3030
Sök

-94 Volvo 940 Turbo; extraktor-frågor.

235 Inlägg
12 juni 2010
Trådstartare
#1
Nån som har tips på om det finns eftermarknads-/extraktorgrenrör på marknaden som jag kan använda original avgassystem o turbo med?
Asså så man slipper fixa med downpipen etc. Vill bara betala o smeta dit o sticka på bilsemester.
Original sprack, toppackningen for, kylarslangarna sprack o båten tilll Rostock går på torsdag... uppskattar snabba svar.

Montör
664 Inlägg
13 juni 2010
#2
Jag har precis dedikerat lite tid till detta och kollat runt på nätet en del. Alla grenrör jag hittar av extraktor/eftermarknadstyp verkar flytta på turbon tyvärr.

Skroten som gäller kanske? http://www.bildelsbasen.se/index.php?in … d=19283413

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

8 250 Inlägg
13 juni 2010
#3
Vill man ha turbon på exakt samma ställ som original får man nog bygga en limpa bara. Nåt riktigt extraktor går inte direkt att bygga och få turbon på samma ställe.


820 Inlägg
13 juni 2010
#4
Har du tillgång till svets så borde det väl räcka med att "förlänga" dp:n litegrann? Annars är det väl original som gäller.

Om man säger

1 062 Inlägg
14 juni 2010
#5
Marlboroman skrev:
Vill man ha turbon på exakt samma ställ som original får man nog bygga en limpa bara. Nåt riktigt extraktor går inte direkt att bygga och få turbon på samma ställe.

Jaså?

http://www1.garaget.org/archive/42/4166 … 156857.jpg

det byggde jag till min förra bil å turbon satt på precis samma ställe som org. Byggde det så man inte skulle behöva bygga ny dp osv

men detta va ju till en 940 turbo så visst går det beroende på bilmodell

mvh

Team Björkeryd

8 250 Inlägg
14 juni 2010
#6
wildboy_87_ skrev:
Marlboroman skrev:
Vill man ha turbon på exakt samma ställ som original får man nog bygga en limpa bara. Nåt riktigt extraktor går inte direkt att bygga och få turbon på samma ställe.

Jaså?

http://www1.garaget.org/archive/42/4166 … 156857.jpg

det byggde jag till min förra bil å turbon satt på precis samma ställe som org. Byggde det så man inte skulle behöva bygga ny dp osv

Erkänner mig gladeligen slagen på fingrarna. Men hur fasen fick du till kollektorn..? Just bristen på plats för en riktig kollektor om man inte vill vrida avgashuset såg jag som det största hindret nämligen.


1 062 Inlägg
14 juni 2010
#7
satte 4st kortböjjar som kollektor kanske inte bäst men funkade alldeles ypperligt med 19t agg

men sammanlagt blev det 16st kortböjjar å 0.5m rakt rör

mvh

Team Björkeryd


Sök