2803
Sök

Volvo S70 2.5t till busbil

16 Inlägg
4 juli 2010
Trådstartare
#1
Ja, frågan är nu såhär hemkommen från Gatebil @ mantorp park och allt..
Jag äger en Volvo S70 2.5t -99 (el-gas)
De tankar jag snurrar i just nu är att plocka ut motorn under vintern för lite modifieringar, är bilmek. på volvo, men undrar nu vad som rekomenderas behövas för en bil som ska gå främst som brukbil under sommarhalvåret, men även kunna köras på bana med hyfsat resultat...

Antalet hästar, vrid etc är inget jag har tänkt ut,utan undrar vad som kan tänkas behövas för att inte fullständigt göra bort sig på bana!
Budgeten är inte obegränsad men får ta det lite som det kommer, vi snackar om ett projekt som kommer fortgå oktober-april/maj där någonstans, alltså under ca 9 månader, lagom till Gatebil mantorp 2011 smile

Nuvarande motorstatus:

16T agg, ingen programvara eller mappning, laddar ca 0.4 orginal
R-spridare (Gröna)
3" JT från turbo, 300 cells racekatt
Öppet Luftfilter K&N
*har även planerat att byta kolvar och stakar, samt trycka i nya lager osv under vintern*

Det är vad som sitter i bilen för tillfället, antal hästar har jag ingen aning om, strax över 200hk kanske, har ju 193 hk original.

Nu undrar jag vilka modifieringar som rekomenderas för att få sjysst tryck i motorn för en bruksbil som även ska kunna köras på bana!

Kanske inte det lättaste att svara på, men undrar ngn någonting så svarar jag mer än gärna!

Mvh Strannio;)

Go Large..

5 089 Inlägg
4 juli 2010
#2
Kolla lite på vad jag har gjort på min bil. Går att busa bra med den som du kanske såg wink

\Lindgren

16 Inlägg
4 juli 2010
Trådstartare
#3
Jo dig såg jag allt, såg riktigt bra ut! Men känns som det är en bit över min budget wink hehe, men mer ingående liksom, en grund till en hållbar motor men ändå med bra klös i, har hört att motorn med el-gas inte är en höjdare att trimma på, stämmer detta?

Mvh Strannio

Go Large..

388 Inlägg
4 juli 2010
#4
Skaffa en programvara till dom modsen du redan gjort så hamnar du ju strax över 300 hk ett bra coiloverkit, R-däck och gärna en diff så får du ju en skaplig busbil inget extremt men en bra början som inte kostar allt för mycket.


3 860 Inlägg
5 juli 2010
#5
Ja håller me, skaffa en anpassad programvara för det som är gjort idag och fixa med chassit lite så har du nog ganska stor skillnad redan där! Så ser du ju ifall du vill ha mer sen!?

EDIT: Autotech skulle väl kunna ha en programvara till exempel...
Senast redigerat av spokenratt (5 juli 2010)

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

16 Inlägg
5 juli 2010
Trådstartare
#6
Över 300hk på ett 16T har jag hört belastar agget en hel del, skulle kanske vara bättre att uppgradera till ett 19T åtminstone, sen angående programvara så har jag pratat med autotech, det är en mappning som gäller, de har inga färdiga programvaror för el-gas motorn,har även kollat runt med massa andra firmor som säger likadant.. hade jag haft vajer gas däremot så hade de vart en annan sak, de räknar med ca 10k för en mappning, men ja har en gubbe som jobbat med dynotest innan som kan fixa en mappning för ca 6k, men innan dess vill jag ha alla modifieringar klara med motorn för att få ut max prestanda, dock känns det inte riktigt som det räcker med 300 hk för att hävda sig lite på banan? har jag fel säg gärna till...

Mvh Strannio

Go Large..

388 Inlägg
5 juli 2010
#7
16T klarar väl runt 320hk och lite där till sen spelar ju vinkeln på avgashuset lite roll också men runt 300hk är ganska "lagom" på ett 16T ex. s60T5 har 16T steg 1 Ger precis under 300hk sträcket men visst kan det vara läge och byta upp sig framför allt om man vill plocka mer effekt lite senare.
Visst kommer du en bit på väg med 300hk ett väl inställt chassi och rätt förare på bana men det blir ju inget monster skall man dock ha bilen som bruksbil också får man ju kompremissa lite men med ett 19T och mappning samt byte av lager,kolvar och stakar borde du kunna plocka en bit över 300hk utan problem.


Snål gnällspik
402 Inlägg
5 juli 2010
#8
Vad jag förstår av bankörning så behöver du inte trimma motorn alls när du är nybörjare. En motor på 100 hk räcker för att få upp mer fart än de flesta klarar.  Det är väghållning och däck som gäller. Med hårdare bussningar och kanske fjädrar ska väghållningen bli ganska bra på 850/70.
2,5 T motorn kan inte trimmas för mycket då blocket spricker.  Kolvarna brukar väl hålla ?

Volvo S80 2,9.

16 Inlägg
5 juli 2010
Trådstartare
#9
Okej, mitt 16T har det raka avgashuset!
Tanken med det hela är inget monster, utan den ska fungera som bruksbil framför allt, men vara körbar på bana, men jag får börja med att mappa den då antar jag, känna på hur runt 300hk känns, det borde väl original kolvar o stakar palla? sen att blocken spricker låter ju inte speciellt spännande, får kanske tänka över hur det hela ska gå till, kanske är bättre att ragga tag i ngn annan motor eller liknande om det nu inte är optimalt att bygga på en 2.5t och att det itne känns tillräckligt med det antalet hästar!

Mvh Strannio

Go Large..

8 243 Inlägg
5 juli 2010
#10
Kolvarna håller, stakarna är på gränsen. 83mm blocken av dn äldre typen är känsliga även om det går att få dem att hålla med. Och en 2,3:a är ett ur ren hållbarhetssynpunkt vettigare investering, speciellt om man vill ha marginal för vidareutveckling.


16 Inlägg
5 juli 2010
Trådstartare
#11
Okej, efter lite överläggande med min bilbyggar-polare så har jag bestämt mig för följande!
En mappning är det som kommer hamna längst upp på listan nu, försöka hamna runt 300hk, kanske strax under, köpa på mig ett coiloverkit men nu kommer nästa fråga, det finns en hel del olika kit, k-sport säljer ut ett kit nu http://www.raidopower.se/coilovers-kspo … over/894-0
Dessa är ju ställbara även bak, hittade ett annat kit för 5999:-, men utan ställbart bak, känns lite som att det inte är lönt att snåla på 2k , utan känns bättre att få bra grejer runtom, är det ngn som har ngn erfarenhet utav ksport-kitet?

Andra tanken handlar om större intercooler och rör? Är det lönt att bygga större vid 300hk eller känns det som överkurs?

Mvh Strannio aka "funderaren"

Go Large..

Snål gnällspik
402 Inlägg
6 juli 2010
#12
Ska du seriöst satsa på bankörning så bör du ta en titt (många tittar! )på www.rejsa.nu   Det finns en tråd där om en 850 som han kör bana med, kolla in vad han gjort med väghållningen först, jag tror inte han har coilovers.
På något sätt har jag fått för mig att coilovers är överskattat men det kan jag inte stå för...  :-)  Väghållning är förbaskat komplicerat!
Senast redigerat av perzy (6 juli 2010)

Volvo S80 2,9.

8 243 Inlägg
6 juli 2010
#13
strannio skrev:
Andra tanken handlar om större intercooler och rör? Är det lönt att bygga större vid 300hk eller känns det som överkurs?
Enklaste är att köpa en 40mm modellanpassad ic och låta tryckrören vara som dem är. Men har man kunskapen så bör man ju kunan knåpa ihop tryckrör med vettigare dragning, även om det i början är lite overkill. Intercoolern gör dock skillnad oavsett.


16 Inlägg
6 juli 2010
Trådstartare
#14
Okej, ska kika in på hemsidan där, har dock hört väldigt mycket gott om coilovers...

Angående IC:n där, kunskapen coh hjälpen finns att bygga rör osv, sedan va de just en modellanpassad IC som va tanken, dock undrar jag skillnaden gentemot en Original när det handlar om en motor som ska spruta ur sig runt 300 hk?

Mvh Strannio

Go Large..

8 243 Inlägg
6 juli 2010
#15
Märkbar skillnad, helt annat flöde igenom den.



Sök