3142
Sök

Bmw e46 320d tappar effekt..!!?

2 072 Inlägg
23 april 2010
Trådstartare
#1
tja fick lite "problem" .. bilen tappar ork..
var o körde ca 70-80km/h i 5an och skulle gasa på (omkörning) då tappade bilen kraften.. gasade men inget händer.. kommer ej upp i 100km/h
växlar i 4an samma sak går saaakta upp till 90-100 men sen är den död..

stände av bilen i testade igen samma sak.. stängde av i nån minut.. ja då va den tillbax...
men efter lite körning händer samma sak..

min gissning kan vara LMM men är ej säker..

tipps?

(bmw e46 320d sedan 00a)

Sandzoo i da house

bilder.ulfw.se
1 103 Inlägg
23 april 2010
#2
Läs felkoder, det är svårt att bara gissa varför den går i "limp mode".
Är det inga felkoder, då kan jag hålla med om att det kan vara LMM...

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"

Motborgare
1 099 Inlägg
23 april 2010
#3
sandzoo skrev:
tja fick lite "problem" .. bilen tappar ork..
var o körde ca 70-80km/h i 5an och skulle gasa på (omkörning) då tappade bilen kraften.. gasade men inget händer.. kommer ej upp i 100km/h
växlar i 4an samma sak går saaakta upp till 90-100 men sen är den död..

stände av bilen i testade igen samma sak.. stängde av i nån minut.. ja då va den tillbax...
men efter lite körning händer samma sak..

min gissning kan vara LMM men är ej säker..

tipps?

(bmw e46 320d sedan 00a)

Låter som tät bränslefilter om du frågar mig.

-- K

2 072 Inlägg
23 april 2010
Trådstartare
#4
Kavli skrev:
sandzoo skrev:
tja fick lite "problem" .. bilen tappar ork..
var o körde ca 70-80km/h i 5an och skulle gasa på (omkörning) då tappade bilen kraften.. gasade men inget händer.. kommer ej upp i 100km/h
växlar i 4an samma sak går saaakta upp till 90-100 men sen är den död..

stände av bilen i testade igen samma sak.. stängde av i nån minut.. ja då va den tillbax...
men efter lite körning händer samma sak..

min gissning kan vara LMM men är ej säker..

tipps?

(bmw e46 320d sedan 00a)

Låter som tät bränslefilter om du frågar mig.

-- K

den bytte jag förra sommarn.. men skadar ej o byta igen.. får nog lämna in den för felkoder..
sparas felkoder i datan om ett fel uppstår.. eller?

Sandzoo i da house

Motborgare
1 099 Inlägg
23 april 2010
#5
sandzoo skrev:
Kavli skrev:
sandzoo skrev:
tja fick lite "problem" .. bilen tappar ork..
var o körde ca 70-80km/h i 5an och skulle gasa på (omkörning) då tappade bilen kraften.. gasade men inget händer.. kommer ej upp i 100km/h
växlar i 4an samma sak går saaakta upp till 90-100 men sen är den död..

stände av bilen i testade igen samma sak.. stängde av i nån minut.. ja då va den tillbax...
men efter lite körning händer samma sak..

min gissning kan vara LMM men är ej säker..

tipps?

(bmw e46 320d sedan 00a)

Låter som tät bränslefilter om du frågar mig.

-- K

den bytte jag förra sommarn.. men skadar ej o byta igen.. får nog lämna in den för felkoder..
sparas felkoder i datan om ett fel uppstår.. eller?

Jo, det finns kvar. Antigen loggas det som intermittent om det är ett fel som kommer och går, eller så loggas det som permanent om det är ett konstant fel.

-- K

2 072 Inlägg
23 april 2010
Trådstartare
#6
Kavli skrev:
sandzoo skrev:
Kavli skrev:

Låter som tät bränslefilter om du frågar mig.

-- K

den bytte jag förra sommarn.. men skadar ej o byta igen.. får nog lämna in den för felkoder..
sparas felkoder i datan om ett fel uppstår.. eller?

Jo, det finns kvar. Antigen loggas det som intermittent om det är ett fel som kommer och går, eller så loggas det som permanent om det är ett konstant fel.

-- K

okej ska kolla upp de på verkstad på måndag.. hoppas de hittar felet..

var ute o körde idag hände samma sak :S hmmm...

Sandzoo i da house

25 Inlägg
5 augusti 2010
#7
Sådär höll min på ett tag också, ända tills den inte startade helt plötsligt en dag... inte ens att den tänder till när jag försöker starta den... så nån som har nåd råd? va inte blyg Öppna munnen wink


Motborgare
1 099 Inlägg
5 augusti 2010
#8
Hur mycket har du kollat så långt? Har du läst ut felkoder?

Kommer det diesel till huvudpumpen?
Ett sätt å testa det är att plocka av returen från sista spridaren och stoppa slangen i en hink. Sätt sedan på tänningen och kolla att det sprutar diesel.

Nästa steg är att få någon att köra den på starten medan du sätter en skruvmejsel mot en spridare och andra änden mot örat för att höra om spridarna öppnar. Öppnar dom inte, så kan det vara vevaxelgivaren som har gett upp. Den mäter man helst upp med ett oscilloskop, fast det går även att göra en statisk koll med en multimeter och kolla att den ligger rundt 1000 ohm.

Gör dom det, så börjar det bli lite mer avancerad, då du måste kolla på railtrycket. Det krävs en manometer som går till 1000 bar, så det är inget man jiddrar med som menig man. Då är det en dieselverkstad som gäller.

-- K

25 Inlägg
6 augusti 2010
#9
Kavli skrev:
Hur mycket har du kollat så långt? Har du läst ut felkoder?

Kommer det diesel till huvudpumpen?
Ett sätt å testa det är att plocka av returen från sista spridaren och stoppa slangen i en hink. Sätt sedan på tänningen och kolla att det sprutar diesel.

Nästa steg är att få någon att köra den på starten medan du sätter en skruvmejsel mot en spridare och andra änden mot örat för att höra om spridarna öppnar. Öppnar dom inte, så kan det vara vevaxelgivaren som har gett upp. Den mäter man helst upp med ett oscilloskop, fast det går även att göra en statisk koll med en multimeter och kolla att den ligger rundt 1000 ohm.

Gör dom det, så börjar det bli lite mer avancerad, då du måste kolla på railtrycket. Det krävs en manometer som går till 1000 bar, så det är inget man jiddrar med som menig man. Då är det en dieselverkstad som gäller.

-- K

okejokej... Inte vet du vart den givaren sitter på min 320d -99?


Motborgare
1 099 Inlägg
6 augusti 2010
#10
Nummer 9 i sprängdegen här. Den sitter altså mot svänghjulet. (bak på motorn)

http://bmwfans.info/parts/catalog/E46/T … ing_parts/

-- K


Sök