2514
Sök

Saab 9-5 2.0 2001 Startar inte. Hjälp

5 Inlägg
1 juni 2010
Trådstartare
#1
Hej!
Som rubriken lyder bilen startar inte. Har en Saab 9-5 2.0 2001. Den dog under färd.

Startmotorn snurrar när jag försöker starta men inget mer händer.

Det låter inget från bensinpumpen när jag vrider på tändningen. Reläet under instrumentpanelen verkar helt, har bytt plats på dom som sitter där.

Har precis testat med en testkassett från wabab (så den är hel) men den vill inte starta då heller.

Kan man mäta på bensinpumpen och se ifall det är den som har gett sig? Utan att behöva plocka ut den? Eller om någon har en bra guide hur man ska gå tillväga vid isärtagning av pumpen (utan att förstöra något).

Bytte turbo på den för 2 veckor sen , skulle vara skönt om man kunde fixa det här felet själv hemma.

Mycket tacksam för hjälp.

/Daniel

5 Inlägg
1 juni 2010
Trådstartare
#2
Misstänker att det är bensinpumpen.
Började plocka isär den förut men stötte på problem.
Den svarta plastringen fick jag bort efter en liten stund, fortfarande hel:) Men att få ut pumparmaturen ur tanken var krångligare än vad jag ville.
Någon som har några bra tips på hur man får ut den utan att förstöra något.

/Daniel

27 Inlägg
1 juni 2010
#3
Har för mig att de sitter likadant som på 9000. Då får man vinkla upp den ur tanken kommer bara upp i ett läge. Har för mig att den skal lutas mot höder bakdörr.
Senast redigerat av millennium_john (1 juni 2010)


7 Inlägg
1 juni 2010
#4
Hej,
Det kan verka som att hålet för pumpen genom karossen är för litet men icke. Man får trixa lite.
Det går en svart plastslang på sidan av pumpen, den brukar fastna i kanten, så man får vara med o lirka lite wink

/ Janne

27 Inlägg
1 juni 2010
#5
Du skall tydligen lyfta pumpen 50mm ovanför bränsle tanken för att sedan vrida den medurs ca 80 grader och sedan försiktigt ta bort pumpen. Läste lite i saab wiz.
Lycka till


1 210 Inlägg
1 juni 2010
#6
Tror du ska kika på vevaxelgivaren oxå... innan du börjar riva soppa pumpen...

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
1 juni 2010
#7
Det sitter en luftnippel på fuelrailen....tryck på den tills det inte kommer ut något, vrid på tändningen och tryck på den igen. om det inte kommer soppa så är pumpen död.

det är en vanlig luftnippel, liknaden dem har till däcken.

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

5 Inlägg
2 juni 2010
Trådstartare
#8
kwansa skrev:
Det sitter en luftnippel på fuelrailen....tryck på den tills det inte kommer ut något, vrid på tändningen och tryck på den igen. om det inte kommer soppa så är pumpen död.

det är en vanlig luftnippel, liknaden dem har till däcken.

När jag vrider på tändningen så är pumpen tyst, det måste väl indikera att den är död? Eller så enkelt kanske det inte är? Det finns säkert olika saker som kan vara trasiga och då går inte soppapumpen bara för att det ska bli svårare för mig att få ordning på eländet:P

Tack iaf för alla svar hur jag ska gå tillväga, ska ta tag i det imorgon efter jobbet:)

7 Inlägg
2 juni 2010
#9
På SAAB 9-5 så hörs en klar ljudsignal under baksätet när man vrider på tändningen. Det är själva bränslepumpen som kör upp ett tryck innan start. Hörs inte den, så är det troligtvis b-pumpen.

5 Inlägg
2 juni 2010
Trådstartare
#10
millennium_john skrev:
Du skall tydligen lyfta pumpen 50mm ovanför bränsle tanken för att sedan vrida den medurs ca 80 grader och sedan försiktigt ta bort pumpen. Läste lite i saab wiz.
Lycka till

Grymt bra beskrivet! Gjorde exakt som du sa, gick kanon:D


Janne83 skrev:
På SAAB 9-5 så hörs en klar ljudsignal under baksätet när man vrider på tändningen. Det är själva bränslepumpen som kör upp ett tryck innan start. Hörs inte den, så är det troligtvis b-pumpen.

Exakt, jämförde med en annan 9-5:a förut och pumpen går inte på min bil. Men nu är den urplockad och jag väntar på den nya som borde komma imorgon eller på fredag:)

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
3 juni 2010
#11
9-5´or över 15 000mil = byt bränslepump i förebyggande för den dör i regel innan bilen gått tjugo. Bättre än så är dom tyvärr inte. Finns ett par olika vägar att gå, antingen byter man hela armaturen som på Saab = dyrt Eller så köper man bara pumpen = under tusenlappen. Lite meck är det, man får dela på huset och mixtra isär armaturen men inga direkta probs för en som pysslar med bilar.

Edit:
Ett trick att få igång en pump som dött är att lyfta på baksätets vänstra dyna. Bänd bort runda locket och dunka till på armaturens överdel samtidigt som någon vrider på tändningen. Då brukar pumpen hoppa igång så du kan ta dig hem.
Senast redigerat av hotrodder (3 juni 2010)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

5 Inlägg
3 juni 2010
Trådstartare
#12
Fick nya bränslepumpen idag! Installerade den, gick riktigt fort. Vred på nyckeln och bilen startade. Underbart:)
Hörde efter med en märkesverkstad vad dom skulle ta för att byta den, bara för skojs skull. Dom ville bara ha 5400:- var inte så farligt. Jag betalde ca en niondel av det priset när jag bytte den själv big_smile
Tack för hjälpen!


Sök