3491
Sök

HJÄLP MED MIN VOLVO t5-95

79 Inlägg
12 juli 2010
Trådstartare
#1
Hejjsan!

Jag har ett problem med min volvo 855 t5-95.

När jag gasar på fullt, så börjar han motarbeta,och börja hacka o liksom smälla,smattra i avgasystemet.
det är inte jämt så när man gasar. Ibland känner man att han försöker och verkligen vill dra. Men han mot arbetar: (

Vad är felet???

väldigt tacksam för svar

//_faageer_


546 Inlägg
12 juli 2010
#2
har du någon felkod?

79 Inlägg
12 juli 2010
Trådstartare
#3
nej har jag inte.

Men prövade koppla ur magnet ventilen,
Och då går han som han ska fast han blir trött och laddar bara 0.4-0.5 ca.


men den hackar inte eller smattrar och det..

Så tänkte om det kan vara den?

Robin


Fri fart för ett fritt folk!
14 254 Inlägg
12 juli 2010
#4
min första tanke är tänddelarna

hade ett liknande fel på min förra t5 med orginalbox gick den perfekt
med chipbox misstände den sjukt mycket

det visade sig att vatten varit i tändstiftsbrunnarna och rostat och haft sig så efter nya stift och kablar gick bilen perfekt igen

Kör fort så hinner inget hända...

UNDERGROUND
649 Inlägg
12 juli 2010
#5
Kan vara stiften som inte hänger med ! hade samma problem med min när man tryckte på fult så typ kvädes den å hackade till innan den började  arbeta ! kan eventuelt vara luftfiltret som ställer till de !!


341 Inlägg
12 juli 2010
#6
kolla även tryckslangar så dom är hela, kan bli samma sak då..

79 Inlägg
12 juli 2010
Trådstartare
#7
bytte stift innan sommaren.
och har öppet filter. så det är nog inge fel

Men magnetventilen sa en bilmekaniker ja prata med att dom har en tendes att ge sig??


1 353 Inlägg
13 juli 2010
#8
nej det är inget fel på din magnetventil, när du kopplar ur den ska den ladda 0,4 GLT.
lyssna på va folket skriver till dig, att den smattrar och motarbetar beror på misständningar dvs, rotor, fördelare, tändkablar, tändstift, tändspole.
även om du har nya stift så kan gapet vara olika o då uppstår samma fenomen. kontrollmät dom 0,6mm e kalas o köra med.
även alla rör o slangar ska kontrolleras.


Snål gnällspik
402 Inlägg
13 juli 2010
#9
Tändfördelare och rotor byts aldrig på volvos service !  De brukar vara rejält slitna vid 20 000 + mil. 
Som de andra säger så är det små vacumslangar lite överallt som kan bli dåliga. Byt en i taget bara, det är ingen som har riktig koll på alla de där slangarna,, många har försökt...  :-)

Volvo S80 2,9.

79 Inlägg
13 juli 2010
Trådstartare
#10
okej. men ska kolla dom sakerna ni skrivit. Ska byta kylare bara innan ja börjar söka.

Tack för tipsen!//robin


79 Inlägg
13 juli 2010
Trådstartare
#11
var nyss i uppe i garaget och kollade fördelare,

Det är bränt i fördelar locket eller vad som kan ha hänt

Men själva "pinnarna" som ska få tändning har det blivit som brända poorer i och ser inte allt för fräscha ut.

Kan det vara det som är fel?har beställt ny fördelare och rotor nu iallfall så


1 353 Inlägg
13 juli 2010
#12
" det är ett stort hål i däcket, kan de va därför luften läcker ut? " wink
heh ja de e nog väldigt troligt att den fördelaren gjort sitt, när du bytt de o de fortsätter krångla så går du vidare o kika på tändkablarna, sen blire spolen osv. förhoppningsvis så har du problemet löst med ny rotor o fördelare, kika även på tändstiften när du ändå är i farten.


79 Inlägg
15 juli 2010
Trådstartare
#13
byte av rotor och fördelare gjorde susen!wink



Sök