2507
Sök

Golf GTI Växellåda

4 Inlägg
20 juli 2010
Trådstartare
#1
Tjenare! Har en Golf 2 från 87 med en fin GTI 16ventilare i. Tyvärr vet jag inte när motorn sattes i, för jag antar nästan att den är bytt någon gång.

Nu till min fråga; Jag hade gärna velat byta växellåda i bilen eftersom den som sitter i nu påminner om en visp... Så då undrar jag, ska det vara någon särskild växellåda till den här motorn? Tänker mest på eftersom det är en GTI och en 16 ventilare.


221 Inlägg
20 juli 2010
#2
Hur menar du med visp? Att den låter? Har ingen erfarenhet av problemet men en idé jag kom att tänka på är oljan i lådan? Testa att byta kanske?

Är ganska så säker på att alla lådor passar. MEN det finns dom som är vajerstyrda och dom med länkage.
Senast redigerat av Joel89 (20 juli 2010)

4 Inlägg
20 juli 2010
Trådstartare
#3
Det jag menar med visp är att växelspaken är lite som en joystick till flygsimulatorer, är rätt svårt att hitta växlar osv. Vad jag förstått så är det så på golf-lådor från innan 89.


152 Inlägg
20 juli 2010
#4
behöver inte va lådan som e slut utan bara länkaget.. dock brukar golfarnas lådor inte tåla att gå mer än ca25 000mil. beror på hur dom är körda. va ja har för mig så ska alla passa men gti:ns är väll starkare än till exempel till 1,6L.

221 Inlägg
20 juli 2010
#5
Är länkaget som är kass och inte lådan. Tänk själv mer än 20 år gamla gummi bussningar. Går att byta ut men lite bökigt. Finns renoverings kit till det. Har sett på tyska sidor men kommer inte ihåg vad det kostar. Har själv lärt mig så jag inte växlar fel, men är värre när andra lånar bilen.

Sen har jag väldigt svårt att tro att inte lådan skulle orka mer än 25 000 mil. För isåfall borde min rasa jävlgt snart då jag är över dom milen och är inte speciellt skonsam mot lådan. Men gör inga "clutch kicks"!
Senast redigerat av Joel89 (20 juli 2010)

4 Inlägg
21 juli 2010
Trådstartare
#6
Får tacka för svaren, ska till verkstad med bilen någon dag här och se vad dom säger, är det lätt (och gärna hyfsat billigt) att fixa så får dom nog göra det, tyvärr kan man ju inte så mycket själv om bilar än.


221 Inlägg
22 juli 2010
#7
Blir nog inte billigt på verkstad då det är tiden som kommer kosta och inte materialet.

För att fixa problemet så måste du hissa upp bilen, ta ner avgassystemet, sen värmeplåten. Sen kan man börja mecka med länkaget. Sen är det nog mer skit som är ivägen.


Sök