Grymt rolig maskin kan jag tänka mig, som en förvuxen vattenskoter men har aldrig fått chansen att köra en tyvärr.
Kan tänka mig att det är som en vanlig båt; Kolla motor och drev/vattenjet, elektronik (Speciellt saltvatten kan göra hemska saker med el, och tex. en blött handduk på fel ställe kan skapa problem i längden), kolla även efter repor, skador och tecken på om skrovet fått ta mot smällar.
Kontrollera även säkerhetsanordningar, du vill inte att detta skall krångla mitt ute på havet. Länspump (El är bekvämt, men en manuell är säkrare vid ev. strömbortfall), brandsläckare, lanternor (inget måste, men bra att ha) och dödmansgrepp med mera.
Gå helt enkelt igenom det du kommer över, det är sällan speciellt avancerade konstruktioner båtar utan det brukar gå att få en bra bild över dem. Om inte du eller någon bekant känner er säkra finns det även besiktningsmän att anlita.
En sista men ändå viktig punkt är trailern, kolla skick på däck, lager, kulkoppling, vinsch och eventuella bromsar och belysning. En registerad Eu-trailer är inte alltid en fördel, en sådan kostar mer att driva. Och har du inga längre sträckor att köra duger ett efterfordon utmärkt och 30km/h är inte så illa som det låter.
Lycka till med köpet!