2736
Sök

Högnivå på stereo till slutsteg?

Holgersson
102 Inlägg
2 juni 2010
Trådstartare
Hej!
Jag köpte nyss ett litet mds 2-kanalsslutsteg av en kompis!
Nu är bara frågan hur jag ska koppla det?
Steget ska driva 2 stycken 6x9or som ligger i hatthyllan.. just nu sitter det ochså en liten aktiv bas i skuffen som är kopplad direkt på högtalarkablarna till 6x9orna.

Ska jag lägga slutsteget mellan stereon o 6x9orna?? alltså      Stereo-------steg------högtalare och aktiv bas? eller skadas förstärkaren i basen av de andra steget???

Mkt tacksam för snabbt svar!

1 224 Inlägg
2 juni 2010
Hur menar du? Koppla in det nya steget för sig självt. Vart hade du tänkt ta ljud ifrån för förstärkaren av 6x9orna? och vart tar din aktiva bas ljud ifrån? (högnivåkablarna)
Senast redigerat av Mazda6sex (2 juni 2010)

i-vtec Do you?

560 Inlägg
2 juni 2010
Denna kanske kan hjälpa dig:

http://www.pdfblekingebilradio.se/Insta … utsteg.pdf

holgers142 skrev:
Hej!
Jag köpte nyss ett litet mds 2-kanalsslutsteg av en kompis!
Nu är bara frågan hur jag ska koppla det?
Steget ska driva 2 stycken 6x9or som ligger i hatthyllan.. just nu sitter det ochså en liten aktiv bas i skuffen som är kopplad direkt på högtalarkablarna till 6x9orna.

Ska jag lägga slutsteget mellan stereon o 6x9orna?? alltså      Stereo-------steg------högtalare och aktiv bas? eller skadas förstärkaren i basen av de andra steget???

Mkt tacksam för snabbt svar!

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se

Holgersson
102 Inlägg
2 juni 2010
Trådstartare
Alltid lika kul att bli hånad för sin okunnighet av någon uppstudsig kommunistj*vel.
En mycket bra länk ronnebymannen!
Fick dock inte riktigt de ja sökte.

Vart ute och kikat lite igen nu...
System Remote Control står de på en liten vanlig sladd i bak på stereon. den antar jag ska sättas på slutsteget där det står REM.. placerad mellan jorden och +12?
På steget finns också 4 st högtalaringångar eller utgångar kanske det är. ur dom utgångarna drar jag två högtalarkablarl till mina högtalare

Tänker jag rätt?
Senast redigerat av holgers142 (2 juni 2010)

1 224 Inlägg
2 juni 2010
Vart ute och kikat lite igen nu...
System Remote Control står de på en liten vanlig sladd i bak på stereon. den antar jag ska sättas på slutsteget där det står REM.. placerad mellan jorden och +12?
-Rätt-
På steget finns också 4 st högtalaringångar eller utgångar kanske det är. ur dom utgångarna drar jag två högtalarkablarl till mina högtalare
- jo från utgången på steget drar du kablarna till högtalarna, men du måste även "mata" steget med signal från en källa, tex sno signal från andra högtalare. vad har du för andra högtalare i bilen?
Rita upp ditt system? så blir det lättare att visa vad som är lättast att göra

i-vtec Do you?

Holgersson
102 Inlägg
3 juni 2010
Trådstartare
Okej!
Jag tror att jag börjar fatta lite nu. inga mer högtalare finns i bilen tyvärr. rent teoretiskt sett så skulle jag kunna sätta in ngn liten skithögtalare någonstans o ta signal från den? som i sin tur matas av enbart stereon?
Trodde nästan att man fick signal från REM:en.. det finns också en liten kontakt på steget som en liten rektangel 5*10 millimeter med 5 stift i. hi-input.
antar att detta är stegets högnivåingång men det finns inte någon sådan i bak på stereon...

jag kunde inte ladda upp någon bild i forumet men det ligger en på min sida ---> galleri och projekt
hehe hoppas att ni kan se något, musen hacka när ja ritade tongue

1 224 Inlägg
3 juni 2010
nja kollade på bilden och förstog inte så mycket, antar att det inte spelar när du har det kopplat så tongue
Ska försöka rita en bild

i-vtec Do you?

1 224 Inlägg
3 juni 2010
Har laddat upp en bild på mitt galleri och projekt, senast uppladdade .. hoppas du förstår något :p

i-vtec Do you?

Holgersson
102 Inlägg
4 juni 2010
Trådstartare
mkt tydlig och bra bild!
jag förstår hur det är tänkt..

men där som de 4 signalsladdarna ska gå in i slutsteget finns det inget att sätta dom i... det finns bara 4 sådana utgångar... det står hi-input på en liten kontakt vid lågnivåingångarna på steget.. den lilla kontakten är cirka 5x10 mm.. hane med 5 piggar som går ut.. ska det finnas någon sladd som man sätter i där och som i andra änden är 4 vanliga sladdar.??? som man sedan tar in signal ifrån..

är säkert svårt att förstå hur jag menar men kan försöka ta kort på skiten tongue
Tack än sålänge för all hjälp smile

Holgersson
102 Inlägg
4 juni 2010
Trådstartare
på steget finns alltså inga ingångar som man kan sätta i vanliga sladdar som en sockerbit och sno signal...
Senast redigerat av holgers142 (4 juni 2010)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
4 juni 2010
Ja det ska finnas (till steget) en sån kontakt som passar där, ifrån den kommer mycket riktigt fyra kablar som ska kopplas till ett par av högtalarkablarna (högnivåutgångarna) från stereon.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

1 224 Inlägg
5 juni 2010
ChriZtoffer skrev:
Ja det ska finnas (till steget) en sån kontakt som passar där, ifrån den kommer mycket riktigt fyra kablar som ska kopplas till ett par av högtalarkablarna (högnivåutgångarna) från stereon.

Precis, ska finnas en passande sockerbit till steget. Det fick min kompis leta efter på sitt slutsteg. Ingen aning om hur han fick tag på det

i-vtec Do you?

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
5 juni 2010
känner att ja måste flika in en sak bara, jag säger INTE att det är rätt men jag säger att det GÅR att sno högnivå från en högtalare och skarva på ett par RCA-kontaker och mata högnivå in i stegets lågnivåingång, detta GÅR att göra men jag tar inte ansvar för vad som kan hända. skulle det vara så att du inte är rädd om steget så funkar detta (jag har själv gjort så på mitt steg tillfälligt).
annars så köper du en hög-lågnivå-omvandlare som gör om din högnivå till lågnivå så är problemet löst.

och angående din fråga, om jag har förstått det hela rätt så har du enbart 6x9or och en aktiv bas. samt ett steg som ska driva 6x9orna.
har du lågnivåutgång på stereon? isåfall är problemet löst. använd denna till både steget och den aktiva basen.

om du inte har lågnivåutgång på steget. skaffa en lågnivåomvandlare som du monterar på högtalarkablarna från stereon. sen drar du lågnivåkablar från omvandlare till steget och den aktiva basen.

hoppas det hjälpte dig lite smile

MVH

Holgersson
102 Inlägg
6 juni 2010
Trådstartare
Ok tack för alla svar.. Väldigt skönt att få lite klarhet i det hela!
ska kolla lite vad som verkar mest prisvärt smile och vad som är lättast att få tag på!

Holgersson
102 Inlägg
7 juni 2010
Trådstartare
nu tror jag att jag har kommit fram till hur jag ska göra...
en högnivå-lågnivå omvandlare och en Y-adapter så att jag ka köra både aktiva basen och slutsteget på lågnivå...
http://www.biltema.se/Bil---MC/Bilstere … r-RCA-2-4/
fast med hona-hane

Låter detta vettigt???

Sök