3270
Sök

Spolning av motor

6 Inlägg
24 juli 2010
Trådstartare
Är en nybörjare som skall byta glykol på min musse från 66. Tänkte samtidigt spola igenom motorn för att få bort allt slag som eventuellt finns där. Jag behöver en vägledning vilken slang som jag skall ta bort för att kunna spola igenom hela systemet. Tacksam för svar!  roll

Hasse Westbom UMEÅ
Ford Mustang 1966 GT

Herr
1 722 Inlägg
24 juli 2010
Hallå!

Nu vet jag inte hur det ser ut på din bil, men när jag ska byta kylarvätska så brukar jag göra som så här.

Längst ner på kylarn finns en dräneringsskruv som jag skruvar ur, låter allt rinna ur, sen tar jag och skruvar bort nedre vattenslangen samt övre och tömmer dom på vatten, sen tar jag en vattenkanna o häller i från locket där uppe och på så vis rensar kylarn. sen tillbax med allt igen och i med glykol och vatten! smile

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

6 Inlägg
24 juli 2010
Trådstartare
När jag har lossat den övre slangen från kylaren till motorn, kan jag då ansluta en vattenslang som spolar vatten igenom motorn?? hmm

Hasse Westbom UMEÅ
Ford Mustang 1966 GT

1 212 Inlägg
24 juli 2010
håller fortfarande på att du kör med en kylarrensning först, för att få alla kanaler rena. eft det spolar du kylaren ren med vatten , upp i från och ner. se tidigare inlägg:  http://biltema.se/Documents/manualer/36/36-1829.pdf
det är inte svårare än så...

mvh kenth66

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

32 Inlägg
25 juli 2010
Har man ingen termostat så wink
Annars tömmer man systemet, fyller rent vatten, varmkör, tömmer, fyller, varmkör osv tills man är nöjd.
Sedan har man i glykol yikes

1 915 Inlägg
25 juli 2010
Skölj ur kylsystemet och fyll på rent vatten(gärna varmt) och ca 1dl maskindiskmedel.
Varmkör och låt bilen gå någon mil.
Skölj noga ur kylsystemet igen.
Fyll sedan på med glykol och vatten.

Är väldigt effektivt.
Det löste upp mkt skit i mina bilars kylsystem.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

6 Inlägg
25 juli 2010
Trådstartare
Kanske en dum fråga! Så jag behöver altså inte koppla någon slang för att spola igenom hela motorn efter att jag har kört bilen varm med maskindiskmedel? neutral

Hasse Westbom UMEÅ
Ford Mustang 1966 GT

P o r s c h e
1 700 Inlägg
25 juli 2010
salmosalar skrev:
Kanske en dum fråga! Så jag behöver altså inte koppla någon slang för att spola igenom hela motorn efter att jag har kört bilen varm med maskindiskmedel? neutral

De gör du ju som du vill, men att spola i motorn med en slang rensar inte allt. Då är det bättre att fylla upp med vatten och köra motorn för att skölja ur allt.

1 915 Inlägg
25 juli 2010
Jag tog bort ena slangen till kylare och termostaten, sen sätte jag fast vattenslangen i kylarslangen o så fick de stå och spola en stund, tog även bort slangarna till värmeelementet och spolade igenom det.

Men låt motorn svalna om den är varm, innan du sköljer den med kallvatten, annars kan den spricka om du har otur.

salmosalar skrev:

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

6 Inlägg
25 juli 2010
Trådstartare
Det vatten som finns i motorn rinner även det ut när jag lossar på den nedre slangen till kylaren? roll

Hasse Westbom UMEÅ
Ford Mustang 1966 GT

Sök