2442
Sök

stress

76 Inlägg
8 augusti 2010
Trådstartare
#1
Tuuurbooooh
Senast redigerat av Canarion (2 april 2011)

Forummoderator
9 299 Inlägg
8 augusti 2010
#2
Nej det känns som att jämföra en hund med en undulat typ.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

8 augusti 2010
#3
C32 Amg har 354 hk jentemot volvos 200 så det är inte ens jämförbart wink


1 562 Inlägg
8 augusti 2010
#4
lite orättvist om inte jämförelsen leder till den svages fördel.

Forummoderator
10 576 Inlägg
8 augusti 2010
#5
Canarion skrev:
Som tråden lyder hade jag och en bekant en ganska så häftig diskution ang bilmärken, och killen verkade tycka att det var rätt att jämföra t4,an med c32amg..killen gillar inte volvo förstår ni

C32 har ju en V6 komp med ngnstans över 260hk o t4 har ju bara 200...
Tekniken värld jämförde denna med bmw M3..o m3 är ju långt ifrån t4 tänker jag...
så..är detta verkligen rätt

varför skulle det vara fel att jämföra oavsett vad man jämför?  sen när man jämfört klart får man värdera resultatet.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Sanizz
8 augusti 2010
#6
Det är som att jämföra en Supra och en Ferrari. Det är ju inte direkt rätt. Fast det beror ju på i vilket syfte.


EDIT: Mitt 800:ade inlägg.
Senast redigerat av Sanizz (8 augusti 2010)

DFFL
9 020 Inlägg
8 augusti 2010
#7
Jämföra kan man alltid.
Men Mercan vinner troligtvis på de flesta punkter.

Om det inte är svenne-banan-status man är ute efter. tongue

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 augusti 2010
#8
Vad din kompis troligtvis menar är att man med relativt enkla medel kan få mycket prestanda från en S40 och därmed kan den jämföras med C32, men det resonemanget är heltokigt. Om vi bortser från kvalité, förfining, komfort och liknande punkter och enbart fokuserar på köregenskaper haltar det ändå; S40 har inte ett uns av det uppträdande, körglädje eller väghållning som en C-klass AMG bjuder på.

Att jämföra en C32 med en T4 är som att jämföra en Gokart och en Bobbycar med en ACME-raket ditskruvad, det haltar på alla punkter.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

2 337 Inlägg
8 augusti 2010
#9
C-klass och S40 är väl samma klass av bil (mellanklass eller vilken tusan det nu är). C32 AMG och T4 är ju toppversionerna av respektive bil, så det är väl inte helt dumt att jämföra dem ur den aspekten. Sen vad jämförelsen syftar till, det vetifan. Men det finns ju en logisk koppling.

76 Inlägg
9 augusti 2010
Trådstartare
#10
Sarge skrev:
C-klass och S40 är väl samma klass av bil (mellanklass eller vilken tusan det nu är). C32 AMG och T4 är ju toppversionerna av respektive bil, så det är väl inte helt dumt att jämföra dem ur den aspekten. Sen vad jämförelsen syftar till, det vetifan. Men det finns ju en logisk koppling.

Det var väl det han menade tror jag också..satte han fint på plats med "Torpis" raket när han gick int på trimmningsbiten XD

679 Inlägg
9 augusti 2010
#11
Nej det är inte en rättvis jämförelse, det säger väl sig självt.. 354hk mot 200hk.

Sarge skrev:
C-klass och S40 är väl samma klass av bil (mellanklass eller vilken tusan det nu är). C32 AMG och T4 är ju toppversionerna av respektive bil, så det är väl inte helt dumt att jämföra dem ur den aspekten. Sen vad jämförelsen syftar till, det vetifan. Men det finns ju en logisk koppling.

Kan ju passa på att tillägga att C32 inte är toppversionen utav w203, utan det är C55!


RMR-Crew
478 Inlägg
9 augusti 2010
#12
Canarion skrev:
Som tråden lyder hade jag och en bekant en ganska så häftig diskution ang bilmärken, och killen verkade tycka att det var rätt att jämföra t4,an med c32amg..killen gillar inte volvo förstår ni

C32 har ju en V6 komp med ngnstans över 354hk o t4 har ju bara 200...
Tekniken värld jämförde denna med bmw M3..o m3 är ju långt ifrån t4 tänker jag...
så..är detta verkligen rätt

Sluta snyfta på ett forum och säg det till honom i stället.

2 337 Inlägg
9 augusti 2010
#13
Constantine skrev:
Nej det är inte en rättvis jämförelse, det säger väl sig självt.. 354hk mot 200hk.

Sarge skrev:
C-klass och S40 är väl samma klass av bil (mellanklass eller vilken tusan det nu är). C32 AMG och T4 är ju toppversionerna av respektive bil, så det är väl inte helt dumt att jämföra dem ur den aspekten. Sen vad jämförelsen syftar till, det vetifan. Men det finns ju en logisk koppling.

Kan ju passa på att tillägga att C32 inte är toppversionen utav w203, utan det är C55!

Fair enough. Men båda är AMG och så stor skillnad är det ju inte på dem.

347 Inlägg
9 augusti 2010
#14
Varför är alla så fokuserade på hästkrafter.
När man jämför 2 bilar så är det bara en av många parametrar för att göra en bra bil.
Och är det prestanda man mäter så är ju också vikt en lika viktig parameter.

Volvon S40 T4 har verkligen inget att komma med jämfört med en Mercedes AMG-modell oavsett vilken amg ni väljer att jämföra med.

När man provkör bilar i detta segmentet så faller nog hk ganska snart bort som prioritet för det finns så mycket annat som skapar körglädje och välbefinnande i en bil.

Tänkte faktiskt på just detta igår när jag åkte på motorvägen mellan Borås och Göteborg att trots att min porsche är 20 år gammal så känns den ändå bekvämare, tystare, mer distinkt i alla reglage och allmänt bättre än vad min 4år gamla V50 är. Sen är det ju 80-tals inredning visst men känslan av hela bilen ger ett så mycket bättre intryck än volvon och det är utan att ta hänsyn till drivlinan.

Provkör en highend bil så förstår ni kanske sedan varför hk bara är en siffra som inte är så väsentlig i verkligheten...


Varningar: För många..
2 552 Inlägg
9 augusti 2010
#15
I ronden köregenskaper är C32:an förmodligen överlägsen. Men o andra sidan är T4:n troligtvis lika överlägsen när det handlar om ekonomi.

För övrigt en ganska märklig jämförelse.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

dARKiE
5 031 Inlägg
9 augusti 2010
#16
davel skrev:
Varför är alla så fokuserade på hästkrafter.
När man jämför 2 bilar så är det bara en av många parametrar för att göra en bra bil.
Och är det prestanda man mäter så är ju också vikt en lika viktig parameter.

Volvon S40 T4 har verkligen inget att komma med jämfört med en Mercedes AMG-modell oavsett vilken amg ni väljer att jämföra med.

När man provkör bilar i detta segmentet så faller nog hk ganska snart bort som prioritet för det finns så mycket annat som skapar körglädje och välbefinnande i en bil.

Tänkte faktiskt på just detta igår när jag åkte på motorvägen mellan Borås och Göteborg att trots att min porsche är 20 år gammal så känns den ändå bekvämare, tystare, mer distinkt i alla reglage och allmänt bättre än vad min 4år gamla V50 är. Sen är det ju 80-tals inredning visst men känslan av hela bilen ger ett så mycket bättre intryck än volvon och det är utan att ta hänsyn till drivlinan.

Provkör en highend bil så förstår ni kanske sedan varför hk bara är en siffra som inte är så väsentlig i verkligheten...

Håller med helt och hållet, allting är inte bara HK.

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

Forummoderator
10 576 Inlägg
9 augusti 2010
#17
IceEyes skrev:
I ronden köregenskaper är C32:an förmodligen överlägsen. Men o andra sidan är T4:n troligtvis lika överlägsen när det handlar om ekonomi.

För övrigt en ganska märklig jämförelse.

det var dit jag med ville komma, men ofta är hålet där poletten skall trilla ner en smula trångt.  en bil är aldrig bäst utan ett sammanhang.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Allmänt envis
12 512 Inlägg
9 augusti 2010
#18
Darkie skrev:
davel skrev:
Varför är alla så fokuserade på hästkrafter.
När man jämför 2 bilar så är det bara en av många parametrar för att göra en bra bil.
Och är det prestanda man mäter så är ju också vikt en lika viktig parameter.

Volvon S40 T4 har verkligen inget att komma med jämfört med en Mercedes AMG-modell oavsett vilken amg ni väljer att jämföra med.

När man provkör bilar i detta segmentet så faller nog hk ganska snart bort som prioritet för det finns så mycket annat som skapar körglädje och välbefinnande i en bil.

Tänkte faktiskt på just detta igår när jag åkte på motorvägen mellan Borås och Göteborg att trots att min porsche är 20 år gammal så känns den ändå bekvämare, tystare, mer distinkt i alla reglage och allmänt bättre än vad min 4år gamla V50 är. Sen är det ju 80-tals inredning visst men känslan av hela bilen ger ett så mycket bättre intryck än volvon och det är utan att ta hänsyn till drivlinan.

Provkör en highend bil så förstår ni kanske sedan varför hk bara är en siffra som inte är så väsentlig i verkligheten...

Håller med helt och hållet, allting är inte bara HK.

Håller med om allt du skrev Davel, siffror på ett papper har en mycket liten påverkan på helhetskänslan i en modell. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

347 Inlägg
9 augusti 2010
#19
Rquired skrev:
Darkie skrev:
davel skrev:
Varför är alla så fokuserade på hästkrafter.
När man jämför 2 bilar så är det bara en av många parametrar för att göra en bra bil.
Och är det prestanda man mäter så är ju också vikt en lika viktig parameter.

Volvon S40 T4 har verkligen inget att komma med jämfört med en Mercedes AMG-modell oavsett vilken amg ni väljer att jämföra med.

När man provkör bilar i detta segmentet så faller nog hk ganska snart bort som prioritet för det finns så mycket annat som skapar körglädje och välbefinnande i en bil.

Tänkte faktiskt på just detta igår när jag åkte på motorvägen mellan Borås och Göteborg att trots att min porsche är 20 år gammal så känns den ändå bekvämare, tystare, mer distinkt i alla reglage och allmänt bättre än vad min 4år gamla V50 är. Sen är det ju 80-tals inredning visst men känslan av hela bilen ger ett så mycket bättre intryck än volvon och det är utan att ta hänsyn till drivlinan.

Provkör en highend bil så förstår ni kanske sedan varför hk bara är en siffra som inte är så väsentlig i verkligheten...

Håller med helt och hållet, allting är inte bara HK.

Håller med om allt du skrev Davel, siffror på ett papper har en mycket liten påverkan på helhetskänslan i en modell. smile

Haha ja det går kanske härleda till andra diskussioner vi har haft Rquired men att tänka på är att helhetskänslan kan skifta från person till person beroende på vad man har för krav wink

Tillbaka till topic... Har sett många sådana här diskussioner där man tex häver ur sig att Honda civic > Porsche GT2 för att man har sett en youtube-film där en strippreppad civic med galet stor turbo slår en Gt2 med 0,01s.  Visst kan köpa att den är snabbare än GT2 just på 411m men sen är den ofantligt mycket sämre i allt annat och går ju inte att använda till annat än strippen...

Din polare har nog inte provkört eller ens åkt i en C32 AMG va??
Senast redigerat av davel (9 augusti 2010)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
9 augusti 2010
#20
davel skrev:
Rquired skrev:
Darkie skrev:

Håller med helt och hållet, allting är inte bara HK.

Håller med om allt du skrev Davel, siffror på ett papper har en mycket liten påverkan på helhetskänslan i en modell. smile

Haha ja det går kanske härleda till andra diskussioner vi har haft Rquired men att tänka på är att helhetskänslan kan skifta från person till person beroende på vad man har för krav wink

Tillbaka till topic... Har sett många sådana här diskussioner där man tex häver ur sig att Honda civic > Porsche GT2 för att man har sett en youtube-film där en strippreppad civic med galet stor turbo slår en Gt2 med 0,01s.  Visst kan köpa att den är snabbare än GT2 just på 411m men sen är den ofantligt mycket sämre i allt annat och går ju inte att använda till annat än strippen...

Din polare har nog inte provkört eller ens åkt i en C32 AMG va??

Naturligtvis skiftar helhetskänslan, det är därför vissa kör trimmad T4 och andra en C32.

Eller varför vissa köper iPhone och andra Android med flera exempel wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök