22 juli 2010
Trådstartare
Av någon anledning hade jag för mig att en tvätt och vax/polering var enkelt. Hade för mig att jag hade gjort detta tidigare men jag börjar tvivla nu.
Såhär gick jag tillväga:
Noggrann högtryckstvätt
Skumtvätt
Avspolning
Gjordes på gör-det-själv station här i gbg
Lät bilen torka
Använder ganska riktligt med biltemas wax/polish 2in1 produkt och använder microfiberduk för att smeta ut det. Fick till ett någorlunda jämt lager.
Lät det torka
Därefter använde jag en ren och fräsh microfiberduk till att torka av wax/polish medlet som torkat in till en vit tunn massa.
- Fail.
Bilen är helt fläckig nu och efter intensiv torkning som till slut gick över till frustrerat och irriterat torkande blev slutligen en "avspolning" istället.
Hur löser jag detta?
Nu är det så att det handlar om en Saab 900i 2,0 från 97. Den är ganska saftigt solblekt och passagerardörren är i en annan nyans än resten av bilen, vilket man märker om man kollar noggrant. Dessutom har denna dörr någon konstig rinnande blekning. Det ser ut som om man hällt något starkt medel som lämnat låna tjocka spår över lacken, bara på den dörren, ej resten av bilen.
Jag märkte också när jag torkade av vaxet att taket lämnade ifrån sig ganska hyffsade mängder färg?! Åtminstone såg det så ut på trasan, även om man inte kunde märka något på taket.
Vad gör jag?
Har biltemas superkallavfettning. Kan jag spraya på den för att få bort skiten och en ny grund att arbeta in? Eventuellt var det kanske just kallavfettning som runnit på passagerardörren och lämnat spår som inte går bort?
Om kallavfettningen fungerar; hur använder jag den på metallen och sådär? Är det bara att spraya på och torka runt med en trasa eller så?
Tack som fan för hjälp, har haft tre "fixa 'nya' bilen" dagar här nu och varenda grej verkar gå åt skogen. Har ej ekonomin för att lämna in bilen på rekond för detta så ni slipper nämna just det förslaget!
Tack
/ Benny