sebbanboy14 skrev:
Hejsan!
Funderar på att köpa mig en Mazda RX-8. Någon som vet va vanligaste felet är med dom osv? Är de en bra bil? Är de mycket strul?
Hur är väghållning samt hur pass bra går dom? Är dom jämnförbara med Evo och 350z?
MVH Sebban
Hej Sebban,
Jag kan rekommendera dig att ta dig en kik på
Svenska Wankelregistret.se, där finns mycket bra att veta om Rx-8an och om jag inte minns fel så tror jag att det finns någon typ av FAQ eller köpguide.
Rx-8an har varit en populär bil enda sedan den började säljas i Sverige 2003, och nu när dom börjar komma ner i pris ser vi i klubben att det dyker upp fler och fler som köper bilen för att använda den där den hör hemma... På banan! Det är inte många som vet men man kan säga att chassit på Rx-8an är en vidare utveckling av föregångaren Mazda Rx-7 FD som är känd för sin väghållning. Viktfördelningen är 50/50 och motorkaraktären är mycket trevlig enligt dom som kört bana med den. SWR var inbjudna på Supra klubbens träff på Kinnekulle den 18/6. På time attacken så körde en av våra Rx-8or som hade förfinad väghållning och c:a 260hk på tiden 1.05.7 och det är att jämföra med "Phantom Time Attack Supra" med c:a 750hk som körde på 1.00,1!
Här kan du se lite bilder:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=182376Vanliga fel på Rx-8an beror ofta på havande fel, men det kan du läsa mer om på SWR. Men ett känt fel är att baklyktorna - speciellt på tidiga modeller - har en tendens att få kondens i glaset.
Bullet--- skrev:
Läst att dem bilarna har en tendens att dricka olja.
Stämmer bra det, gör den inte det ska du bli orolig! Alla wankelmotorer är nämnligen bygga så att dom SKA dra lite olja eftersom det sitter injektorer i rotorhuset som smörjer huset med en liten mängd olja. Själv gör jag åt c:a 1L på en säsong, men det beror på hur mycket och hårt du kör.
Bullet--- skrev:
Men jag skulle nog inte jämföra dem med evo och 350z. "Mötte" en sån för ett tag sedan och så jävla bra gick den inte, oförsig kan det just ha varit den bilen, dem kanske går bättre normalt.
Det beror väl på i vilket sammanhang, ser i ett dragrace så skulle Rx-8an åka på pisk. Däremot på banan skulle jag välja Rx-8an alla gånger!
Hoppas det har gett dig lite vägledning, Sebban!
MVH Tobias Levinsson