3249
Sök

Byta motor i e30 samt diverse frågor om e30

194 Inlägg
23 juli 2010
Trådstartare
#1
Tjenare!

Är sugen på att skaffa en e30, har läst en hel del men har fortfarande många frågor.

Först och främst så har jag tänkt mkt på att byta motor till en 3.5 liters.. m30 eller m50?
Men hur är det med besikting då?

Om vi börjar där så kör vi på med fler frågor efter hand.

Tacksam för svar!

982 Inlägg
23 juli 2010
#2
köper du 320/325 så tror ja inte ens dom märker att du bytt motor..

194 Inlägg
23 juli 2010
Trådstartare
#3
Beeenny skrev:
köper du 320/325 så tror ja inte ens dom märker att du bytt motor..

Ja 320 eller 325 blir det ju definitivt! Men om man jämför m50 och m30? Fördelar/nackdelar?

Ska man plocka växellåda då också eller?

Hur är det med bakaxlarna i 320/325? tål dom effekten och hur är det, är dom diffade eller inte?

Kör för DDesign Autoparts n' Streetwear
357 Inlägg
24 juli 2010
#4
Det går att pilla i m50 i e30. Det finns många som åker det.
M50 vs M30 jadu. Antar att du ska åka m30b35 isf med sina 211hk Mot m50b25 med sina 192. Du kommer få mecka mycket mer för att få ner m30 i din e30, då m50 är relativt enkelt att lägga i. M50 har fyrventilsteknik vilket M30 inte har. Effekt skillnaden är ju inte så stor så JAG tror i alla fall du vinner på att lägga i M50 eftersom den inte är lika stor och klumpig. Dessutom kan du besikta med m50.

Det finns både Lamelldiffade bakaxlar och vanliga. De ska hålla för en del krut. 400hk ska nog inte vara några problem i alla fall.

mvh
Senast redigerat av Kaalle (24 juli 2010)


194 Inlägg
24 juli 2010
Trådstartare
#5
Kaalle skrev:
Det går att pilla i m50 i e30. Det finns många som åker det.
M50 vs M30 jadu. Antar att du ska åka m30b35 isf med sina 211hk Mot m50b25 med sina 192. Du kommer få mecka mycket mer för att få ner m30 i din e30, då m50 är relativt enkelt att lägga i. M50 har fyrventilsteknik vilket M30 inte har. Effekt skillnaden är ju inte så stor så JAG tror i alla fall du vinner på att lägga i M50 eftersom den inte är lika stor och klumpig. Dessutom kan du besikta med m50.

Det finns både Lamelldiffade bakaxlar och vanliga. De ska hålla för en del krut. 400hk ska nog inte vara några problem i alla fall.

mvh

Ok, ja motoralternativen hade du gissat rätt. Har snackat med en kille här på garaget som påstod att han fixade ner en m30b35 i sin e30 på 2 dagar.. Såhär skrev han till mig : det är inte alls jobbigt att sänka ner den! all el passar man behöver bara dra en + kabel till startmotorn från batteriet. sen så får man ju göra egna motorfästen (finns bilder på min sida) sen tog jag växellådsfästena från e30 lådan och satte på 535 lådan för då passar allt rakt på. det jobbiga är kardan och kyl. jag köpte ett volvo 740 kyl och satte bakom fråntspoilern för i motorutrymet får den inte platts. sen en 10 elfläckt från biltema. går att använda en kardan från en bmw e30 325ix för den är lika grov som 535ans  annars får man svarva av e30n orginal kardan och 535ans och sendan svetsa ihopp dom och balansera skiten ! det är väl det viktigaste sen är de ju alltid lite små skit som kylarslangar och sånt men det löser du säkert själv smile för mig tog det två dagar innan ja kunde prov köra! mvh,

Men det här med besikting, är du helt säker på att det går att besiktiga med m50 och inte m30?? Har hört tvärtom =/

194 Inlägg
24 juli 2010
Trådstartare
#6
I vilka bilar och årsmodeller sitter m50b25 i?

Försöker iaf
1 998 Inlägg
24 juli 2010
#7
e34 från 91 sitter de m50
e36 sitter de m50 i

93 kom väl vanosen också

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

Kör för DDesign Autoparts n' Streetwear
357 Inlägg
24 juli 2010
#8
Robin86 skrev:
Kaalle skrev:
Det går att pilla i m50 i e30. Det finns många som åker det.
M50 vs M30 jadu. Antar att du ska åka m30b35 isf med sina 211hk Mot m50b25 med sina 192. Du kommer få mecka mycket mer för att få ner m30 i din e30, då m50 är relativt enkelt att lägga i. M50 har fyrventilsteknik vilket M30 inte har. Effekt skillnaden är ju inte så stor så JAG tror i alla fall du vinner på att lägga i M50 eftersom den inte är lika stor och klumpig. Dessutom kan du besikta med m50.

Det finns både Lamelldiffade bakaxlar och vanliga. De ska hålla för en del krut. 400hk ska nog inte vara några problem i alla fall.

mvh

Ok, ja motoralternativen hade du gissat rätt. Har snackat med en kille här på garaget som påstod att han fixade ner en m30b35 i sin e30 på 2 dagar.. Såhär skrev han till mig : det är inte alls jobbigt att sänka ner den! all el passar man behöver bara dra en + kabel till startmotorn från batteriet. sen så får man ju göra egna motorfästen (finns bilder på min sida) sen tog jag växellådsfästena från e30 lådan och satte på 535 lådan för då passar allt rakt på. det jobbiga är kardan och kyl. jag köpte ett volvo 740 kyl och satte bakom fråntspoilern för i motorutrymet får den inte platts. sen en 10 elfläckt från biltema. går att använda en kardan från en bmw e30 325ix för den är lika grov som 535ans  annars får man svarva av e30n orginal kardan och 535ans och sendan svetsa ihopp dom och balansera skiten ! det är väl det viktigaste sen är de ju alltid lite små skit som kylarslangar och sånt men det löser du säkert själv smile för mig tog det två dagar innan ja kunde prov köra! mvh,

Men det här med besikting, är du helt säker på att det går att besiktiga med m50 och inte m30?? Har hört tvärtom =/

Okejj. Ja du kanske kan besikta med m30. Har dock inte sett någon göra det.

mvh


194 Inlägg
24 juli 2010
Trådstartare
#9
OK! Tackar så mkt för alla svar! Är det en fördel eller nackdel med Vanos? Finns det några färdiga motorfäste till en sådan här konvertering? Och ni är 100 på att det bara är att köra rakt in med m50b25?

194 Inlägg
24 juli 2010
Trådstartare
#10
Robin86 skrev:
OK! Tackar så mkt för alla svar! Är det en fördel eller nackdel med Vanos? Finns det några färdiga motorfäste till en sådan här konvertering? Och ni är 100 på att det bara är att köra rakt in med m50b25?

Rakt in och besiktiga då alltså smile

982 Inlägg
24 juli 2010
#11
Robin86 skrev:
Robin86 skrev:
OK! Tackar så mkt för alla svar! Är det en fördel eller nackdel med Vanos? Finns det några färdiga motorfäste till en sådan här konvertering? Och ni är 100 på att det bara är att köra rakt in med m50b25?

Rakt in och besiktiga då alltså smile

du behöver ju inte direkt säga att du bytt motor

194 Inlägg
24 juli 2010
Trådstartare
#12
Beeenny skrev:
Robin86 skrev:
Robin86 skrev:
OK! Tackar så mkt för alla svar! Är det en fördel eller nackdel med Vanos? Finns det några färdiga motorfäste till en sådan här konvertering? Och ni är 100 på att det bara är att köra rakt in med m50b25?

Rakt in och besiktiga då alltså smile

du behöver ju inte direkt säga att du bytt motor

Haha sant smile

194 Inlägg
24 juli 2010
Trådstartare
#13
Och hur skulle det funka med att lägga i en m3 motor från e36 igentligen? Samma som m50 eller mer klödd??

1 798 Inlägg
24 juli 2010
#14
Sätter du i m3 är ju bes att glömma iallafall om de inte är en helt ovetandes dum som som besiktar

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

194 Inlägg
24 juli 2010
Trådstartare
#15
fredde85 skrev:
Sätter du i m3 är ju bes att glömma iallafall om de inte är en helt ovetandes dum som som besiktar

Det var lite det jag var rädd för ! smile Då skiter jag i det! Vill ha en rolig bil som går lätt igenom besiktning!

Men en e30 med m50b25 med chippad box och lite annat blir nog också ganska roligt smile

stolt pappa
309 Inlägg
4 augusti 2010
#16
passar M50B25 Vanos motorn rakt på växellådan på en E30 325???
och hur är det med all el??

Bentsen -//- Team Kombi Racing


Sök