3248
Sök

Mera laddtryck?

44 Inlägg
21 juli 2010
Trådstartare
Min bil http://www.garaget.org/?car=210073 och dess trim.

Just nu laddar den 1 bar eller 1,05 bar.
Vågar jag ladda mer eller borde jag vara nöjd här?
Vad skulle jag kunnda göra för att få ut lite mera ladd?

Tack på förhand smile

326 Inlägg
21 juli 2010
jag skulle inte ladda mer med orginal stakarna iaf. dom är dåliga orginal. känner en som har en nissan 200 och han ladda 1.3bar sen gick hans stakar.

44 Inlägg
21 juli 2010
Trådstartare
Ok, så mer ladd = Starkare stakar?

326 Inlägg
21 juli 2010
om de är 1.8l motorn så lär man ha starkare stakar vet bra många som laddar bara en bar för att vara säker tongue

Forummoderator
10 576 Inlägg
22 juli 2010
Så länge det inte spikar så är det ofta ingen fara. Ökar du laddet och använder lämplig utrustning så som knacklurar, bredbandslambda och EGT så är det förmodligen inga problem.

Sen har ju givetvis alla motorer en svag länk, vet man att vevstakarna är klena så bör man ha marginal kvar och således momentbegränsa

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

10 287 Inlägg
22 juli 2010
Om vi skall förklara vad Torpis menar så är det alltså så att det när man har högsta cylindertrycket som är farligast för stakarna eftersom man har största kraften som trycker på kolvarna då.
Detta är samma punkt som vridmomentmax som ligger en bra bit under max effekt på alla motorer.

Detta gäller bara så länge det inte spikar.

/Göran

torpis skrev:
och således momentbegränsa

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

44 Inlägg
22 juli 2010
Trådstartare
Antar att man känner rätt tydligt om det skulle spika? Behöver ingen utrustning för att känna de?

Vw trimmare
2 995 Inlägg
22 juli 2010
Prestbacka skrev:
Antar att man känner rätt tydligt om det skulle spika? Behöver ingen utrustning för att känna de?

Nej du märker inte alla spikningar därav har man specifik utrustning för att lyssna efter dom..

44 Inlägg
22 juli 2010
Trådstartare
Ok.

Jag vet inte vad för oktan min 200a är mappad för men han ja köpte den av sa att det gick bra att köra på 95.
Såna spikningar av bränslen kanske är lättare och känna av?

4 670 Inlägg
22 juli 2010
Prestbacka skrev:
Ok.

Jag vet inte vad för oktan min 200a är mappad för men han ja köpte den av sa att det gick bra att köra på 95.
Såna spikningar av bränslen kanske är lättare och känna av?

Nej tyvärr

Man brukar säga att dom spikninarna som är farligast hör man inte tyvärr. inte genom o lyssna vanligt

Sök