2546
Sök

Saab 9000 2,3T smattrar när laddtrycket kommer?

43 Inlägg
16 juli 2010
Trådstartare
#1
Saab 9000 -92 2,3T B234L LH 2.4.2 DI/APC

Sitter 3tum från turbon, open air.

Bilen saknar tomgång. Går bra utan laddtryck i hela varvregistret. Men när man kommer uppåt 0,5 så smattrar den som om det vore skjutövning (se film)
Drar jag ut kontaktstycket till Lmm så kommer han uppåt 0,8 innan den börjar smattra.
Problemet är likadant vid varm och kall motor.

Felet uppstog i samband med turbobyte(orginal) samt att jag stoppa i speedparts steg3 chip + bränslechip.
satt steg 1 (1,1bar) innan. 1bar är orginal.

Har monterat gamla WG på nya turbon.
Dras kontakten till MVn så går den till max 0,4 = fungerar?
Bytt Lambdasond, spjälllägesgivare, givaren på tryckröret, nya stift, nya di-kasset, testat boxarna med gamla chipen, även testat annan orginal DI/apc box + jettronic box.

Försökt läsa felkoder, men det blinkar hejdlöst.

http://www.garaget.org/video/8ncojswi4qt3
Senast redigerat av Bergqvistt (16 juli 2010)


1 019 Inlägg
18 juli 2010
#2
Bergqvistt skrev:
Försökt läsa felkoder, men det blinkar hejdlöst.

Med sladd då antar jag? Att den blinkar hejdlöst brukar bero på att både LH-boxen och DI/APC-boxen spottar ur sig felkoder samtidigt. Börja med att bara vrida på tändningen och räkna blinken från CE. Då kommer bara DI/APC-boxen blinka felkoder. Dessa måste åtgärdas innan felkoderna från LH-boxen kan läsas ut.

Har du testat med en annan LMM? Har du kollat i den du har så att tråden är hel?

Om du har tillgång till kompressor så är det alltid bra att provtrycka insugssystemet så att man vet att det är tätt.


43 Inlägg
18 juli 2010
Trådstartare
#3
just precis sladd användes lyckades inte tyda något eftersom det var 2-3-4 samt långa och kort om vartannat, fort som attans gick det.
på 88an så gick det långsamt och fint att läsa av dem.

Ska testa ny LMM när jag väl hittar en.

Knacksensorn hur beter den sig om den går paj?


1 019 Inlägg
19 juli 2010
#4
Bergqvistt skrev:
Knacksensorn hur beter den sig om den går paj?

CE tänds och bilen går på grundladdtryck. Testa att bara vrida på tändningen och räkna blinken.


gruvarbetare
152 Inlägg
20 juli 2010
#5
om det är TK och vill testa om det är den är fel på så kan du minska gnistgapet till ca 0,6mm..hade liknade fel på min när jag körde med 1,1mm gnistgap..körde så tills jag köpte en ny TK... men om du kan få fram felen genom blink så underlättar det...filma din blink o så kan vi se det o hjälpas åt wink
mvh
steffe

43 Inlägg
24 juli 2010
Trådstartare
#6
Kollat LMM nu och tråden var av.. kan det bero på att "gallret" i den har dumpats sönder?

Stiften är redan knackade till 0,6mm.

Ska filma blink så fort jag har tid, så får vi hjälpas åt:)


888 Inlägg
24 juli 2010
#7
Tror knappast att du har dumpat sönder gallret. Men om där e åverkan på gallret så är det säkert därför tråden gått av. Har du öppet filter som man oljar in så kan oljan från filtret hamna på trådarna och då går dom av efter ett tag.

Din lmm slutar på 012, är ganska enkelt att bygga om en lmm från en 240 så den passar på din bil.

43 Inlägg
25 juli 2010
Trådstartare
#8
HenkeTIC skrev:
Tror knappast att du har dumpat sönder gallret. Men om där e åverkan på gallret så är det säkert därför tråden gått av. Har du öppet filter som man oljar in så kan oljan från filtret hamna på trådarna och då går dom av efter ett tag.

Din lmm slutar på 012, är ganska enkelt att bygga om en lmm från en 240 så den passar på din bil.

Jo det är sönder dumpat, det inre mot motorn. halva gallret var löst från ytterringen och va tryckt in mot LMMn. (var mer helt när bilen köptes)  Så därmed plocka jag bort det för att slippa få det in i turbon.

Jasså är det, hur hade du tänkt att man ska göra då?
har funderat på om det går att ta elektoniken från en insprutare (har till 2,0i och 2,3i) och montera i turbons 3tums hus?   eller är det olika motstånd osv i dem?

hittat en 212 013 som ska vara till 2,0T skulle denna fungera även på min 2,3?

Mycket frågor men står ganska dåligt om ämnet på nätet..
MVH Dennis


STREETRACER
892 Inlägg
26 juli 2010
#9
Bergqvistt skrev:
Kollat LMM nu och tråden var av.. kan det bero på att "gallret" i den har dumpats sönder?

Stiften är redan knackade till 0,6mm.

Ska filma blink så fort jag har tid, så får vi hjälpas åt:)

Ska det inte vara BCPR7ES-11 på din som "alla" andra trimmade saabar?

Bmc Crew

43 Inlägg
26 juli 2010
Trådstartare
#10
Sketstopp24v skrev:
Bergqvistt skrev:
Kollat LMM nu och tråden var av.. kan det bero på att "gallret" i den har dumpats sönder?

Stiften är redan knackade till 0,6mm.

Ska filma blink så fort jag har tid, så får vi hjälpas åt:)

Ska det inte vara BCPR7ES-11 på din som "alla" andra trimmade saabar?

Joo sitter sådana stift i bilen, fast när man laddar mycket kan gnistan bli dålig med 1,1mm gap.



Sök