3553
Sök

Audi A4 1.8 T tömmer batteri

243 Inlägg
27 maj 2010
Trådstartare
#1
Har haft problem med att mitt batteri drar ur på ca 2-3 dygn. Mätte idag mellan plus och minus när bilen är avstängd och då kan mätaren visa ex 13.09 volt, sen med ungefär 5 sekunders mellanrum så sjunker det, alltså till 13.08, 13.07 osv. Med andra ord så försvinner det fort.

Provade sedan att mäta mellan pluskontakten och pluspolen och började rycka säkringarna. Till en början låg det på 0.09 A hela tiden. sen ryckte jag ut en säkring som går till något som heter ABS Steuergerät och söker man upp det så får man upp styrboxar på google, vad e de som ska göras nu? byta hela boxen eller?

När jag drog denna säkring så sjönk det från 0.09 A till ca 0.01-0.02 A så det måste ju va detta som drar ström?



Tacksam för svar:D

Friskt satsat, hälften vunnet;)

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
243 Inlägg
27 maj 2010
Trådstartare
#3
MrEricsson skrev:
har du provat 1 annat batteri du vet är friskt?

har provat 3 olika batteri. Batteriet låg för övrigt på 13.3 volt när jag började så det ska inte va dåligt;)..men som sagt, har ju "tömt" 3 st batteri oh jag börjar tröttna nu:P

Friskt satsat, hälften vunnet;)

446 Inlägg
27 maj 2010
#4
steuergerät byterder styrenhet, alldeles riktigt.
om strömförbrukningen gick ned till 0,03 A eller lägre när du drog säkringen så har du hittat felet.

kolla upp om något mer än ABS-styrenheten matas från denna säkring, ofta går dom till mer än vad som står i locket till säkringsdosan.

243 Inlägg
27 maj 2010
Trådstartare
#5
VW_67 skrev:
steuergerät byterder styrenhet, alldeles riktigt.
om strömförbrukningen gick ned till 0,03 A eller lägre när du drog säkringen så har du hittat felet.

kolla upp om något mer än ABS-styrenheten matas från denna säkring, ofta går dom till mer än vad som står i locket till säkringsdosan.

är inte så haj på detta med ström så hur kollar jag lättast vad det går till? tongue

Friskt satsat, hälften vunnet;)

Administratör
2 978 Inlägg
27 maj 2010
#6
0.09  eller 0.03 är försumbart lite i båda fallen såvida du inte menade 0,9A för det är för mycket sen måste du vänta i minst 20min innan du läser av för många styrdon ligger kvar en stund o drar innan dom släpper....

En kopp av den svarta såsen...

243 Inlägg
27 maj 2010
Trådstartare
#7
Goffen skrev:
0.09  eller 0.03 är försumbart lite i båda fallen såvida du inte menade 0,9A för det är för mycket sen måste du vänta i minst 20min innan du läser av för många styrdon ligger kvar en stund o drar innan dom släpper....

okej, men multimetern visade 0.09 när säkringen till ABS:en satt i oh sen sjönk den till 0.01-0.02 ca.

Dock hade jag ju stereon ikopplad innan, vet inte hur mkt det drog ur då för den va fasen inte kopplad rätt nånstans:P..


killen som haft bilen innan har dragit nya kablar till det oh alla e gula:P..dessutom e dom uppmärkta vart dom går, dpck inte på svenska:P

Friskt satsat, hälften vunnet;)

Administratör
2 978 Inlägg
27 maj 2010
#8
En annan sak jag tänkte på med är att alla batterier är på 12volt och om du mäter precis efter att generatorn laddat upp det i 14volt så kommer batteriet säkert sjunka till runt 12.4 12.6v. Jag hade laddat batteriet sen hängt av batteripolen på minus och väntat nån timme, sen mätt mellan minus kabel och batteri som du gjorde med en multimeter i Amp och så hade jag väntat ytterligare i 20min med bilen låst, testa både med och utan stereo för den är den allra vanligaste orsaken till tjuvström i en bil.... Skulle det visa sig att det är stereon som drar ström dra nya kablar i rätt färg till den direkt ifrån batteriet osv...

En kopp av den svarta såsen...

243 Inlägg
30 maj 2010
Trådstartare
#9
Goffen skrev:
En annan sak jag tänkte på med är att alla batterier är på 12volt och om du mäter precis efter att generatorn laddat upp det i 14volt så kommer batteriet säkert sjunka till runt 12.4 12.6v. Jag hade laddat batteriet sen hängt av batteripolen på minus och väntat nån timme, sen mätt mellan minus kabel och batteri som du gjorde med en multimeter i Amp och så hade jag väntat ytterligare i 20min med bilen låst, testa både med och utan stereo för den är den allra vanligaste orsaken till tjuvström i en bil.... Skulle det visa sig att det är stereon som drar ström dra nya kablar i rätt färg till den direkt ifrån batteriet osv...

Du menar alltså att jag ska ladda batteriet med vanlig laddare oh sen i med att i bilen i nån timme oh sen kolla volten då? för som du säger så är ju inte 0.07-0.09 A mkt. Det som jag inte begrep så va det att volten rasar ner fort. Sjunker ungefär 0.01 volt var 5:e sekund:S


Är inte såå haj på elen direkt så jag tar mer än gärna emot av eran kunskap=)

Friskt satsat, hälften vunnet;)

Motborgare
1 099 Inlägg
30 maj 2010
#10
Att det sjunker snabbt ner till 12.4-12.6, som Goffen skriver, beror på kemin i ackumulatorn. Det blir för mycket att gå in på det, men det är spänningen en vanlig blyack har efter att den har absorberat energin från en strömkälla. När den väl har stabiliserat sig, så håller den spänningen tills det nästan är urladdat.

Så, ja. Det är bra att ladda upp batteriet med en laddare över natt, och sen låta det absorbera i en timme eller två innan du mäter på det.

-- K

243 Inlägg
3 juni 2010
Trådstartare
#11
Va iväg oh köpte ett slplitt nytt batteri oh lasta i. Har även tagit ut stereon oh de oh nu när jag mäter så är förbrukningen ca 0.02-0.03 A oh volten ligger runt 12,6-12-7 så jag tror det är löst=)


Tack så mkt för allas hjälp=)

Friskt satsat, hälften vunnet;)


Sök