3838
Sök

Saab 9-5 2,0t -03 motorstrul.

196 Inlägg
29 juni 2010
Trådstartare
#1
Saab 9-5 2,0t (150hk) årsmodell 2003, gått 15500mil.

Nyligen bytt turbo + olja och filter. (3 månader sedan)

Motorn knackar och oljelampan lyser lite då och då. Kollade stickan och den visa tasikg oljenivå, men när man varva till så visa den okej oljenivå. Icke jag som har utfört jobbet, utan en verkstad.

Vad kan det vara som strular?


5 710 Inlägg
30 juni 2010
#2
Miniblock skrev:
Kollade stickan och den visa tasikg oljenivå, men när man varva till så visa den okej oljenivå.

Hmmm kollar du nivån med motorn igång?
Nivån skall kollas med motorn avstängd och den bör ha varit avstängd ~10 min för att få korrekt nivå.

Att oljetryckslampan lyser kan bero på att nivån är låg....men då skall det vara jättelåg och inte synas på stickan.
Det är iaf ett väldigt allvarligt fel som du bör lösa innan du åker med bilen, det kan liknas med hjärtproblem för en människa.

Jag hade i ditt läge:
1) Mätt oljetrycket med en riktig mätare (verkstaden har) din oljetryckvakt kan ju faktiskt fel-larma.
2) OM det är lågt tryck....demonterat reducerventil för att kolla hur den ser ut.
3) Fin reducerventil.....då hade jag demomterat oljetråget för att kolla hur sugsilen ser ut.


mvh Jonas

MVH Jonas
..............

196 Inlägg
30 juni 2010
Trådstartare
#3
jonTe skrev:
Miniblock skrev:
Kollade stickan och den visa tasikg oljenivå, men när man varva till så visa den okej oljenivå.

Hmmm kollar du nivån med motorn igång?
Nivån skall kollas med motorn avstängd och den bör ha varit avstängd ~10 min för att få korrekt nivå.

Att oljetryckslampan lyser kan bero på att nivån är låg....men då skall det vara jättelåg och inte synas på stickan.
Det är iaf ett väldigt allvarligt fel som du bör lösa innan du åker med bilen, det kan liknas med hjärtproblem för en människa.

Jag hade i ditt läge:
1) Mätt oljetrycket med en riktig mätare (verkstaden har) din oljetryckvakt kan ju faktiskt fel-larma.
2) OM det är lågt tryck....demonterat reducerventil för att kolla hur den ser ut.
3) Fin reducerventil.....då hade jag demomterat oljetråget för att kolla hur sugsilen ser ut.


mvh Jonas

hehe, lite missförstånd här,  jag kollar oljestickan alltid när motorn är avstängd, det jag mena är när man satte tilbaks stickan och varva och tog ur den, så var den dränkt i olja, annars var den typ lite småfuktig på själva toppen av stickan, vilket gjorde mig lite orolig och självklart skall man inte köra med en bil utan olja i motorn om man nu inte vill ha ett ras.


196 Inlägg
30 juni 2010
Trådstartare
#4
Har för mig att denna reducerventil sitter någonstans vid kamkedjekåpan? Hur sker demontering av allt och hur svårt är det?


772 Inlägg
30 juni 2010
#5
Miniblock skrev:
jonTe skrev:
Miniblock skrev:
Kollade stickan och den visa tasikg oljenivå, men när man varva till så visa den okej oljenivå.

Hmmm kollar du nivån med motorn igång?
Nivån skall kollas med motorn avstängd och den bör ha varit avstängd ~10 min för att få korrekt nivå.

Att oljetryckslampan lyser kan bero på att nivån är låg....men då skall det vara jättelåg och inte synas på stickan.
Det är iaf ett väldigt allvarligt fel som du bör lösa innan du åker med bilen, det kan liknas med hjärtproblem för en människa.

Jag hade i ditt läge:
1) Mätt oljetrycket med en riktig mätare (verkstaden har) din oljetryckvakt kan ju faktiskt fel-larma.
2) OM det är lågt tryck....demonterat reducerventil för att kolla hur den ser ut.
3) Fin reducerventil.....då hade jag demomterat oljetråget för att kolla hur sugsilen ser ut.


mvh Jonas

hehe, lite missförstånd här,  jag kollar oljestickan alltid när motorn är avstängd, det jag mena är när man satte tilbaks stickan och varva och tog ur den, så var den dränkt i olja, annars var den typ lite småfuktig på själva toppen av stickan, vilket gjorde mig lite orolig och självklart skall man inte köra med en bil utan olja i motorn om man nu inte vill ha ett ras.

Klart att den dränks i olja när du precis varvat motorn, oljan ska ju pumpas runt överallt i hela motorn när man kör, och då blir även oljestickan oljeindränkt.
Och längst ut på toppen av mätstickan ska du ha en Max nivå, och en Min nivå, mellan där ska stickan vara fuktig av olja när du tar ur den efter att motorn varit avslagen i ca10 min.
Det bästa är att när motorn varit avslagen i ca10min så tar du upp stickan, torkar av den med papper,
sticker ner den igen och tar upp den och kollar nivån. Är oljenivån mellan MIN och MAX så är det
inte för lite olja i, utan då är det nog en oljegivare som är fel på.

5 710 Inlägg
30 juni 2010
#6
PoulZen skrev:
utan då är det nog en oljegivare som är fel på.

....eller helt enkelt att trycket är lågt.
Har för mig att denna reducerventil sitter någonstans vid kamkedjekåpan? Hur sker demontering av allt och hur svårt är det?

Japp det gör den, skall se om jag hittar någon fin bild.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

5 710 Inlägg
30 juni 2010
#7
Kika här:
http://www.geting.se/viewimage.php?imag … -help1.jpg
8,9,10,11 tillhör ventilen.
Kommer inte ihåg om du måste lossa lite plast på undersidan för att komma åt eller om det går utan.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

196 Inlägg
1 juli 2010
Trådstartare
#8
Klart att den dränks i olja när du precis varvat motorn, oljan ska ju pumpas runt överallt i hela motorn när man kör, och då blir även oljestickan oljeindränkt.
Och längst ut på toppen av mätstickan ska du ha en Max nivå, och en Min nivå, mellan där ska stickan vara fuktig av olja när du tar ur den efter att motorn varit avslagen i ca10 min.
Det bästa är att när motorn varit avslagen i ca10min så tar du upp stickan, torkar av den med papper,
sticker ner den igen och tar upp den och kollar nivån. Är oljenivån mellan MIN och MAX så är det
inte för lite olja i, utan då är det nog en oljegivare som är fel på.

Jag vet, men bilen var varmkörd och hade kommit just ifrån norrköping, under resan tala ägaren om att oljelampan börja blinka och pipa. När jag starta upp hans bil så börja den direkt och indikera, dvs oljelampan, så jag varva den till 5000rpm och lät bilen gå på tomgång ca 2 min, sedan stängde jag av den, gick och kika på oljestickan och det såg inte så oljigt ut på den stickan, och JA, jag ser skillnad på en sticka som visar okej nivå och dålig, nivå, det är inte så att det är min första bil jag mekar med, men saab har jag ingen koll på alls. sedan, starta jag upp den igen och stängde av den, men samma visa, dock hade oljelampan slocknat! Det mystiska är att motorn knackar oavsett om den är varm eller kall, hela tiden. Som om det vore något ramlager eller lyftare som har hängt sig.
Senast redigerat av Miniblock (1 juli 2010)


Hemmainstruktör
641 Inlägg
1 juli 2010
#9
Om du inte har tillräcklig oljetryck så är det säkert lyftarna eller nått lager som gått, krävs inte mycket om dom inte får olja som dom ska. Brukar inte vara mycket problem med oljetrycksgivarna, vanligare att det är igensatt i sugsilen i tråget vilket orsakar dåligt oljetryck. Å att köra med lågt oljetryck resulterar oftast i dyra reparationer. Skulle mäta oljetrycket innan man gör nått mer dock, så vet du är det givarfel eller om trycket är för lågt och kan gå vidare i felsökning.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

36 Inlägg
1 juli 2010
#10
lyft på oljestickan å torka av all  olja som är på den , tryck ner den igen å dra upp - är då nivån längst ner på stickan (min) så måste du fyllla på . tror dock att saab endst har "räfflor" på sina mätstickor , men iaf så ska nivån inte ligga under halva räfflingen


Sök