3191
Sök

Extremt spårkänslig 9-3 ss efter fälgbyte

36 Inlägg
29 juli 2010
Trådstartare
Bytte för en tid sedan fälgar och däck på min 9-3 ss..  Den blev extremt känslig för spår och ojämnheter.Bilen "kastas" i sidled och känns allmänt nervös både vid låga och höga hastigheter. Har sänkt den utan skillnad. När jag kör med vinterdäck är det inga märkbara problem (org 16") Fälgarna är 18" ET 35 bredd 8" med nya märkesdäck 225/40-18.
mvh Thomas G

689 Inlägg
29 juli 2010
Större och bredare fälgar så blir det känsligt..
Senast redigerat av Bagarn (29 juli 2010)

Cupra_
30 juli 2010
Japp, inget konstigt.. Kan räcka med att gå ned i profil enbart ibland för att det ska bli känsligare..

Xenoholic
2 559 Inlägg
30 juli 2010
Kan intyga att den är riktigt otäck att åka.
Den liksom kastar sig iväg i sidled.
Den var likadan med org fjädrar o dessa hjul.
Hjulinställning är inte gjord. Eller?
Hade dessa hjul på vår og 9-3 innan utan problem hmm

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

Hemmainstruktör
641 Inlägg
30 juli 2010
Aerocombi skrev:
Hade dessa hjul på vår og 9-3 innan utan problem hmm

9-3SS och gamla 9-3 har olika ET har jag för mig, så en 4-hjulsinställning kanske hjälper lite men det är inte säkert det heller.
Men större å bredare fälgar gör ju bilen mer spårkänslig men borde nog inte kännas otäck å köra för det.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

100 Inlägg
30 juli 2010
Känner igen detta! Har dock mina originalfälgar med helt nya sulor. Vet inte om min drar så mycket i sidled som din verkar göra. Men min lösning var att hålla hårdare i ratten.. ; )

564 Inlägg
30 juli 2010
Rätt hjulinställning kan vara otroligt viktigt på vissa bilar. Brukar kunna bli som natt och dag. Har du dessutom sänkt bilen så måste du göra en ny hjulinställning. Hjulvinklarna ändras när bilen kommer närmare marken.

//Johan

5 089 Inlägg
30 juli 2010
Eftersom att du lossar en justeringsbult när du byter fjädrarna bak så står hjulen åt alla håll just nu. Gör en hjulinställning och hoppas på att däcken inte har blivit sneslitana än. Så kommer bilen inte bli lika spårkännslig sen smile

\Lindgren

2 271 Inlägg
30 juli 2010
Inte nått riktigt svar men ändå!
Precis som din gick min bra med vinterdäck,
dock med 17" aero-fälgarna 225/45/17" så spårade den nåt oehört.

Nu till den lustiga teorin med att bredare däck och fälg spårar mer.smile
Min är också sänkt fast nu åker jag på 235/35/19" ET40 på 8" fälg och det spårar typ ingenting längre
förutom "lite" torque-steer.

Håller dock med -Flindgren- om att kolla hjulinställningen, speciellt bak.
Senast redigerat av lingua (30 juli 2010)

36 Inlägg
30 juli 2010
Trådstartare
steifan skrev:
Gjort fyrhjulsinställning med 18":arna på?

nix men får nog beställa tid omgående. riktigt otäckt att köra den nu.

36 Inlägg
30 juli 2010
Trådstartare
qzN skrev:
Känner igen detta! Har dock mina originalfälgar med helt nya sulor. Vet inte om min drar så mycket i sidled som din verkar göra. Men min lösning var att hålla hårdare i ratten.. ; )

hehe...ja släpper jag den sitter ja i wireräcket illa kvickt!!

36 Inlägg
1 augusti 2010
Trådstartare
FLindgren skrev:
Eftersom att du lossar en justeringsbult när du byter fjädrarna bak så står hjulen åt alla håll just nu. Gör en hjulinställning och hoppas på att däcken inte har blivit sneslitana än. Så kommer bilen inte bli lika spårkännslig sen smile

kollade framdäcken nu och dom är påtagligt slitna på innsidan....

132 Inlägg
1 augusti 2010
mmm låter som felaktig hjulvinkel hade typen av samma problem på en merca slk men efter en 4hjulsinställning så blev den mindre spårkännsligt dock inte helt....

36 Inlägg
3 augusti 2010
Trådstartare
Var nere med bilen för justering av hjulvinklar men det visade sej att dom främre bakvagnsbussningarna var slut. Nya är beställda och jag återkommer med info när allt är klart

huh?
10 427 Inlägg
3 augusti 2010
Schysst att du hittade en möjlig felorsak iaf! Jobbigt om man inte
riktigt vet vad som är fel. hmm

Sök