3540
Sök

Lyckades fläcka ner hela bilen - Hjälp!

20 Inlägg
22 juli 2010
Trådstartare
#1
Av någon anledning hade jag för mig att en tvätt och vax/polering var enkelt. Hade för mig att jag hade gjort detta tidigare men jag börjar tvivla nu.

Såhär gick jag tillväga:

Noggrann högtryckstvätt
Skumtvätt
Avspolning

Gjordes på gör-det-själv station här i gbg

Lät bilen torka

Använder ganska riktligt med biltemas wax/polish 2in1 produkt och använder microfiberduk för att smeta ut det. Fick till ett någorlunda jämt lager.

Lät det torka

Därefter använde jag en ren och fräsh microfiberduk till att torka av wax/polish medlet som torkat in till en vit tunn massa.

- Fail.

Bilen är helt fläckig nu och efter intensiv torkning som till slut gick över till frustrerat och irriterat torkande blev slutligen en "avspolning" istället.



Hur löser jag detta?

Nu är det så att det handlar om en Saab 900i 2,0 från 97. Den är ganska saftigt solblekt och passagerardörren är i en annan nyans än resten av bilen, vilket man märker om man kollar noggrant. Dessutom har denna dörr någon konstig rinnande blekning. Det ser ut som om man hällt något starkt medel som lämnat låna tjocka spår över lacken, bara på den dörren, ej resten av bilen.

Jag märkte också när jag torkade av vaxet att taket lämnade ifrån sig ganska hyffsade mängder färg?! Åtminstone såg det så ut på trasan, även om man inte kunde märka något på taket.


Vad gör jag?

Har biltemas superkallavfettning. Kan jag spraya på den för att få bort skiten och en ny grund att arbeta in? Eventuellt var det kanske just kallavfettning som runnit på passagerardörren och lämnat spår som inte går bort?


Om kallavfettningen fungerar; hur använder jag den på metallen och sådär? Är det bara att spraya på och torka runt med en trasa eller så?

Tack som fan för hjälp, har haft tre "fixa 'nya' bilen" dagar här nu och varenda grej verkar gå åt skogen. Har ej ekonomin för att lämna in bilen på rekond för detta så ni slipper nämna just det förslaget!

Tack

/ Benny

4 670 Inlägg
22 juli 2010
#2
Har hänt mig en gång att ja fick massa fläckar sådär på en bil ja hade. Då tvätta ja av den ordenkligt o polerade hela bilen istället o då blev slutresultatet mycke mycke bättre smile


20 Inlägg
22 juli 2010
Trådstartare
#3
Men hur fick du bort vaxet? Det verkar sitta ganska envetet nu ju!

Kallavfettning?

4 670 Inlägg
22 juli 2010
#4
Zagrow skrev:
Men hur fick du bort vaxet? Det verkar sitta ganska envetet nu ju!

Kallavfettning?

Körde med en avfettning vi hade på jobbet för deras maskiner som tar bort det mesta smile
Men någon här inne borde ju veta om den avfettningen du har funkar?


20 Inlägg
22 juli 2010
Trådstartare
#5
Ok, jo man kan tycka det!

Hur applicerade du avfettningen?

Är det någon som vet om det ens e lönt att lägga ner såhär mycket tid på en solblekt 900i från 97 alls? Blir den ens fin?

När lacken är blöt så ser den ut som jag vill att den skall göra! Blir ett ordentligt resultat någorlunda likt?

20 Inlägg
22 juli 2010
Trådstartare
#6
Tack för svaren!

Nu när jag ändå köpt över hälften av grejerna är det väl lika bra att fortsätta. (suck)

Vad för typ av poleringsmedel/vax är vettigt att köpa? Hade turtlewax en gång i tiden (har inte haft bil på två år nu) och minns att jag var nöjd där. Dyrt dock..?


Med dubbelpolermaskinen från biltema så får man ju med muffar för vax, är det inte lika bra (enklare) att använda den även till det isåfall?

Ungefär hur mycket polermedel skall användas och ungefär hur mycket vax? Jag hörde något om tre ärtor per muff?

När vi ändå är inne på det, hur fixar jag små små rostfläckar (4-7st) på bilen? Har ett gammalt orginallackstift som finns med men hur mycket lär det skära sig från nuvarande nyansen? Kan det bli bra?

Glasfiberspackel hörde jag "is the shit", men gäller även det för små små hål?

Tack!

I got Dubs!
2 423 Inlägg
22 juli 2010
#7
Zagrow skrev:
Tack för svaren!

Nu när jag ändå köpt över hälften av grejerna är det väl lika bra att fortsätta. (suck)

Vad för typ av poleringsmedel/vax är vettigt att köpa? Hade turtlewax en gång i tiden (har inte haft bil på två år nu) och minns att jag var nöjd där. Dyrt dock..?


Med dubbelpolermaskinen från biltema så får man ju med muffar för vax, är det inte lika bra (enklare) att använda den även till det isåfall?

Ungefär hur mycket polermedel skall användas och ungefär hur mycket vax? Jag hörde något om tre ärtor per muff?

När vi ändå är inne på det, hur fixar jag små små rostfläckar (4-7st) på bilen? Har ett gammalt orginallackstift som finns med men hur mycket lär det skära sig från nuvarande nyansen? Kan det bli bra?

Glasfiberspackel hörde jag "is the shit", men gäller även det för små små hål?

Tack!

Polermedel:
http://bilpedantens-webshop.noxshop.se/ … tem_id=188

Lackskydd:
http://bilpedantens-webshop.noxshop.se/ … tem_id=139

eller vax:
http://bilpedantens-webshop.noxshop.se/ … tem_id=169

Orginaltrissorna till maskinen är värdelösa, du behöver lila/orangea och svarta
Vax lägger du ut för hand med en trissa eller applikator. TUNT!
Lackskyddet lägger du med svarta och låg fart ca 2, går att lägga för hand med.
Doseringen beror på polermedel, vissa behöver mer och andra mindre. i början behövs det alltid mer.

För att torka av vax eller lackskydd behöver du ett par mf dukar.
http://bilpedantens-webshop.noxshop.se/ … tem_id=137

Rostfläckarna är det ingen ide om du ska spacka över rosthålen, gör det seriöst och lämna in om du inte är så händig, eller låt bli!
Senast redigerat av Dubs (22 juli 2010)


20 Inlägg
22 juli 2010
Trådstartare
#8
Tack för svaret där men händig är jag det kan ja lova. Är dock inte van vid att pilla med just bilar.

Diverse hemelektronik, lödning, felsökning kring kretskort och dylikt är inga som helst problem för mig.



Angående rosthålen: kan man inte använda den dremmel och få bort rosten och sedan bara spackla på extremt försiktigt tills man har ett jämt lager och därefter måla på med lackstift?


Sök