3000
Sök

Lagligt att lasta cross på taket?

Designer.
1 260 Inlägg
8 juni 2010
Remiss skrev:
Mercedes W202 C180 får ta 100 kg på taket och 100 kg i bagaget enligt instruktionsboken. Volvon vet jag inte men det är väll ungefär samma kan jag tänka mig. En normalstor cross väger betydligt mer än så.

Det är alltså inget att rekommendera att ta den på taket, främst för att du vid en krock kan råka väldigt illa ut. Kan du inte fälla fram baksätena och försöka få in den i bakluckan? Vet inte hur stor den är men kanske det går, går kanske ioförsig inte heller med tanke på viktgränserna där heller wink

Torrvikten på en 250-450 fyrtakt är väll runt 100kg. Så väger betydligt mer gör dom ju inte. Men man måste ju räkna in div. vätskor med om man nu inte tömmer den innan...

Varför inte köra ett ställ på dragkroken om du vill slippa släpvagn?
Jag hade aldrig lastat på en cross på taket!
Senast redigerat av MIKK0 (8 juni 2010)

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

Snabb =)
247 Inlägg
9 juni 2010
Dom flesta dragkrokar har max 75kg kultryck så blir olagligt att ha den bakom på ställning också.
Senast redigerat av enberg_187 (9 juni 2010)

Just real power no turbo shit =)

KHRacing
9 juni 2010
Melin skrev:
Finns ju anordningar för att lasta crossar på dragkrok utan släpkärra, vet dock inte vad dom heter..

cross-ställ

208 Inlägg
10 juni 2010
Trådstartare
man får väl helt enkelt prova slänga upp den på taket och sen kolla vad dom säger..tongue Dock så är jag utan styrlapp tills den sista denna månad och crossen är trasig för tillfället..

På tal om något helt annat så undrar jag om någon som kan eller vet någon som kan pressa vevlager samt rikta min vev på min cross??  Firma eller privat person spelar ingen roll vill bara få det gjort tongue

Mds är inte skit! Volvo är inte skit! Vad som är skit är sånt man inte pratar om :)

4 005 Inlägg
10 juni 2010
Måste det inte vara myyyyyyyyyyycket enklare att köpa ett litet minisläp och lasta crossen på? Kan ju funka med ett litet släp eller ett båtsläp eller dolly beroende på hur och vart du ska köra...

fy fan o hålla på o lasta en cross på taket, lastsäkra och köra runt sådär...

Smålänning
7 883 Inlägg
10 juni 2010
Man får lasta precis vad fan man vill på taket, sålänge det inte är mer än 24 meter långt elelr 2,60 brett och överskrider takets maxlast.

Sen vad taket håller för är en annan sak, en släkting har lastat 700 kg brädor på taket på en Saab 99 som har 100 kg föreskrivet, och det höll utmärkt.

Så sålänge det väger mindre än takets maxlast så är det lungt smile

På kroken skulle jag undvika att hända den dock, för då lär du ganska säkert passera maximalt kultryck...

Köp en obromsad 750 kg släp med galler för en 5000 nånting ny istället smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

208 Inlägg
10 juni 2010
Trådstartare
Nu var ju min fråga om det var lagligt då jag inte har lust att köpa släp eller ny bil,(har hund). smile kul idé jag fick bara..

Mds är inte skit! Volvo är inte skit! Vad som är skit är sånt man inte pratar om :)

263 Inlägg
10 juni 2010
Vart ju en snubbe nu som är i rättegång för att han körde med för mycket snö på taket utan att ha skottat bort det nu på vintern, så de finns säkert gränser ?

Volvo 854 R - T-RÖD - STEG 3 AUTOTECH -

Gréve
497 Inlägg
10 juni 2010
om man vill och inte bryr sig om regler så kan man lasta en hel del på taket.. kolla bara på skroten när dom ställer åtminstone 3 bilar på varandra och taket är ju ändå som ett tak... bara lite buligt, dock inte att rekomendera på en bil som man bryr sig om lol

Sök