twin_cam skrev:
Kan ta ett skolexempel till om friktion...
Ta ett finger och tryck mot bordet, och försök släpa det.
Ta hela handflatan o gör samma sak...
Större yta är mer grepp, men samtidigt mer matrial mot backen vilket gör att det rullar tyngre.
Inte riktigt rätt, eftersom du oftast trycker med mer tryck med hela handen.
Om du trycker med säg 1kg tryck på fingret, och 1kg tryck med hela handen så är det
ingen direkt skillnad, eftersom areatrycket på hela handen blir så lite så att friktionen
inte ökar jämfört med fingret.
Större yta betyder inte automatiskt mer grepp.
Som exempel på areatryck kan tas, högklackat, och en pansarvagn.
En tjej i högklackat kan ge mer areatryck än vad en pansarvagn på larvfötter gör, eftersom
normaltrycket på den lilla yta som högklackat ger, ger mer areatryck.
Så större yta mot backen betyder inte mer grepp, utan du måste ha mer tryck på ytan för att
få bättre grepp.
Ett annat exempel är en formel 1 bil. Den väger väldigt lite när den står still, och då är greppet väldigt dåligt i däcken. Men när den kör så väger den mycket mer på grund av allt domwforce den har. Och då ökar även greppet i däcken. Det är därför det är så svårt att köra en formel 1 bil, för du MÅSTE hålla hög fart i kurvorna, för annars minskar friktionen mellan däck och vägbana för mycket och det resulterar i att däcken tappar fäste.
Sen krävs det många uträkningar för att hitta rätt balans av allt. Inte ha för högt normaltryck, men inte heller för lite. Och ha bra downforce men inte heller där för mycket så att friktionen mellan däck och vägbana blir för hög.
Sen ska det vara rätt däcksbredd för att inte köra med onödigt breda däck som både ger högre luftmostånd och för hög friktion. Inte heller för smala som har för lågt friktion mot vägbanan med tanke på bilens vikt och downforce.