3015
Sök

Mazda 626 2.0i 16v Trim

11 Inlägg
8 augusti 2010
Trådstartare
#1
Tjenare!

Här kommer det första inlägget av mig här på Garaget, så var snälla. roll


Nu är det såhär att jag har en Mazda 626 2.0i 16v -92 hatchback som bruksbil, och jag skulle nu vilja få lite mer drag i den.

Så nu eftersöker jag lite småpill man kan göra med den, som inte är så svårt...

Tänkte mest på öppet filter, 3tums-rör och andra småsaker...(chip??)

Jag är relativt ny på bilmotorer men jag försöker i alla fall..!

så kom gärna med en massa förslag om vad jag kan göra som får den att gå snabbare framåt!!

tack på förhand! big_smile

1 298 Inlägg
8 augusti 2010
#2
Det du kan göra är att bygga eller alternativt köpa (om det nu går att hitta nånstans) ett extractorgrenrör och bygga typ 2.5" hela vägen. 3" är nog lite överdrivet. Sedan går det säkert att hitta chip som ger några stackars hästar till från någon japansk sida någonstans. Men om jag ska vara ärlig tror jag är jobbet är större än utdelningen, så ifall du gillar 626an som bil så köp en V6. Jag hade en sådan tidigare, 170hk/220Nm och maxeffekten ligger nära varvstoppet så det är en ganska rolig liten rackare. smile

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

11 Inlägg
8 augusti 2010
Trådstartare
#3
Tack för svaret..! Men jag har inte råd att köpa en v6 direkt ... smile

den jag har går ganska bra ändå men skulle ändå vilja få den lite mer piggare om du förstår vad jag menar..

Ja men t.ex. 2,5tum rör, öppet filter o chip, o sen är det bra.. Vill jag köra snabbare än så så köper jag väl en helt ny bil när jag väl har råd wink men gillar att meka o pilla och jag behöver kunskap om bilmotorer så jag vill helst köpa lite delar o sätta på denna bil än att köpa en ny bil, för jag vill lära mig hur bilmotorerna fungerar rakt igenom.

en fråga till... vad fan gör chip egentligen? big_smile säkert en klassisk nybörjarfråga, men jag vore tacksam för ett svar.

Tack på förhand!

1 298 Inlägg
8 augusti 2010
#4
Chippning härstammar väl från lite äldre bilar (tänker speciellt på Volvo 740/940) då man kunde gå in i styrboxen för motorn och kunde plocka bort en befintlig krets och ersätta med en ny. Då chippade man bilen. Det nya chippet har då en annorlunda programmering som påverkar tändning, soppamängd, luft osv. Sedan är det i vissa fall olika styrboxar för tändning och bränsle etc. Men idag "chippar" man inte bilar på samma sätt utan uttrycket lever kvar i folkmun. Istället kan man löda om en krets på plats i styrboxen eller det som är allra vanligast på moderna bilar är att man kopplar in sig via bilens OBD-II och programmerar om den befintliga styrboxen för bättre bränsleblandning, tändning osv.

Det är min uppfattning om hur det är iallafall, om någon har några synpunkter på det så är det bara att rätta mig! smile

EDIT: Hittade en klistrad länk och mycket matnyttig tråd om detta.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=7854
Senast redigerat av chrillzter (8 augusti 2010)

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

11 Inlägg
8 augusti 2010
Trådstartare
#5
Tack så jättemycket!! big_smile


Sök