3262
Sök

Trimma en b19? tips sökes!!!

37 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
#1
tjena! som rubriken lyder så undrar jag om volvos b19 motorer är nått att ha, och om dom duger till nått då man trimmar, b21ans topp borde väll passa? ge så mycket info ni har om dom vill bli lite klokare, då jag fått erbjudande att köpa en!

1 798 Inlägg
10 augusti 2009
#2
B19 är av samma skrot o korn som de andra rödblockarna med överliggande kamaxel, dvs B19/21/23 är exakt samma förutom borr. B200/230 är en vidareutveckling, en sk lågfriktionsmotor.
Så ska man byta motor så är alltså inte en B19 förstahandsvalet;)

Det är samma topp oavsett om det är B19/21/23 dvs 160/398 beroende på årsmodell.
På insprutarna finns det spridarhål i toppen. På B23E så sitter det 79-83 en 405-topp istället.


37 Inlägg
10 augusti 2009
Trådstartare
#3
okej okej tongue då är det kanske bättre att satsa på b20n som jag har? big_smile

699 Inlägg
10 augusti 2009
#4
Hilmer skrev:
B19 är av samma skrot o korn som de andra rödblockarna med överliggande kamaxel, dvs B19/21/23 är exakt samma förutom borr. B200/230 är en vidareutveckling, en sk lågfriktionsmotor.
Så ska man byta motor så är alltså inte en B19 förstahandsvalet;)

Det är samma topp oavsett om det är B19/21/23 dvs 160/398 beroende på årsmodell.
På insprutarna finns det spridarhål i toppen. På B23E så sitter det 79-83 en 405-topp istället.

Beror på om du ska köra turbo lr ej.. B19 har ju mera gods kvar i cylinderfodrena vilket innebär att det blocket tål mycket mera ladd!
//Jonas
Senast redigerat av JonasHalt (10 augusti 2009)

Bilgalen elektriker :)

30 juli 2010
#5
b19 med turbo kan ladda 1 bar utan problem efter toppakningbyte.. går som inniheeelvete big_smile


P o r s c h e
1 700 Inlägg
30 juli 2010
#6
Hilmer skrev:
B19 är av samma skrot o korn som de andra rödblockarna med överliggande kamaxel, dvs B19/21/23 är exakt samma förutom borr. B200/230 är en vidareutveckling, en sk lågfriktionsmotor.
Så ska man byta motor så är alltså inte en B19 förstahandsvalet;)

Det är samma topp oavsett om det är B19/21/23 dvs 160/398 beroende på årsmodell.
På insprutarna finns det spridarhål i toppen. På B23E så sitter det 79-83 en 405-topp istället.

Vill minnas att b19 är en b21 med lägre slaglängd, alltså samma borr. B23 är som b21 fast större borr


261 Inlägg
31 juli 2010
#7
Där har du fel.... B19 har samma borr som B20 däremot lol  (Och är, trots namnet, på 2-liter)
Skillnaden mot B20 kolvar, är att B19 har grop i sig! Precis som nyare B230 motorer.
Samma vev som i övriga motorfamiljen...  Gissningsvis även vevstakarna!  (Dvs M-stakar)

Har läst nånstans att den inte fick heta B20, just för att den kunde förväxlas med den gamla stötstångsmotorn....  Kan ju va rykten, men så fick jag det förklarat det för mig iallafall.


Förresten är den här tråden lastgammal!!!!  Varför dra upp den till ytan igen?


Sök