I de installationer jag har gjort i husbilar och båtar, brukar jag alltid montera en batteriavskiljare.
Fördelen med det är att förbrukningen då separeras mellan batterierna. Startbatteriet får bara ta hand om startmotor och strömförbrukare relaterad till motor, medan förbrukningsbanken bara levererar till externa förbrukare, som tillsatsvärmare, kylskåp, interiörbelysning, vattenpumpar, etc. När generatorn börjar ladda, så laddar den bara startbatteriet tills en tröskelspänning uppnås, sen kopplas systemen ihop och sen laddas även förbrukningsbanken.
Ett billigt sätt att göra en batteriavskiljare är att änvända två 70A relän från Kjell & Co. Sen kan du tillexempel låta dom triggas av den automagiska halvljuskretsen.
Vill du även kunna koppla ihop batteribankarna temporärt för hjälpstart från förbrukningsbatteriet, så kan man använda en huvudströmsbrytare för att brygga över bankarna, precis som batteriavskiljaren gör vid laddning.
-- K