2865
Sök

Volvo XC70 -00 ETS och Motorlampa lyser

27 Inlägg
21 februari 2010
Trådstartare
På väg till svärföräldrarna igår. Plötsligt "stallar" bilen och går endast i 20 km/h samtidigt som ETS-lampan och motorlampan börjar lysa.

Vad kan detta bero på? Kan jag köra hem bilen, eller måste jag bärga?

8 251 Inlägg
21 februari 2010
Det är nåt fel på gasspjället, och då blir man begränsad till max 20 km/h. Det grå ju att köra, men måste man åka långt så får man räkna med att det tar tid.

27 Inlägg
21 februari 2010
Trådstartare
Kollat intruktionsboken, den tillför inte mkt...

Det har ju varit rejält kallt på sistone, bilen har nog inte befunnit sig i plusgrader sen innan jul. Dessutom var det rejält med snö i luften och på vägen igår, när bilen fick problem. Kan det vara köld/snö-relaterat?

Får kolla upp det här med gasspjället, det verkar ju vara ett vanligt fel på V70. Kan man rensa/reparera/städa gasspjället eller krävs byte? Lär ju bli gratis... wink

8 251 Inlägg
21 februari 2010
Man kan ju prova att göra rent det, funkar inte det har man i princip 3 val:

1: Skaffa ett likadant beganat i hopp om att det är i bättre skick
2: Chansa och ladda i ny mjukvara till spjället, kostar typ 600:- kan , men behöver inte hjälpa
3: Byta spjäll och då är det bara att lämna in den på volvo och bita ihop och se glad ut då ett sånt byte hamnar på runt 9000:- Man kan ha flyt och få det lite billigare på goodwill om man har det gamla spjället. Enklaste sättet att se om det är nya eller ett gammalt är att kolla på etiketten. Är den vit så är det den gamla varianten av spjäll som slits.

EDIT: Man kan byta spjället själv, men då startar inte bilen istället förrens man tanka i ny mjukvara i den. Men kan man låna släp av nån så går det väl att spara nån krona om man orkar krångla lite.
Senast redigerat av Marlboroman (21 februari 2010)

1 Inlägg
10 juli 2010
Har samma problem med min bil. Det är också en xc70 fast en -99.
Den bakre lambdan var nyligen bytt  så jag satsade på att byta den främre i hopp om att det skulle göra susen, men det blev ingen förändring. Fick sedan hjälp med rengörning av gasspjället och en omprogrammering. Han som hjälpte mig trodde att gasspjället var bytt sedan tidigare för det satt en gul etikett på den. Bilen gick jättebra i en timma tills jag skulle starta den igen och då var problemet tillbaka.
Är det någon ide att byta gasspjället igen eller vad ska man hitta på?
Vicvolta hur gick det för dig föresten? Fick du fart på bilen igen?

Sök