3596
Sök

Min Volvo 855 T5 -94 blå ryker när jag står still o gasar till?

4 001 Inlägg
18 september 2008
#21
Bodegan skrev:
Hmm tydligen så vare inte turbon på min heller sad Ny turbo men samma sak fortfarande, har gjort komptest men en mekaniker på volvo tror stenhårt på att det är ventiltätningarna. bilen har precis slagit om till 20 000. Den drar en del olja å luktar fan.

Komptestsresultat.

Cylinder 1 = 12.8 kg.
Cylinder 2 = 11.6 kg
Cylinder 3 = 12.7 kg
Cylinder 4 = 10.5 kg
Cylinder 5 = 11.8 kg

det är inte riktigt bra, ska helst inte skilja mer än 1 kg men jag tror inte att det är där felet är utan ventilltätningarna... inte så mycket att bry sig om enligt mig, iaf inte om den drar mindre än 1l olja på 1000mil.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Hojmek
748 Inlägg
18 september 2008
#22
kolvas skrev:
Bodegan skrev:
Hmm tydligen så vare inte turbon på min heller sad Ny turbo men samma sak fortfarande, har gjort komptest men en mekaniker på volvo tror stenhårt på att det är ventiltätningarna. bilen har precis slagit om till 20 000. Den drar en del olja å luktar fan.

Komptestsresultat.

Cylinder 1 = 12.8 kg.
Cylinder 2 = 11.6 kg
Cylinder 3 = 12.7 kg
Cylinder 4 = 10.5 kg
Cylinder 5 = 11.8 kg

det är inte riktigt bra, ska helst inte skilja mer än 1 kg men jag tror inte att det är där felet är utan ventilltätningarna... inte så mycket att bry sig om enligt mig, iaf inte om den drar mindre än 1l olja på 1000mil.

drar en liter olja på 80 mil ..

195 Inlägg
18 september 2008
#23
ventilltätningarna med största sanolikhet. Blå rök = bränt olja (läckage in i cylindrarna) Vit rök = bränt vatten(läckage in i cylindrarna)


3 Inlägg
14 mars 2010
#24
Jag har samma problem med min T5:a, den har gått 25,xxx.. bytte turbo men samma sak, och samma där som Bodegan skriver: den dricker mycket olja...

Är det ventilltätningarna då som borde bytas?

UNDERGROUND
649 Inlägg
14 mars 2010
#25
vet en som hade exakt samma fel . turbon börjar bli dålig slutade med att turbon skar i hopp =/


152 Inlägg
14 mars 2010
#26
eller så kan det vara ovala cylinderfoder och dåliga kolvringar wink

191 Inlägg
11 juni 2010
#27
Hade liknande fel på min 850, de var ena kolvringen på en cylinder

Man måste våga dö för att kunna leva

Fotograf
1 319 Inlägg
9 juli 2010
#28
har samma på min och den tickar lite ibland så är rätt säker på att det är tätningarna på min bil. turbon har gått ca 2500mil..

Fotograf.
vårdad bil är bra bil


Sök