3651
Sök

Köra bil på kärra bakom annan bil, regler?!?

4 005 Inlägg
30 juni 2010
#21
Frasse1 skrev:
aa de är där ja har läst det, för att få köra får inte bådas totalvikt överskrida 3500kg, säg att man hyr en mercedes sprinter, den väger ju inte allt för mke me tanke på att den är tom bak, och en kärra på de, de bådas vikt blit t.ex. 3450kg, så lägger man på 740ins tjänstevikt, men den ska ju egentligen va medräknad i kärrans totalvikt? då åker vi väll bara på 1500kr för överlast? o om dom esr att de är en stor skåpbil som drar så kanske dom inte ens orkar bry sig?

Alltså, läs tidigare inlägg. Hur du än trixar och har dig så kommer du aldrig få köra det, och det kommer bli olovlig körning hur du än gör.

Med b-kort får du enbart framföra ett epikage (bil + släp + bil på släp) av 3500kg.

Att köra så som du vill innebär att du kör en fordonsepikage som du inte har behörighet för. Du hade lika gärna kunnat hoppa in i en buss på 24 meter och köra iväg. Det är ändå olovlig körning.
Om du dessutom blir ertappad att göra så flera gånger så blir det grov olovlig körning vilket resulterar i körkortsingripande OCH dagsböter (tex 14 000 kr i böter beroende på inkomst) eller fängelse (extremt sällan).

Som tidigare skrivit. Om bilen du ska ha på släp väger under typ 1100 kg så kan du på vissa bilar och släp få köra det på ditt B-kort, i annat fall behöver du BE.

Om du har C-kort så kan du hyra/låna en lastbil som har ett flak, då kan du ha bilen där.


214 Inlägg
1 juli 2010
Trådstartare
#22
vart finns såna att hyra då?

Bakhjulsdrift o kjolar på volvo ska de va ;)

4 001 Inlägg
1 juli 2010
#23
Frasse1 skrev:
vart finns såna att hyra då?

de flesta bensinstationer som har släpvagnsuthyrning har även biltransporter

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

4 001 Inlägg
1 juli 2010
#24
granadadr skrev:
för det första så brukar en biltransport väga mellan 500-600 kg, det jag använder väger 580 det har tandemaxel plus tipp,

MEN om du ska dra ett släp lagligt så får du bara lasta mellan 900-1000kg, sen blir det olovlig körning, då kan du KANSKE förlora kk, MEN det värsta av allt är att du har INGEN försäkring som gäller, inte på bil, släp eller lasten,,, å det spelar ingen roll om inte du orsakar olycka, nada cool

jag har BE så jag använder ett släp på 1500kg, så åker jag på överlast,, inget mer,, men jag får dra 2000kg med min bil, axlar är på 2000kg på släpet, så man kan krypa igenom på det, plus att det är svårare att kolla vikter med BE då man inte bara kan kolla skyltar, man tar ju givetvis bort regskylten på bilen man drar,, för att det ska se bättre ut wink

varför hålla på och plocka bort regskylten? fullständigt meningslöst för om polisen vill sätta dit dig så tar dom dit vågarna och då får du vackert stå och vänta.
Sedan så ska polisen inte gå efter tjänstevikten som står på pappret på den bilen som är lassad, det är inte säkert att den stämmer om man t.ex har tom tank, inget reservhjul osv.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

7 424 Inlägg
1 juli 2010
#25
kolvas skrev:
granadadr skrev:
för det första så brukar en biltransport väga mellan 500-600 kg, det jag använder väger 580 det har tandemaxel plus tipp,

MEN om du ska dra ett släp lagligt så får du bara lasta mellan 900-1000kg, sen blir det olovlig körning, då kan du KANSKE förlora kk, MEN det värsta av allt är att du har INGEN försäkring som gäller, inte på bil, släp eller lasten,,, å det spelar ingen roll om inte du orsakar olycka, nada cool

jag har BE så jag använder ett släp på 1500kg, så åker jag på överlast,, inget mer,, men jag får dra 2000kg med min bil, axlar är på 2000kg på släpet, så man kan krypa igenom på det, plus att det är svårare att kolla vikter med BE då man inte bara kan kolla skyltar, man tar ju givetvis bort regskylten på bilen man drar,, för att det ska se bättre ut wink

varför hålla på och plocka bort regskylten? fullständigt meningslöst för om polisen vill sätta dit dig så tar dom dit vågarna och då får du vackert stå och vänta.
Sedan så ska polisen inte gå efter tjänstevikten som står på pappret på den bilen som är lassad, det är inte säkert att den stämmer om man t.ex har tom tank, inget reservhjul osv.

därför att det finns lata människor, och det är jobbit att väga, tar tid osv osv, då är chansen att slippa, mkt större smile


4 001 Inlägg
1 juli 2010
#26
granadadr skrev:
kolvas skrev:
granadadr skrev:
för det första så brukar en biltransport väga mellan 500-600 kg, det jag använder väger 580 det har tandemaxel plus tipp,

MEN om du ska dra ett släp lagligt så får du bara lasta mellan 900-1000kg, sen blir det olovlig körning, då kan du KANSKE förlora kk, MEN det värsta av allt är att du har INGEN försäkring som gäller, inte på bil, släp eller lasten,,, å det spelar ingen roll om inte du orsakar olycka, nada cool

jag har BE så jag använder ett släp på 1500kg, så åker jag på överlast,, inget mer,, men jag får dra 2000kg med min bil, axlar är på 2000kg på släpet, så man kan krypa igenom på det, plus att det är svårare att kolla vikter med BE då man inte bara kan kolla skyltar, man tar ju givetvis bort regskylten på bilen man drar,, för att det ska se bättre ut wink

varför hålla på och plocka bort regskylten? fullständigt meningslöst för om polisen vill sätta dit dig så tar dom dit vågarna och då får du vackert stå och vänta.
Sedan så ska polisen inte gå efter tjänstevikten som står på pappret på den bilen som är lassad, det är inte säkert att den stämmer om man t.ex har tom tank, inget reservhjul osv.

därför att det finns lata människor, och det är jobbit att väga, tar tid osv osv, då är chansen att slippa, mkt större smile

tror jag knappast, ser dom en bil utan skylt och misstänker överlass så lär dom inte ge sig, det tar dom ca 2 minuter extra att kolla på chassinummret istället.

Många lägger ner en massa arbete med att skruva bort skyltar för att dom tror att polisen skulle bry sig mindre då när det i verkligheten drar till sig deras uppmärksamhet, tror ni att poliser är dumma eller?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

4 005 Inlägg
1 juli 2010
#27
Bara för att en bil på släp inte har plåtar så betyder inte att personen automatiskt kör överlast. Tvärtom! Tycker nästan att jag ser fler bilar på släp utan plåtar än med....

Eller tror DU att polisen är så dum att tro att alla bilar utan regplåtar är olovligt lastade?

smile


4 001 Inlägg
1 juli 2010
#28
linuslinje skrev:
Bara för att en bil på släp inte har plåtar så betyder inte att personen automatiskt kör överlast. Tvärtom! Tycker nästan att jag ser fler bilar på släp utan plåtar än med....

Eller tror DU att polisen är så dum att tro att alla bilar utan regplåtar är olovligt lastade?

smile

nej, knappast, men varför göra sig besväret med att ta bort en skylt om det sitter en?
Jo, för att någon sagt att man klarar sig ifrån överlast då...

som så mycket annat som någons brors svärfars 3:e kusins jobbarkompis buksvåger sagt så stämmer det inte, är dom ute efter att kolla om någon kör med överlass eller upptäcker någon som dom misstänker kör med överlass så skiter dom ifall det sitter en skylt eller inte, det är ju inte precis så att ett gruslass/vedlass etc. har regskylt men inte fan klarar man sig om dom stoppar en med överlass

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Svartlistad
446 Inlägg
1 juli 2010
#29
endel kanske plockar av plåtarna av samma anledning som varför man suddar regplåten på nätet, eller har jag fel? tongue bara en teori jag fick upp i skallen hehe...


214 Inlägg
1 juli 2010
Trådstartare
#30
håller med kolvas och jimmy här ja att det känns rätt onödigt att ta bort skyltar, men jag får kolla upp på dom mackar som finns i karlstad om dom har biltransport men ja tror inte de hmm men ni ska ha mke tack för alla svar iaf smile

Bakhjulsdrift o kjolar på volvo ska de va ;)


Sök