2779
Sök

Nissan 200sx s13 -89 Konstigt problem med tändning!

Halvfinsk Norrman från Sverige
586 Inlägg
16 juli 2010
Trådstartare
#1
Hejsan! Kopierar frågan från Nissan Ownersgroup Sweden. Varning för essä.

Har nyss satt i en nyrenoverad motor i 200an (s13) och den går väl okej.

Trodde jag iallafall, för när jag tog bort 1ans spole och satte kabel mellan, sen kollade tändningen så blinka den vid 0 grader. Gick inte att få den bättre på något sätt när jag vred runt på CASen. Den va vriden så långt moturs som det går. Tomgången ligger på runt 800, rätt så perfekt.

Nu till det skumma. Jag skruvade ut skruvarna som håller fast CASen lite mer än innan, och då gick det plötsligt jättebra att ställa tändningen.
Fick den på femte sträcket, +15 grader utan problem.

Jaha tänkte jag, och skruvade in skruvarna. Då *****r gick den tillbaka till andra sträcket igen (0 grader). Och allt var som innan, dvs att det inte gick att justera tändningen bättre än så.

Upprepat proceduren flera gånger, men med samma resultat varje gång.

Testat i olika kombinationer också, dvs skruvat ut alla skruvar och bara skruvat in nere till höger, bara skruvat in nere till vänster, skruvat in alla osv. Ändå är det bara en kombination som motorn tycker om. Alla måste vara utskruvade :S

Tycker det känns helt sjukt.

Bör tilläggas att jag hade en annan CAS först, den som följde med motorn. Men med den kunde jag inte komma in på något sträck alls hur jag än vände och vred. Så bytte till min gamla CAS.

En teori är att när inte alla skruvar är inskruvade ligger givaren lite vinklad, och den blir rak när man skruvar i någon utav skruvarna.

En annan teori är att den blir fel vinklad när man skruvar i skruvarna istället. kamremskåpan har nämligen blivit omlackerad, problemet kanske ligger i att CASen kommer för långt ut/snett med lack och skit emellan?

Frågan är ju bara hur mycket det kan påverka, med tanke på att tändningen justeras genom att vrida på CASen, inte vinkla på den.


Så snälla, om någon ens har en liten humm om vad som kan ha gått fel här så blir jag oerhört tacksam om ni talar ut. Går ju som sagt att ställa tändningen bra, men bara om man kör med CASen lös och det känns ju sådär

//Pontus

Ableton Live

58 Inlägg
16 juli 2010
#2
Kolla upp splinsen samt piggen på avgaskammen så den inte gått av.

Mvh


Halvfinsk Norrman från Sverige
586 Inlägg
17 juli 2010
Trådstartare
#3
splinesen i både CASen och avgaskammen är hela, går bara att få den på ett sätt sad kan inte hela CASen va cas då? xD

Den första CASen va ju väldigt dålig, men tänk om den nya CASen bara är lite dålig?

Sen har jag en fråga. Är det skadligt att vrida hela givaren ett snepp, altså i stort sett förflytta skruvhålen till nästa skruvhål?

mvh

Ableton Live

119 Inlägg
6 augusti 2010
#4
Dum fråga, men sitter kammen rätt?

hellre ger jag fan i det helt och hållet, än att jag fuskar ihop det...


Sök