3004
Sök

Skakar i ratten och drar åt vänster... SUPRA

Bilmekaniker
805 Inlägg
20 juni 2010
Trådstartare
#1
Tjena, det är så att jag gasade på och fick hjulspinn och det var grus påvägen som jag inte märkte så fick bredsladd och tappade kontrollen nästintill helt över bilen försökte upphäva så gått det gick men var en trottoar på ca 2cm som jag slog in i med vänster framhjul , blev inga större skador på fälgen förutom lite kantstötning och liten bula ... men efter det så drar bilen åt vänster och det skakar i ratten som obalanserade däck desto fortare man kör. håller man ratten rakt drar denåt vänster ratten är altså "sne"  förmodar att det är hjulinställning kan det stämma? vad mer kan det bero på ? mvh

...has left the building...
4 474 Inlägg
20 juni 2010
#2
E du verkligen bilmekaniker smile?  Kan vara nåt krökt stag tex. Det är bara att åka till en verkstad o kontrollera framvagnen o byta det som tagit stryck. Givetvis måste du åtgärda fälgen med, några "bulor" i fälgen kan man inte ha...Gör sedan en framvagnsinställning så bör allt vara som vanligt igen.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

43 Inlägg
20 juni 2010
#3
Precis som du säger så låter det ju som att inställningen på ena hjulet blivit konstig och att hjulen antingen jobbar emot eller ifrån varann, därför du får ryckningar i ratten.

Bilmekaniker
805 Inlägg
20 juni 2010
Trådstartare
#4
jo, gick ut som det pillar med det mesta själv.. aldrig varit med om just detta fallet så ville vara på säkra sidan istället för att lägga ut pengar på något som inte ens är fel tongue , jo tänkte dra in till verkstaden och kolla ifall jag krökt något stag... men en bula i fälgen gör ju inte så ratten är sne tippar på hjulinställning iaf

Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
20 juni 2010
#5
Troligvis har styleden fått sig en kyss, därför ratten är sne och bilen drar. Även länkarmen kan ha fått en smäll.
Av med hjulet och kolla. smile

Angående att det skakar i ratten kan bero på att fälg eller däck också fått sig en törn.
Upp med fälgen i maskin och kolla den. smile


5 089 Inlägg
20 juni 2010
#6
Tycker du svarar bra på din egna fråga iaf. Du har tryckt till fälgen = obalansen. Och du har vart på en trottoarkant så du har krökt saker = bilen drar.

\Lindgren

Bilmekaniker
805 Inlägg
20 juni 2010
Trådstartare
#7
Frankisch skrev:
Precis som du säger så låter det ju som att inställningen på ena hjulet blivit konstig och att hjulen antingen jobbar emot eller ifrån varann, därför du får ryckningar i ratten.

med tanke på att smällen inte var så jätte stor på fälgen så tvivlar jag starkt på att jag gjort fälgen skrev det är inga större skador på den, ajja får väl ta av hjulet balansera det kolla ifall jag krökt något annars är det ju förmodligen hjulinställningen korrekt?

Bilmekaniker
805 Inlägg
20 juni 2010
Trådstartare
#8
störst sannolikhet är altså att jag rubbat på hjulinställningen?

...has left the building...
4 474 Inlägg
20 juni 2010
#9
Ja men du bör inte kompensera krökta stag med hjulinställning, det rätta är att byta det som e krökt (inte så lätt att se alla gånger dock...). Håller med en bula bör inte gör att bilen drar snett...Däremot kan ett kasst däck gör att bilen drar rätt kraftigt åt ena hållet, har själv varit med om detta. Trodde först att bromsen låg på osv, men efter att jag monterat två andra däck så slutade bilen att dra snett. Skall kanske tillägga att corden var framme på däckets insida (hade inte märkt detta!) så även framvagnen ställdes in, men bilen gick rakt redan innan inställningen.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
20 juni 2010
#10
Kan räcka med en smäll på fälg/däck för att det ska bli obalans
Därför är det lättast att avgöra det när du kört den i maskinen.
Senast redigerat av Equinox (20 juni 2010)


Bilmekaniker
805 Inlägg
20 juni 2010
Trådstartare
#11
ska sticka till verkstan imorgon ta av hjulet och se ifall något ser skadat ut, ifall inte så kör jag förbi vianor och kollar om en hjulinställning och däckbalansering se ifall det löser problemet, smällen var ju inte så kraftig när jag väl smällde till men en liten bulta på fälgen kan man ju kompensera med vikter har jag för mig

...has left the building...
4 474 Inlägg
20 juni 2010
#12
Precis, har man stora fälgar med "eltejp" kan det räcka med att köra ner i ett mindre potthål så har du en oval fälg som tack*haha*. Framvagnsinställningen ändrar sig inte "bara så där", i ditt fall beror ändringen på smällen, vi snackar små ändringar, tex 3-4 mm o dessa är inte helt lätta att se alla gånger, så visst KAN man kompensera ett krökt styrstag genom att skruva på styrleden, men jag skulle inte ens tänka den tanken...Skall man göra detta ordentligt så bör man först mäta upp framvagnen för att se vilka vinklar som är tokiga. Sedan kollar man förts o främst de stag som påverkar den knasiga vinkeln/vinklarna. Kan tex vara som så att stagen ÄR okrökta men att själva styrväxeln flyttat sig en aning pga smällen, detta är väl mest troligt om vinklarna är "parallellförflyttade"...Ett sådant fel som du har kan lagas på två sätt, antingen så gör man bara en framvagnsinställning o hoppas att det går att kompensera allt, eller så ser man till att byta de delar som är krökta samt att man gör en framvagnsinställning. Med tanke på att din bil är rätt OK så skulle jag välja det senare alternativet, hade det varit en gammal 740 kan man kanske tänka sig att fuska...
Senast redigerat av dawwe (20 juni 2010)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Bilmekaniker
805 Inlägg
20 juni 2010
Trådstartare
#13
självklart bytar jag ju stag ifall det är krökt , utan tvekan... sura pengar att bara byta fälgarna pga en liten fjuttig bula :p ajja åker förbi vianor ska vara rätt duktiga när det gäller sånt se vad dom säger och kolla hjulinställningen och fälgen då

Bilmekaniker
805 Inlägg
20 juni 2010
Trådstartare
#14
tack för alla svar, återkommer med uppdate imorgon:P

P o r s c h e
1 700 Inlägg
20 juni 2010
#15
Fälgar, till och med riktigt misshandlade, går ju att reparera wink   Bulan i sig är inget hot mot fälgen, MEN en skada på fälgen kan ju skapa obalans, men det räcker då med en ombalansering för att kompensera det.

Men jag vill bara fylla i lite nu: Du har två skilda problem med din framvagn. Ett är att den drar snett, och det beror på en ändring i hjulvinklarna, känns ju som du har toe out i och med att den drar åt vänster.

Det andra problemet är skakningarna, det beror på glapp eller obalans. Blanda inte ihop dessa, bilen börjar inte dra snett p.g.a. oblans och den skakar inte p.g.a. en aning felaktig hjulinställning.

Båda dessa symptomer kan dock uppkomma om det är en led/ ett lager som är glapp(t).



Sök