man tar bort bokstavs- och sifferkombinationerna, men svaret "en växellåda går att montera på en motor" är inte samma som att "M90 passar på B230FT utan modifikationer".

http://www.avaec.com/ht2006/89olahen/bilder/word.jpg


27 Inlägg
31 maj 2010
#44
Paulzzon94 skrev:
men om man har breda däck borde inte nedåt trycket från bilen spridas ut över en större area och på så sätt få mindre friktion?

Säg om man har vikt x på däck 1 så lär man klara av att passera den ganska fort när du svänger i en kurva. Man kan då få överstyrning eller understyrning.

Om man då ökar bredden på ett däck så ökar du den totala kontaktytan emot marken och chansen att denna "gräns" passeras så att du får understyrning blir mindre. Sen gäller det väll att man håller sej inom dessa två gränser antar jag tongue

Alla material har ett friktionsvärde emot ett annat material, i det här fallet gummi emot asfalt. Säg att vi har värde 0.2 och efter det så försvinner "fästet" och du får understyrning. Vad man då vill kunna göra är att öka den här gränsen så man kan pressa hårdare utan att överstiga den. Såg säg att 185mm däck har 0.2 så kanske 225 har 0.4. Vilket ska ge bättre kurvtagning förutsatt att du fortfarande kan leverera ett trycket som matchar dom nya förutsättningarna.

Krångligt och möjligen fel tongue Men hey det skadar aldrig att försöka wink

27 Inlägg
31 maj 2010
#45
Mortalis skrev:
Fyller på ytterligare med svar från Michelin:

Massa text

Nån hann före tongue

Smålänning
7 883 Inlägg
31 maj 2010
#46
Kan ta ett skolexempel till om friktion...

Ta ett finger och tryck mot bordet, och försök släpa det.

Ta hela handflatan o gör samma sak...

Större yta är mer grepp, men samtidigt mer matrial mot backen vilket gör att det rullar tyngre.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

772 Inlägg
1 juni 2010
#47
twin_cam skrev:
Kan ta ett skolexempel till om friktion...

Ta ett finger och tryck mot bordet, och försök släpa det.

Ta hela handflatan o gör samma sak...

Större yta är mer grepp, men samtidigt mer matrial mot backen vilket gör att det rullar tyngre.

Inte riktigt rätt, eftersom du oftast trycker med mer tryck med hela handen.
Om du trycker med säg 1kg tryck på fingret, och 1kg tryck med hela handen så är det
ingen direkt skillnad, eftersom areatrycket på hela handen blir så lite så att friktionen
inte ökar jämfört med fingret.

Större yta betyder inte automatiskt mer grepp.
Som exempel på areatryck kan tas, högklackat, och en pansarvagn.
En tjej i högklackat kan ge mer areatryck än vad en pansarvagn på larvfötter gör, eftersom
normaltrycket på den lilla yta som högklackat ger, ger mer areatryck.

Så större yta mot backen betyder inte mer grepp, utan du måste ha mer tryck på ytan för att
få bättre grepp.

Ett annat exempel är en formel 1 bil. Den väger väldigt lite när den står still, och då är greppet väldigt dåligt i däcken. Men när den kör så väger den mycket mer på grund av allt domwforce den har. Och då ökar även greppet i däcken. Det är därför det är så svårt att köra en formel 1 bil, för du MÅSTE hålla hög fart i kurvorna, för annars minskar friktionen mellan däck och vägbana för mycket och det resulterar i att däcken tappar fäste.

Sen krävs det många uträkningar för att hitta rätt balans av allt. Inte ha för högt normaltryck, men inte heller för lite. Och ha bra downforce men inte heller där för mycket så att friktionen mellan däck och vägbana blir för hög.
Sen ska det vara rätt däcksbredd för att inte köra med onödigt breda däck som både ger högre luftmostånd och för hög friktion. Inte heller för smala som har för lågt friktion mot vägbanan med tanke på bilens vikt och downforce.
Senast redigerat av PoulZen (1 juni 2010)

1 926 Inlägg
1 juni 2010
#48
Sen får man inte glömma att temperaturen i däcken gör en hel del.


PoulZen skrev:
twin_cam skrev:
Kan ta ett skolexempel till om friktion...

Ta ett finger och tryck mot bordet, och försök släpa det.

Ta hela handflatan o gör samma sak...

Större yta är mer grepp, men samtidigt mer matrial mot backen vilket gör att det rullar tyngre.

Inte riktigt rätt, eftersom du oftast trycker med mer tryck med hela handen.
Om du trycker med säg 1kg tryck på fingret, och 1kg tryck med hela handen så är det
ingen direkt skillnad, eftersom areatrycket på hela handen blir så lite så att friktionen
inte ökar jämfört med fingret.

Större yta betyder inte automatiskt mer grepp.
Som exempel på areatryck kan tas, högklackat, och en pansarvagn.
En tjej i högklackat kan ge mer areatryck än vad en pansarvagn på larvfötter gör, eftersom
normaltrycket på den lilla yta som högklackat ger, ger mer areatryck.

Så större yta mot backen betyder inte mer grepp, utan du måste ha mer tryck på ytan för att
få bättre grepp.

Ett annat exempel är en formel 1 bil. Den väger väldigt lite när den står still, och då är greppet väldigt dåligt i däcken. Men när den kör så väger den mycket mer på grund av allt domwforce den har. Och då ökar även greppet i däcken. Det är därför det är så svårt att köra en formel 1 bil, för du MÅSTE hålla hög fart i kurvorna, för annars minskar friktionen mellan däck och vägbana för mycket och det resulterar i att däcken tappar fäste.

Sen krävs det många uträkningar för att hitta rätt balans av allt. Inte ha för högt normaltryck, men inte heller för lite. Och ha bra downforce men inte heller där för mycket så att friktionen mellan däck och vägbana blir för hög.
Sen ska det vara rätt däcksbredd för att inte köra med onödigt breda däck som både ger högre luftmostånd och för hög friktion. Inte heller för smala som har för lågt friktion mot vägbanan med tanke på bilens vikt och downforce.


Sök