2467
Sök

Vad är dessa olika saker för nått?

238 Inlägg
5 maj 2010
Trådstartare
#1
Som sagt smile

Är ute efter kunskap inom ramarna av motorer smile Och jag har en lite fråga tongue

Vad är:

Tryckrör
Tändslutsteg
Bredbandslamda

??

Tack på förhand! big_smile

What more can I say? Gumball 3000 for the win, baby!

Forummoderator
26 439 Inlägg
5 maj 2010
#2
Dannii skrev:
Som sagt smile

Är ute efter kunskap inom ramarna av motorer smile Och jag har en lite fråga tongue

Vad är:

Tryckrör - Rör mellan tex turbon och intercoolern, så luften kan färdas dit det ska.
Tändslutsteg - Menar du slutsteg tro? Som en förstärkare till stereon.
Bredbandslamda - Mätare med visare, som visar luft/bränsle-mängd.

Någon får rätta mig om jag har fel.

Tack på förhand! big_smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Försöker iaf
1 998 Inlägg
5 maj 2010
#3
Tändsteg har man väl för att få starkare gnista väl roll

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
5 maj 2010
#4
Tändslut steg är istället fär brytarspetsar och kondensator i ett brytarlöst tändsystem, den får en insignal från hallgivare som säger när den ska tända som i sin tur jordar tändspolen
Senast redigerat av The_Mechanic (5 maj 2010)

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

238 Inlägg
5 maj 2010
Trådstartare
#5
AirOne skrev:
Dannii skrev:
Som sagt smile

Är ute efter kunskap inom ramarna av motorer smile Och jag har en lite fråga tongue

Vad är:

Tryckrör - Rör mellan tex turbon och intercoolern, så luften kan färdas dit det ska.
Tändslutsteg - Menar du slutsteg tro? Som en förstärkare till stereon.
Bredbandslamda - Mätare med visare, som visar luft/bränsle-mängd.

Någon får rätta mig om jag har fel.

Tack på förhand! big_smile


Ah najs! big_smile Thx!

Men kan du förklara tryckrör lite mer? Har sett bilder på de dock.. rör från intercoolern till turbon.. Men där bör väll vatten passera?

What more can I say? Gumball 3000 for the win, baby!

RMR-Crew
478 Inlägg
5 maj 2010
#6
Dannii skrev:
AirOne skrev:
Dannii skrev:
Som sagt smile

Är ute efter kunskap inom ramarna av motorer smile Och jag har en lite fråga tongue

Vad är:

Tryckrör - Rör mellan tex turbon och intercoolern, så luften kan färdas dit det ska.
Tändslutsteg - Menar du slutsteg tro? Som en förstärkare till stereon.
Bredbandslamda - Mätare med visare, som visar luft/bränsle-mängd.

Någon får rätta mig om jag har fel.

Tack på förhand! big_smile


Ah najs! big_smile Thx!

Men kan du förklara tryckrör lite mer? Har sett bilder på de dock.. rör från intercoolern till turbon.. Men där bör väll vatten passera?

Nej, luften går ju från turbon genom intercoolern och in i insuget.

347 Inlägg
5 maj 2010
#7
Bredbandslambda är en lambdasond som ger ett mätvärde på mellan 0-5 volt kontra den mer vanlinga smalbandslambdan som ger ett värde på 0-1 volt.

238 Inlägg
5 maj 2010
Trådstartare
#8
kawiZz skrev:
Dannii skrev:
AirOne skrev:


Ah najs! big_smile Thx!

Men kan du förklara tryckrör lite mer? Har sett bilder på de dock.. rör från intercoolern till turbon.. Men där bör väll vatten passera?

Nej, luften går ju från turbon genom intercoolern och in i insuget.

Aha smile Var på turbon är den anslutningen till intercoolern? tongue För ja vet att de går ett rör från grenröret till turbon.. Går de sen från turbon till intercoolern direkt? smile

What more can I say? Gumball 3000 for the win, baby!

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
5 maj 2010
#9
Dannii skrev:
kawiZz skrev:
Dannii skrev:

Ah najs! big_smile Thx!

Men kan du förklara tryckrör lite mer? Har sett bilder på de dock.. rör från intercoolern till turbon.. Men där bör väll vatten passera?

Nej, luften går ju från turbon genom intercoolern och in i insuget.

Aha smile Var på turbon är den anslutningen till intercoolern? tongue För ja vet att de går ett rör från grenröret till turbon.. Går de sen från turbon till intercoolern direkt? smile

man skulle enkelt uttryck kunna säga att det finns 2 "kanaler" i turbon. en som är för avgaser (in och utlopp) och en som är för luften som skall vidare in i motorn. som du själv sa så sitter turbon monterad på grenröret och avgaser måste pasera genom turbon för att sedan gå vidare ut i avgasystemet.
avgaserna som kommer från grenröret fortsätter INTE till intercoolern, det som färdas i tryckrören och genom intercoolern är helt vanlig luft som turbon sugit i sig.

såg att du skrivit något om vatten med innan. vatten ska du INTE ha någonstans i varken turbon/tryckrören eller intercoolern. tror du blandade ihop intercooler med en vanlig kylare smile

MVH


4 506 Inlägg
5 maj 2010
#10
http://www.team3s.com/Images/tintt2.gif

Kan du andas kan du dö.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
5 maj 2010
#11
_Fredde_volvo_ skrev:
Dannii skrev:
kawiZz skrev:

Nej, luften går ju från turbon genom intercoolern och in i insuget.

Aha smile Var på turbon är den anslutningen till intercoolern? tongue För ja vet att de går ett rör från grenröret till turbon.. Går de sen från turbon till intercoolern direkt? smile

man skulle enkelt uttryck kunna säga att det finns 2 "kanaler" i turbon. en som är för avgaser (in och utlopp) och en som är för luften som skall vidare in i motorn. som du själv sa så sitter turbon monterad på grenröret och avgaser måste pasera genom turbon för att sedan gå vidare ut i avgasystemet.
avgaserna som kommer från grenröret fortsätter INTE till intercoolern, det som färdas i tryckrören och genom intercoolern är helt vanlig luft som turbon sugit i sig.

såg att du skrivit något om vatten med innan. vatten ska du INTE ha någonstans i varken turbon/tryckrören eller intercoolern. tror du blandade ihop intercooler med en vanlig kylare smile

MVH

Hur är det då om man har en vätskekyld turbo ? wink



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

238 Inlägg
5 maj 2010
Trådstartare
#12
_Fredde_volvo_ skrev:
Dannii skrev:
kawiZz skrev:
Nej, luften går ju från turbon genom intercoolern och in i insuget.

Aha smile Var på turbon är den anslutningen till intercoolern? tongue För ja vet att de går ett rör från grenröret till turbon.. Går de sen från turbon till intercoolern direkt? smile

man skulle enkelt uttryck kunna säga att det finns 2 "kanaler" i turbon. en som är för avgaser (in och utlopp) och en som är för luften som skall vidare in i motorn. som du själv sa så sitter turbon monterad på grenröret och avgaser måste pasera genom turbon för att sedan gå vidare ut i avgasystemet.
avgaserna som kommer från grenröret fortsätter INTE till intercoolern, det som färdas i tryckrören och genom intercoolern är helt vanlig luft som turbon sugit i sig.

såg att du skrivit något om vatten med innan. vatten ska du INTE ha någonstans i varken turbon/tryckrören eller intercoolern. tror du blandade ihop intercooler med en vanlig kylare smile

MVH

aa de gjorde jag smile Försöker förstå hur de fungerar lite mer exakt och hur man monterar de olika sakerna tongue

Såg ett klipp där dom sa att Wastegaten sitter mellan grenröret och turbon.. Men jag såg ingen wastegate mellan turbon och grenröret.. Såg snarare ut som att turbon satt direkt på grenröret.. How come?


edit: Då snackade han om en extern wastegate.. inte intern
Senast redigerat av Dannii (5 maj 2010)

What more can I say? Gumball 3000 for the win, baby!

Olika
907 Inlägg
5 maj 2010
#13
o_lindh skrev:
Bredbandslambda är en lambdasond som ger ett mätvärde på mellan 0-5 volt kontra den mer vanlinga smalbandslambdan som ger ett värde på 0-1 volt.

Njae, en bredbandslambdasond kräver extern elektronik för att fungera över huvud taget, denna elektronik kan sedan generera en 0-5V signal till tex en mätare.
En bredbandslambda mäter som namnet säger ett bredare område av bränsle/luftblandning och dessutom exaktare än en vanlig lambdasond som ofta kallas smalbandslambda.
Den sistnämda genererar en spänning utan yttre elektronik, vid optimal förbränning ligger dess utsignal och pendlar runt 0,45V i området 0-1V ungefär.

Mvh
Fredrik

Olika
907 Inlägg
5 maj 2010
#14
Boostrider skrev:
Tändsteg har man väl för att få starkare gnista väl roll

Tändsteg/tändslutsteg/tändmodul driver tändspolen och får sin signal antingen direkt från en hallgivare eller styrboxen som fått sin signal från hallgivaren.

Mvh
Fredrik

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
5 maj 2010
#15
te_wik skrev:
_Fredde_volvo_ skrev:
Dannii skrev:

Aha smile Var på turbon är den anslutningen till intercoolern? tongue För ja vet att de går ett rör från grenröret till turbon.. Går de sen från turbon till intercoolern direkt? smile

man skulle enkelt uttryck kunna säga att det finns 2 "kanaler" i turbon. en som är för avgaser (in och utlopp) och en som är för luften som skall vidare in i motorn. som du själv sa så sitter turbon monterad på grenröret och avgaser måste pasera genom turbon för att sedan gå vidare ut i avgasystemet.
avgaserna som kommer från grenröret fortsätter INTE till intercoolern, det som färdas i tryckrören och genom intercoolern är helt vanlig luft som turbon sugit i sig.

såg att du skrivit något om vatten med innan. vatten ska du INTE ha någonstans i varken turbon/tryckrören eller intercoolern. tror du blandade ihop intercooler med en vanlig kylare smile

MVH

Hur är det då om man har en vätskekyld turbo ? wink



Mvh Tommy

nu ska vi inte märka ord här wink haha, ne det kunde jag ju iofs skrivit smile
men det han skrev när han pratade om vatten var "Har sett bilder på de dock.. rör från intercoolern till turbon.. Men där bör väll vatten passera?" och hur vattenkyld turbon än är så ska väl inte vattnet gå igenom tryckröret mellan intercooler och turbo? tongue

vill inte på något sätt påstå att jag är helt insatt i detta så jag kan ha fel wink

MVH


347 Inlägg
5 maj 2010
#16
fredriq skrev:
o_lindh skrev:
Bredbandslambda är en lambdasond som ger ett mätvärde på mellan 0-5 volt kontra den mer vanlinga smalbandslambdan som ger ett värde på 0-1 volt.

Njae, en bredbandslambdasond kräver extern elektronik för att fungera över huvud taget, denna elektronik kan sedan generera en 0-5V signal till tex en mätare.
En bredbandslambda mäter som namnet säger ett bredare område av bränsle/luftblandning och dessutom exaktare än en vanlig lambdasond som ofta kallas smalbandslambda.
Den sistnämda genererar en spänning utan yttre elektronik, vid optimal förbränning ligger dess utsignal och pendlar runt 0,45V i området 0-1V ungefär.

Vad var det jag skrev som var fel?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
5 maj 2010
#17
_Fredde_volvo_ skrev:
te_wik skrev:
_Fredde_volvo_ skrev:
man skulle enkelt uttryck kunna säga att det finns 2 "kanaler" i turbon. en som är för avgaser (in och utlopp) och en som är för luften som skall vidare in i motorn. som du själv sa så sitter turbon monterad på grenröret och avgaser måste pasera genom turbon för att sedan gå vidare ut i avgasystemet.
avgaserna som kommer från grenröret fortsätter INTE till intercoolern, det som färdas i tryckrören och genom intercoolern är helt vanlig luft som turbon sugit i sig.

såg att du skrivit något om vatten med innan. vatten ska du INTE ha någonstans i varken turbon/tryckrören eller intercoolern. tror du blandade ihop intercooler med en vanlig kylare smile

MVH

Hur är det då om man har en vätskekyld turbo ? wink



Mvh Tommy

nu ska vi inte märka ord här wink haha, ne det kunde jag ju iofs skrivit smile
men det han skrev när han pratade om vatten var "Har sett bilder på de dock.. rör från intercoolern till turbon.. Men där bör väll vatten passera?" och hur vattenkyld turbon än är så ska väl inte vattnet gå igenom tryckröret mellan intercooler och turbo? tongue

vill inte på något sätt påstå att jag är helt insatt i detta så jag kan ha fel wink

MVH

Hehe jag vet smile Vill bara jävlas.

Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (5 maj 2010)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Olika
907 Inlägg
5 maj 2010
#18
o_lindh skrev:
fredriq skrev:
o_lindh skrev:
Bredbandslambda är en lambdasond som ger ett mätvärde på mellan 0-5 volt kontra den mer vanlinga smalbandslambdan som ger ett värde på 0-1 volt.

Njae, en bredbandslambdasond kräver extern elektronik för att fungera över huvud taget, denna elektronik kan sedan generera en 0-5V signal till tex en mätare.
En bredbandslambda mäter som namnet säger ett bredare område av bränsle/luftblandning och dessutom exaktare än en vanlig lambdasond som ofta kallas smalbandslambda.
Den sistnämda genererar en spänning utan yttre elektronik, vid optimal förbränning ligger dess utsignal och pendlar runt 0,45V i området 0-1V ungefär.

Vad var det jag skrev som var fel?

Tolkade det som att du trodde att sonden i sig ger 0-5V men så är inte fallet utan den kräver elektronik. som kan lämna tex 0-5 eller 0-10V eller mätvärde via RS232.

Mvh
Fredrik

238 Inlägg
5 augusti 2010
Trådstartare
#19
Jag trodde att de va vatten som löpte genom intercoolern ;P Med tanken på att de ser ut som en kylare.

Men vafan! big_smile Nu vet jag! Hemskt sorry för att jag bumpade denna tråden!

What more can I say? Gumball 3000 for the win, baby!


Sök