3276
Sök

Kondens vatten i kupen.

34 Inlägg
25 juli 2010
Trådstartare
Hjälp..

Börjar få en vattenpool i passagerar sidan.  Det är kondens vatten från ac'en som rinner in...  och man hör att det skvalppar inne i ventilationen .
Då min fråga e..  vart tusan sitter dränerings slangen under bilen????.. för kondens vatten ska ju rinna ner under.

Vattnet smakar inte sött. så glykol e det inte...

Volvo 850 95

Mvh Badvakten.

496 Inlägg
25 juli 2010
Torstiga-T5R_en- skrev:
Hjälp..

Börjar få en vattenpool i passagerar sidan.  Det är kondens vatten från ac'en som rinner in...  och man hör att det skvalppar inne i ventilationen .
Då min fråga e..  vart tusan sitter dränerings slangen under bilen????.. för kondens vatten ska ju rinna ner under.

Vattnet smakar inte sött. så glykol e det inte...

Volvo 850 95

Mvh Badvakten.

Hej. Menar du att det typ bubblar som i ett akvarie när man kör med fläkten eller? I så fall är det dreneringen som är igensatt för det var det på min, och det konstaterad till att det var en massa vatten som snurrade runder i fläkten och gjorde så att det blev en jävla kondens. Skruva i så fall av plasten vid vindrutan så kommer du att se dränerings hålen på sidorna. Det ena sitter vid sidan av säkrings stationen och syns knappt, det bästa är ju tryckluft får jag säga.

Hoppas att det löser sig. Mvh Billy

34 Inlägg
25 juli 2010
Trådstartare
Joo. helt riktigt. bubblar när man kör fläkten igång. skvalppar o har sej..

Menar du plasten som ligger under vindrutetorkarna?

496 Inlägg
25 juli 2010
Torstiga-T5R_en- skrev:
Joo. helt riktigt. bubblar när man kör fläkten igång. skvalppar o har sej..

Menar du plasten som ligger under vindrutetorkarna?

Ja då är det samma fel som jag hade. Kan beskriva lite kortfattat.

Ta bort vinrutetorkarna. Skruva loss plasten som sitter fast med några torx. Ta väck kupefiltret om du nu har något för alla har det inte, där kan du prova köra fläkten och kommer se att de snurrar gott med vatten, du kommer säkerligen se en massa vatten som simmar runder på själva karros delen. Där är 2 dreneringar en på var sida och den vid förar sidan är lite svårare att se men man löser det rätt enkelt. Sedan så körda jag bara med tryckluft i dreneringarna och blåste även väck alla löv också vidare sedan så blåste jag på fläkten ett bra tag för att få väck vattnet.

Detta to dock ett litet tag men du lär märka när du kör igång fläkten om där finns mer vatten eller inte. Hoppas att detta hjälpe.

Mvh Billy

34 Inlägg
27 juli 2010
Trådstartare
Hittade dränerings röret. o den gick inte i sidorna.. utan under värmepaketet..  fick lossa på plasten under ratten och pasagerar sidan. drog ner mattorna på sidorna.  där satt det en plast list med 1 torx i vardera.  fick lossa på slutsteget som satt med 2 bultar. och där under gick röret ner. lossade röret och körde tryckluft in i slangen.  --TIPS-- "fixa vattendammsugare eller slang". för det kom 2-3 liter vatten som sprutade ur slangen.  sen var det bara o trycka i slangen igen o skruva ihop allt.. så rann kondens vattnet ner galant...

Gick inte o lägga up bild på denna sida.. men en länk.

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=970320

496 Inlägg
27 juli 2010
Torstiga-T5R_en- skrev:
Hittade dränerings röret. o den gick inte i sidorna.. utan under värmepaketet..  fick lossa på plasten under ratten och pasagerar sidan. drog ner mattorna på sidorna.  där satt det en plast list med 1 torx i vardera.  fick lossa på slutsteget som satt med 2 bultar. och där under gick röret ner. lossade röret och körde tryckluft in i slangen.  --TIPS-- "fixa vattendammsugare eller slang". för det kom 2-3 liter vatten som sprutade ur slangen.  sen var det bara o trycka i slangen igen o skruva ihop allt.. så rann kondens vattnet ner galant...

Gick inte o lägga up bild på denna sida.. men en länk.

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=970320

Jaha okey. Då hade jga tyvärr fel men på min var det som jag sa det. Då har de tydligen gjort om det på de nyare modellerna, men alltid bra att veta hur det ser ut på dem med. Roligt att det funkar bra nu så man slipper all jävla imma på rutorna smile

Mvh Billy

Sök