2843
Sök

Skrammel och oljeläcka efter 6-puckad sinterlamell byte.. volvo 855 t5

gasa tills de rasar!
225 Inlägg
22 juli 2010
Trådstartare
#1
tjo!

bytte till sinterlamell och igår fick jag ihop allt..
alla packboxar osv byttes givetvis..
även nytt uttrampningslager..
men när ja startade bilen så skrammlar de som ventilskrammel fast lite mer hårt skrammel..
sen när ja kopplar så blir det tyst
alltså när pedalen e fullt nere i golvet!
när ja kör skrammlar de inte..

vad kan det skrammlet vara?

sen läcker den olja satan..
det blir en pöl och står och droppar från skarven (tror jag) mellan växellåda o motor..
men som sagt alla packboxar bytta..
kan de va någon slang eller nån bult som vi glömt dra?

och detta kan inte förstöra nya lamellen va?
eftersom det finns ett litet hål i växellådan som oljan ska rinna ut om den läcker

tacksam för snabba svar !

MVH/MR_EVIL


Med lem
1 127 Inlägg
22 juli 2010
#2
Ofjädrad lamell? Där har du svaret isf, tyvärr får man leva med att de lever fan om dessa lameller.

Dock om du har oljeläckage där kan ju lamellen bli oljig och slira..
Senast redigerat av H3dlund (22 juli 2010)


gasa tills de rasar!
225 Inlägg
22 juli 2010
Trådstartare
#3
japp e ofjädrat!
tack då vet ja att de e lungt iaf:D

men olje läcka gillar ja inte...
finns de inget skit man kan slå i så de inte läcker utan o behöva plocka ner låda?


Reservdansk
6 271 Inlägg
22 juli 2010
#4
Jovisst finns det tätningsmedel, men hur bra det egentligen är vet jag inte.

Det finns inga oljepluggar mellan motor och växellåda, du måste ha missat att knacka in bakre vevaxel-packboxen ordentligt, därför den läcker olja...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

gasa tills de rasar!
225 Inlägg
22 juli 2010
Trådstartare
#5
TurbOla skrev:
Jovisst finns det tätningsmedel, men hur bra det egentligen är vet jag inte.

Det finns inga oljepluggar mellan motor och växellåda, du måste ha missat att knacka in bakre vevaxel-packboxen ordentligt, därför den läcker olja...

vad för tätningsmedel?
vart köper man?
bara de blir tätt så


Reservdansk
6 271 Inlägg
22 juli 2010
#6
Förresten, med ofjädrad lamell och tryckplatta kan det sluta illa för dig - en medlem på NordicR kör med Överladdads gamla motor, hade S60R-lamell och 707-tryckplatta, slog sönder både och pga det inte fanns någon fjädring någonstans.

Därför Volvo använder dubbelmassesvänghjul och stela lameller numera.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

689 Inlägg
22 juli 2010
#7
Jag skulle inte tro att det funkar med nått tätningsmedel om packboxen sitter fel. Gör om gör rätt istället

gasa tills de rasar!
225 Inlägg
22 juli 2010
Trådstartare
#8
kör på orginal tryckplatta så e mjuk o fin endå så de e lungt!
tack endå



Sök