någon som har erfarenhet av profitexx kondensatorer, i detta fall en 3F. kopplade in den i torsdags, körde fredag utan problem, laddade batteriet på fredag kväll sedan dess har bilen stått. nu när jag kommer ut till den och öppnar bagaget så ser jag att det lyser en gul lampa på kondensatorn, och hittar ingen information om vad det är för ngt. lampa lyser men bilen på, bilen av, stereon på och stereon av. med andra ord, hela tiden.
Är det någon som vet vad det är för lampa?
klicka på den för större bild, lampan markerad med röd ring.
utan blixt, därför lite suddig, men man ser den gula lampan.
har inte kopplat in ngn remotekabel. satte dit minus och sedan laddade jag upp kondensatorn med motståndet som följde med, satte dit pluskabel och sedan lyste den.
Kom även fram till imorse att lampan kan ha lyst hela tiden, bara att jag inte sett det då det inte varit nog mörkt.
jo det kan vara standby. den lyser alltid, och bara gult. även när voltmätaren är på. dock så verkar den inte dra nå mkt ström iaf. vad jag såg så fanns det ingen stanns att koppla in ngn remote så...
ja, lampan lyser fortfarande. håller på att mäta om det försvinner någon ström nu. mätte batteriet (12.62) för 3 timmar sedan och ska kolla om ca timmar igen.
När du mätte 12,62 V, hade bilen varit igång relativt nyligen då?
För att vara riktigt säker på ifall det verkligen drar tjuvström så bör du göra en tjuvströmsmätning med multimetern. Den där lilla lampan på kondingen borde rimligtvis vara en enkel lysdiod och såna ska inte dra mer än kanske 5-10 mA eller liknande.
När du mätte 12,62 V, hade bilen varit igång relativt nyligen då?
För att vara riktigt säker på ifall det verkligen drar tjuvström så bör du göra en tjuvströmsmätning med multimetern. Den där lilla lampan på kondingen borde rimligtvis vara en enkel lysdiod och såna ska inte dra mer än kanske 5-10 mA eller liknande.
det hade gått ca 1.5 timme från senast körning till mätning, stängde av bilen runt halv 9, mätte vid 10.00 och bilen stod helt still tills kl 15.00 när jag mätte igen. kl 10.00 så sa multimetern 12.62 kl 15.00 så sa multimetern 12.50
8 timmar brukar man ska vänta från senaste laddning/körning innan batteriet har nått sin vilospänning, så 1,5 timme är nog lite för lite. Och som sagt, en liten diod ska inte kunna dra så mycket ström.