3320
Sök

Byta koppling på en volvo 855 t5 något man kan göra själv?

gasa tills de rasar!
225 Inlägg
3 juli 2010
Trådstartare
tjo!
ska byta koppling på min t5a nu..
men då e frågan kan jag göra detta själv?
har endel kompisar som är kunniga också sen en kunnig far..
e de idiotsvårt eller kan man göra de själv? kostar ju lite o lämna in:/
har inte tillgång till lyft..

MVH

169 Inlägg
3 juli 2010
kan kan du, lite jobbigt i med du inte har ngn lyft, för du måste ta av balken å sen växellåda kan bli jobbigt att göra det på golvet.
annrs e det bara att ta av drivaxlarna, ta ner balken, skruva av växellådan, så e du lite kunnig å eventullt köper en rep bok så klarar ni det säkert ska du se.

//Jonas

gasa tills de rasar!
225 Inlägg
3 juli 2010
Trådstartare
så man borde klara det med en haynes typ?
något man skall ge sig på?

Snål gnällspik
402 Inlägg
3 juli 2010
Jag har inte gjort det på en volvo men jag har haft ur växellådan på en saab 9000.  Det är en himla massa jobb med all kringutrustning och skit.   Har man inte lyft och måste kräla under bilen tar ju allting 10X längre tid -verkstan gör det på en dag....
Senast redigerat av perzy (3 juli 2010)

Volvo S80 2,9.

169 Inlägg
3 juli 2010
klarar gör du säkert men allt blir ju jobbigare på golvet helt klart, tror autodata räknar 7-8h å då har dom lyft.
har du tillgång till motorlyft så lyft ut motorn istället det e ju smiddigare när man ska mecka på golv kan jag lova, fast det tar nog lika lång tid.

//Jonas

plankan
3 juli 2010
perzy skrev:
Jag har inte gjort det på en volvo men jag har haft ur växellådan på en saab 9000.  Det är en himla massa jobb med all kringutrustning och skit.

Förvisso,men på 9000 slipper du ta ner hela balken och ha en motor "hängande" i luften roll

1 562 Inlägg
3 juli 2010
10 timmar är vad verkstaden kommer vilja ha betalt för,
Senast redigerat av mange_240 (4 juli 2010)

30 Inlägg
4 juli 2010
har bytt låda låda många gånger på min 855, och de utan lyft... bara att ställa upp framdelen på pallbockar och sen surra fast motorn så den hänger kvar, sen lossa motorbalken, drivaxlar, bind upp servostyrningen också så den hänger kvar, sedan om du kan sänka motorn lite, annars tar cassit i när du ska dra isär lådan från motorn... lätt som en plätt... men att vara två kan vara att rekomendera när du ska få lådan på plats igen..... tog mig en eftermidda att byta låda på de sättet....

och att lufta ur motorn är ju inte så smidigt om du har ac, då du måste lossa på slangarna=att trycket försvinner, eller i annat fall så får du lossa på ac pumpen.... men båda sätten funkar ju

men rekomenderar att ta lådan neråt... de e ju lätt värt de att göra de sj, så sparar du ju många tusen

Lycka till !

876 Inlägg
4 juli 2010
det är väl klart du klarar!

19 Inlägg
4 juli 2010
tar ju max 2-3 timmar om ni är två stycken utan lyft

7 275 Inlägg
4 juli 2010
timmyn skrev:
tar ju max 2-3 timmar om ni är två stycken utan lyft

Den va bra!

gött med mos pajjka
181 Inlägg
4 juli 2010
jag bytte på 3,5 timmar själv med lyft, är ju bara att ha ett motthåll på ovansidan mellan fjäderbenen tex samt du ordnar så du kan justera ned/släppa på motorn lite så du kan dra isär motor låda utan det tar i ps glöm inte byta packboxen utgående på motor,

inga konstigheter alls, värre att byta automat lådan på dom när dom strular:)
Senast redigerat av supraturbo (4 juli 2010)

Sök