3482
Sök

Lamelldiffad 740 bakaxel ??

GREASEMONKEY
822 Inlägg
4 december 2009
Trådstartare
Jag har hört att det ska finnas originalare med lamell diff just på äldre 740, är detta korrekt, isf hur vet jag att det är en diffad axel ?? det är så att jag kanske ska köpa en 740 -86 turbo bakaxel, killen säger att det är en slungdiff, men det ska inte finnas på äldre 740 vad jag vet, men fanns lamelldiffen på dessa modeller ??

Mvh S.Österdahl

Darth Vader
1 644 Inlägg
4 december 2009
Slungdiffen kan ju vara eftermonterad.

Braaaaap?

GREASEMONKEY
822 Inlägg
4 december 2009
Trådstartare
Hur vet jag det ?? han påstår att det är en original axel med slungdiff på en 740 -86 .. jag är ganska osäker i köpet .. jag undrar över olika modell beteckningar på diffade axlar ..

Mvh S.Österdahl

761 Inlägg
5 december 2009
Det fina inte slungdiff original på dom. är axeln bytt så hade hastighetsmätaren inte stämt.

Men har du tur så har han blandat ihop begreppen, det kanske är en lamelldiff.

Ingen vill väl ha slungdiff ändå? odiffat är bättre nästan

Överladdad!
530 Inlägg
5 december 2009
Öppna locket och kolla smile

Hellre en mekaniker i köket än en kock i garaget :)

GREASEMONKEY
822 Inlägg
5 december 2009
Trådstartare
Okej, men sen har jag fattat det som att lamelldiffarna endast fanns vanligtvis på 740 GLT / GLE 90-92, turbo modellerna skulle inte ha haft monterade lamelldiffar då dom hade mer effekt och kunde orsaka oberäkniga sladdar på landsväg under vintertiden .. men det är bara sånt jag läst när jag googlat på ämnet .. tongue vet ej saningshalten i det hela, bilen som axeln i fråga kommer ifrån är en 740 turbo -86 ialf, berätta allt ni kan om 700 seriens axlar ! smile

Mvh S.Österdahl

GREASEMONKEY
822 Inlägg
16 maj 2010
Trådstartare
Är fortfarande nyfiken på om det är någon som har lite mer specifik info i ämnet ?

Mvh S.Österdahl

1 534 Inlägg
16 maj 2010
vet att polaren har lamelldiff i sin 740 92:a, men vet inga beteckningar på den tyvärr
en annan polare jag har har som sagt en eftermonterad slungdiff han med dvs den är inte orginal

761 Inlägg
16 maj 2010
Är det inte lättare att undersöka axeln i fråga än att surfa på nätet.

Kan du inte bara känna på drivaxlarna?

10 Inlägg
18 juli 2010
ja har haft en 740 turbo 86 den var ingen diff i

1 532 Inlägg
18 juli 2010
Jag har eftermonterad rally lammeldiff i min 740 -86 med den monteringen var jag tvungen att fräsa upp lite mer utrymme. Volvo har även en bakaxel med eldiff som fanns på deras polisbilar. Får du tag på en sån så hör av dig om den fungerar. Slung diffen är klart vanligast o klart den som fungerar sämst oxå den brukar typ aldrig funka!

Sök