2864
Sök

Problem med avgasvärden på besiktningen idag

105 Inlägg
24 juli 2009
Trådstartare
#1
Tjenare!

Besiktade min nissan 200sx idag.
Ska tilläggas att den är steg 2 chippad, med öppen vevhus vent.
Trodde inte det skulle vara en dans på rosor, men det var faktist värre än så.

Första saken jag glömt att ordna var vevhusventen, så det rök lite där en 2a

Andra va p-bromsen men det är inte svårt att ordna.

Sen brast det helt på avgasvärde fronten:

CO 3.7 (0.5)
CO 2500 2,2 (0.3)
HC 318 (100)
LAMBDA 0,95 (0,97-1.03)

Min turbo är gåendes. men ska verkligen värdena kunna bli så här dåliga. vad tror ni det e.

Det roligaste var att jag körde in min kaaz 2way idag och jag blev ganska shockad själv hur mkt det låter när man svänger med belastning i låg hastighet. Bes killen trodde min bakvagn var ras, och jag höll nästan på att tro det samma innan jag läste att om diffen låter så vet man att den jobbar liksom.


Aja om någon här har bra koll på vad detta kan vara så e jag grymt tacksam.


Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
24 juli 2009
#2
Dags för ny katalysator?
Läste i din spec. att du hade uppställd tändning.
Vad menar du med det och varför?


105 Inlägg
24 juli 2009
Trådstartare
#3
uff då tongue de ska stå framställd tror jag
har ingen aning längre men jag vet att min tändning är ändrad av förra nissen som hade bilen.


Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
24 juli 2009
#4
Den ska alltid stå på 15g.


2 011 Inlägg
19 mars 2010
#5
Kan inget så om Nissan, men min andra bil Bmw 325:a hade chip. Detta kunde jag koppla bort när det var dags för besiktning och värden sjönk.

Är ditt avgas rör tätt överallt eller det läcker?
Katten okej?

Inte farten som dödar. Det är stoppen

642 Inlägg
20 mars 2010
#6
Clintan66 skrev:
Kan inget så om Nissan, men min andra bil Bmw 325:a hade chip. Detta kunde jag koppla bort när det var dags för besiktning och värden sjönk.

Är ditt avgas rör tätt överallt eller det läcker?
Katten okej?

Såhär 8 månader senare så tror jag nog att problemet är löst tongue


2 011 Inlägg
20 mars 2010
#7
Tänkte inte på att kolla datumet. Sorry

Inte farten som dödar. Det är stoppen

136 Inlägg
31 maj 2010
#8
Jag snor tråden.

Jag har en Merca 300ce-24v -92 med för höga avgasvärden. Gamla katten va skrot, köpte en ny på biltema, men fick lik förbannat samma avgasvärden på besiktningen igen. Citerar besiktningspappret:

1. HC-halt tomgång, för hög
2. Lambda-värde förhöjd tomgång, för hög
3. CO-halt förhöjd tomgång, för hög

Miljökontrollvärden:

CO: 0,4 (0,5) HC: 266 (100)
CO 2500: 0,4 (0,3) LAMBDA: 1,05 (0,97-1.03)

Vad ska jag göra?

~Boogie Woogie~

642 Inlägg
31 maj 2010
#9
Spluff skrev:
Jag snor tråden.

Jag har en Merca 300ce-24v -92 med för höga avgasvärden. Gamla katten va skrot, köpte en ny på biltema, men fick lik förbannat samma avgasvärden på besiktningen igen. Citerar besiktningspappret:

1. HC-halt tomgång, för hög
2. Lambda-värde förhöjd tomgång, för hög
3. CO-halt förhöjd tomgång, för hög

Miljökontrollvärden:

CO: 0,4 (0,5) HC: 266 (100)
CO 2500: 0,4 (0,3) LAMBDA: 1,05 (0,97-1.03)

Vad ska jag göra?

Har du gjort en storservice på den genom att byta olja, oljefilter, tändstift och luftfilter? Om inte kör på det, kolla även igenom tändkablarna också så att det är i gott skick. Kolla även avgassystemet ifall du hittar något läckage, hittar du inga läckage kolla igenom vacuumslangarna vid motorn och slangen från luftfiltret ifall du kan hitta något läckage där för lambdavärdet tyder på att bilen får i luft någonstans.


136 Inlägg
31 maj 2010
#10
DanneJ skrev:
Spluff skrev:
Jag snor tråden.

Jag har en Merca 300ce-24v -92 med för höga avgasvärden. Gamla katten va skrot, köpte en ny på biltema, men fick lik förbannat samma avgasvärden på besiktningen igen. Citerar besiktningspappret:

1. HC-halt tomgång, för hög
2. Lambda-värde förhöjd tomgång, för hög
3. CO-halt förhöjd tomgång, för hög

Miljökontrollvärden:

CO: 0,4 (0,5) HC: 266 (100)
CO 2500: 0,4 (0,3) LAMBDA: 1,05 (0,97-1.03)

Vad ska jag göra?

Har du gjort en storservice på den genom att byta olja, oljefilter, tändstift och luftfilter? Om inte kör på det, kolla även igenom tändkablarna också så att det är i gott skick. Kolla även avgassystemet ifall du hittar något läckage, hittar du inga läckage kolla igenom vacuumslangarna vid motorn och slangen från luftfiltret ifall du kan hitta något läckage där för lambdavärdet tyder på att bilen får i luft någonstans.

Bytte olja och oljefilter i höstas, avgassystem har vi gjort nytt, men DOCK så har jag ersatt originalluftfilter med sportluftfilter, kan det va nåt?

~Boogie Woogie~

642 Inlägg
31 maj 2010
#11
Nah, det ska inte påverka alls, visst kan man prova att sätta tejp över en bit av sportluftfiltret och se vad som sker men det tror jag föga på. Om du bytte oljan och filtret i höstas så rekommenderar jag dig att göra det nu igen, kolla även över tändstiften och tändkablarna, 266 i HC tyder på att det är ganska mycket oförbränd soppa som letar sig ut och antingen så är oljan dålig eller så är det så att något i tändsystemet är dåligt så inte soppan blir tillräckligt förbränd.


136 Inlägg
1 juni 2010
#12
DanneJ skrev:
Nah, det ska inte påverka alls, visst kan man prova att sätta tejp över en bit av sportluftfiltret och se vad som sker men det tror jag föga på. Om du bytte oljan och filtret i höstas så rekommenderar jag dig att göra det nu igen, kolla även över tändstiften och tändkablarna, 266 i HC tyder på att det är ganska mycket oförbränd soppa som letar sig ut och antingen så är oljan dålig eller så är det så att något i tändsystemet är dåligt så inte soppan blir tillräckligt förbränd.

Okej! Jag har beställt olja, oljefilter och tändstift nu, så får vi se om det blir bättre. Tack så mycket!

~Boogie Woogie~

50 Inlägg
2 juni 2010
#13
hade samma problem som dig med min BMW, men mina värden vara ännu sämre än dina, men ja bytta olja+filter, lambda och luftmassemätare så vart det kanon! ja gissar på luftmassemätaren eller lambdan !

MVH

| Metal Mulisha |

388 Inlägg
2 juni 2010
#14
HC: Beror på oförbränt bränsle i avgaserna. Det i sin tur kan bero på antingen för fet blandning (dåliga givare/vacuumläck osv) eller hög oljeförbrukning (kolvringar, ventiltätningar etc). Det kan också bero på risig motorolja. Bra tips: byt motorolja
CO: Beror på att katalysatorn inte reducerar som den skall. Det kan dels bero på att katten är dålig, men också på att bränslet inte blandas i rätt delar med luften i förbränningsrummer. Det kan bero på en trasig givare (tex lambdasond eller luftmassemätare), eller vacuumläck i motorn eller liknade.


415 Inlägg
2 juni 2010
#15
Jag brukar tanka i typ 10L e85 på de bilar som går orent. Det brukar sänka värderna en aning. Annars kan man hälla i K-sprit.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

136 Inlägg
2 juni 2010
#16
Jag tackar för all hjälp! Jag tankade i e85 och k-sprit till andra gången jag besiktiga, men det gjorde ingen skillnad hmm hade kanske inte blandat sig ordentligen.

~Boogie Woogie~

83 Inlägg
2 juni 2010
#17
Hoppar på denna tråd jag också då jag har problem med mina avgasvärden på en BMW 750I E32 91.
Jag fick föjande värden för någon vecka sedan hos bilprovningen.
CO          0.0
CO 2500  0.2
HC          320
LAMBDA  1.02
Det är som sagt HC värdet som var mest dåligt även om CO 2500 och LAMBDA ligger farligt nära gränsen.

Bilen hade vid besikningstillfället nya stifft, en ny tändkabel, ny olja och filter, nya luftfilter. Hade även tankat ca. 6l E85 till ca 20l vanlig bensin och hällt i en halvflaska K-sprit. Går jämt och fint över hela registret, jämn och stabil tomgång när den är kall. Har inte hittat några insugsläckor mha. startgas, avgassystemet verkar vara tätt. Har även läst av felkoder, finns inga. Drar ingen olja, inga svarta eller blåa avgaser. Snarare är avgaserna lite vita, illavarslande eller... Dock luktar inte avgaserna någonting.
Ingen olja i vattnet eller vatten i oljan.
Kan vatten i avgaserna göra så att HC värdet blir högt?
Man ser ibland att det droppar lite vatten från avgassystemet.

Tips på fortsatt felsökning så man kan få njuta lite av V12:an igen.

Mackan


Sök