3660
Sök

Volvo 745 - 1988 elproblem vid motorbyte till turbo

234 Inlägg
6 september 2009
Trådstartare
#1
Hej

'det är såhär att jag har fått i min nya motor, en turbo motor, b230fk från en volvo 940 - 1996
och jag använder det befintliga elsystemet i motorrummet.
Gamla motorn var en B230FS motor.


Jag har fått motorn och gå runt, men den tänder inte, och det klickar i boxen i bilen, dock så klickar eller surrar inte bensinpumpen eller spridarna.
alltså går inte bilen igång.
Jag har dock märkt att insuget inte är desamma på dessa 2 motorer, dvs en kontakt till spridarna fattas på det nya insuget?

Jag har hållt på med detta ett tag nu, och jag fatta rinte vad felet är.
Dem kontakterna på gamla elsystemet, borde passa rakt på blocket? för det verkar de inte göra?
Folk har sagt till mig att det ska vara samma.

Ngn som varit med om liknande problem eller som vet hur jag ska gå tillväga?
Jag har ett elsystem som satt på motorn, samt att jag har elsystemet till motorn som suttit i 945ans motorrum, men enligt andra ska de va samma elsystem, därför valde jag o använda det befintliga.
jag testade de andra elsystemet men det passar inte inne i kupéns elsystem då kontakter fattas.
Och sen en sak till, räcker det och byta boxar inne i bilen, utom styrenhet? För de finns bara 2 kontakter för 2 boxar i det befintliga systemet.
tänkte konventera bilen till turbo först innan ja köpte hela motorn, så styrenheten borde inte behövas?
Dvs den boxen som sköter laddtryck osv?

Jag vet alltså inte hur jag ska gå tillväga med detta problem nu, utan allt bara står still.

Har en del andra frågor också,

När jag blinkar höger med blinkers, så blinkar alla lampor bak, vad kan vara felet?
Spridarmotstånden, vart ska dem sitta?

Även ett elshema som är lättläst, eller bilder på hur alla kablar ska kopplas i motorrummet till motorn är hjälpligt nu, om ngn har? eller kan beskriva?


Behöver snabba svar och snabba lösningar.
Börjar bli förtvivlad på detta nu.
Vore jättesnällt om ngn elkunning volvo "expert" kunde hjälpa mig,
Skicka helst pm så kan jag skriva ut de på papper o ta med mig till garaget och felsöka.
Bilen måste igång så fort som möjligt.

Tack på förhand.
Senast redigerat av Teddio (6 september 2009)


360 Inlägg
6 september 2009
#2
Det felet du har med dina blinkers låter lite som att det kan vara ett jordfel. Och imed att du har bytt motor så kanske du har råkat låssna på någon jordpunkt? Så kolla alla kablar i hela motor-utrymmet så ingen hänger löst osv.


Volvoskadad
6 017 Inlägg
6 september 2009
#3
Angående motorbytet. Monterade du spridarmotstånd när du satte i motorn? För tubon har lågohm spridare, medans sugmotorn har högohm. Och lågohm utan spridarmotstånd plus styrbox lika med bränd styrbox.

Det med att det fattas en kontakt är väl för kallstarts spridaren?

Angående bakljusen är det garanterat jordfel.
Senast redigerat av Volvo_Mannen (6 september 2009)

Jonas

234 Inlägg
6 september 2009
Trådstartare
#4
Volvo_Mannen skrev:
Angående motorbytet. Monterade du spridarmotstånd när du satte i motorn? För tubon har lågohm spridare, medans sugmotorn har högohm. Och lågohm utan spridarmotstånd plus styrbox lika med bränd styrbox.

Det med att det fattas en kontakt är väl för kallstarts spridaren?

Angående bakljusen är det garanterat jordfel.

Min kompis har kört utan spridarmotstånd i 2 månader, funkar utmärkt.

Inte de som är problemet,
det är att itne bilen startar,
spridarna tickar inte, och de ska dem göra. samt bensinpumpen går inte, och vi har kollat alla jord, dem är på plats.


1 513 Inlägg
6 september 2009
#5
Teddio skrev:
Volvo_Mannen skrev:
Angående motorbytet. Monterade du spridarmotstånd när du satte i motorn? För tubon har lågohm spridare, medans sugmotorn har högohm. Och lågohm utan spridarmotstånd plus styrbox lika med bränd styrbox.

Det med att det fattas en kontakt är väl för kallstarts spridaren?

Angående bakljusen är det garanterat jordfel.

Min kompis har kört utan spridarmotstånd i 2 månader, funkar utmärkt.

Inte de som är problemet,
det är att itne bilen startar,
spridarna tickar inte, och de ska dem göra. samt bensinpumpen går inte, och vi har kollat alla jord, dem är på plats.

då har han förmodligen en annan modell av spridare i sin för teoretiskt sett eldar du upp box med dom spridarna(låg ohm) sitter svänghjulet rätt? vevaxel givaren kopplad i rätt kontakt(inga skador på kablarna?)


234 Inlägg
6 september 2009
Trådstartare
#6
evo_krolle skrev:
Teddio skrev:
Volvo_Mannen skrev:
Angående motorbytet. Monterade du spridarmotstånd när du satte i motorn? För tubon har lågohm spridare, medans sugmotorn har högohm. Och lågohm utan spridarmotstånd plus styrbox lika med bränd styrbox.

Det med att det fattas en kontakt är väl för kallstarts spridaren?

Angående bakljusen är det garanterat jordfel.

Min kompis har kört utan spridarmotstånd i 2 månader, funkar utmärkt.

Inte de som är problemet,
det är att itne bilen startar,
spridarna tickar inte, och de ska dem göra. samt bensinpumpen går inte, och vi har kollat alla jord, dem är på plats.

då har han förmodligen en annan modell av spridare i sin för teoretiskt sett eldar du upp box med dom spridarna(låg ohm) sitter svänghjulet rätt? vevaxel givaren kopplad i rätt kontakt(inga skador på kablarna?)

Det är inga skador på kablarna, vevaxel givaren är rätt ja..
men alltså, den är stendöd.


234 Inlägg
6 september 2009
Trådstartare
#7
Kan jag använda det gamla insuget från den andra b230FS motorn? och sätta på b230FK motorn om ja fixar me vakuumet o sånt? De är båda 530 topp osv.

Borde fungera?


13 Inlägg
16 juni 2010
#8
hoppas du fått igång din bil och står på samma plats som du vid det här skedet där du har gjort denna tråd


Sök