3032
Sök

Bredda en V50.. besiktningsproblem?

14 Inlägg
25 juli 2010
Trådstartare
Ska inom det snaraste beställa Iridiumkitet och Vinge från Realcar och är så jädrans sugen på att bredda bilen också. Har inte sett någon göra det så det lockar rejält. Hur gör jag för att få denn genom besiktningen isf? Reggar jag om bilen? Hur fungerar det? Är det en viss gräns man ska gå efter eller är det svårt pga den här "K-märkningen" som det heter på hus iaf som gäller för nya bilar? Tacksam för svar.. vh Kennie

"Unloaded"
1 557 Inlägg
14 Inlägg
25 juli 2010
Trådstartare
Just precis så heter det, fick totalt hjärnsläpp!! Borde det inte gå på något sätt endå? Eller det kanske är omöjligt..

5 089 Inlägg
25 juli 2010
Gör du det snyggt så kanske dom inte enns märker det. Sen beror det ju på vad det är för besiktningsman å allt detdära också.

\Lindgren

14 Inlägg
25 juli 2010
Trådstartare
Ja märka det lär dom göra eftersom jag är ute efter en 7-10cm för att kötta till det ordentligt. Men det kommer bli ordentligt gjort så jag får hoppas på att dom är snälla..

P o r s c h e
1 700 Inlägg
25 juli 2010
Ja kan ha helt fel nu men som jag förstått det hela så får man göra vilka modifieringar man vill ( inom de övriga gränserna ), men man måste då besikta om den så fort man rört något. Så fungerar det i alla fall på eu-mopeder men det är ju samma regler.

Sen finns det kanske specifikationer för hur mycket tillverkaren av bilen har satt som "bräddgräns"?

12 086 Inlägg
26 juli 2010
Helbilsgodkännandet innebär i grunden att INGET i bilens konstruktion får ändras, sen har det tillkommit dispenser, jag tror inte karossbreddning är en av dem dock tongue

Så jag tror inte du har lagen på din sida, därimot kan du säkert klara dig genom besiktningen.
Ang regbesiktning är jag osäker om det går på en helbilsgodkänd bil, det vet nog "Sokrates".

14 Inlägg
26 juli 2010
Trådstartare
Jag får nog kolla upp det lite närmare, känner en kille på besiktningen här i klippan och volvo ligger några km härifrån. Ska nog stanna till och snacka lite med dom imorgon och se vad dom vet smile

132 Inlägg
26 juli 2010
nix du får inte ändra på måtten på bilen om nu inte volvo har skrivit in olika mått i helbilsgodkännandet eller typningen dock så brukar det sällan vara något problem att bessa så länge det inte ser farligt ut.. annars kan man regbes dock måste breddingen vara tillverkad i ditt fall av volvo eller godkänd av volvo..

303 Inlägg
27 juli 2010
helbil godkännande kom la runt 97 så även den fula gröna v70R är ju helbilsgodkännd å den går ju igenom besikningen vad jag har fattat inte kul för den föraren som blir stannad av fel polis..
jag prutade ner en evo på grund av helbilsgodkännande, den hade bur trimmad etc etc, blir rätt dyrt om man åker på en reg besk
en besk gubbe gör inte sitt jobb ordentligt om han släpper igenom en bil, men som tur är så håller dom inte så hårt på det..
om du ska va riktigt hårt så får du inte ens byta ut gummi mattorna i bilen mot nåt annat än org...
så polis å svensk bilprovning ser igenom fingrarna, jag tycker inte alltid att dom gör ett bra jobb men detta är ju snällt annars hade ju folk hållt sig till äldre bilar å inte så många hade köpt nyare modeller

heter numera blyfot_racing här på garaget

14 Inlägg
27 juli 2010
Trådstartare
Usch vilka krav.. Jag ska kika lite närmare på det. I värsta fall får jag skita i det och istället vänta tills nästa projekt kommer. Det blir nog en billigare och äldre bil då, lite mindre bekymmersamt att såga i en sådan smile

68 Inlägg
27 juli 2010
Fråga Rille-K här på garaget han har ju breddat sin V70, så han vet vad som gäller. men att åk förbi bilprovningen är nog bäst, får du ju svart på vitt!!

Ps: gå gärna med i Nordiska X40 Klubben också!!
www.x40nordic.com

NordiskaX40Klubben
För er som kör Volvo S40, V40, S40N, V50 och C30 med eller utan turbo!

KHRacing
27 juli 2010
Evert_ skrev:
helbil godkännande kom la runt 97 så även den fula gröna v70R är ju helbilsgodkännd å den går ju igenom besikningen vad jag har fattat inte kul för den föraren som blir stannad av fel polis..
jag prutade ner en evo på grund av helbilsgodkännande, den hade bur trimmad etc etc, blir rätt dyrt om man åker på en reg besk
en besk gubbe gör inte sitt jobb ordentligt om han släpper igenom en bil, men som tur är så håller dom inte så hårt på det..
om du ska va riktigt hårt så får du inte ens byta ut gummi mattorna i bilen mot nåt annat än org...
så polis å svensk bilprovning ser igenom fingrarna, jag tycker inte alltid att dom gör ett bra jobb men detta är ju snällt annars hade ju folk hållt sig till äldre bilar å inte så många hade köpt nyare modeller

bra inlägg, vad var det för modell på evon `?

Sök