3344
Sök

Var fär jag tag i en dubbel gängad "bult"??

6 Inlägg
8 augusti 2010
Trådstartare
Någon som vet var jag kan få tag i en sådan fast en massiv i gjutjärn eller något annat hållbart, rostfritt stål kanske? håller på att bygga framvagn på en Amazon så måste stå emot en del iallafall.

länk nedan

http://www.esska-teknik.se/esska_se/bil … 3566_g.jpg

//jocke

1 210 Inlägg
8 augusti 2010
_joclc3_ skrev:
Någon som vet var jag kan få tag i en sådan fast en massiv i gjutjärn eller något annat hållbart, rostfritt stål kanske? håller på att bygga framvagn på en Amazon så måste stå emot en del iallafall.

länk nedan

//jocke

Kallas Nippel de där wink

men finns på Ahlsell lr typ nå rör företag..

Kan även finnas på biltema till och med..

men i regel så brukar de vara rör gänga på dom ej mm-gäng

mvh Micke

8 248 Inlägg
8 augusti 2010
Det är väl bara att använda vanlig pinnbult? Nån välsorterad järnhandlare bör kunna hjälpa dig

1 210 Inlägg
8 augusti 2010
Ja lr så går du till nån svarv firma, och ber dom göra en bult åt dig som du vill ha den...

6 Inlägg
8 augusti 2010
Trådstartare
tackar för snabba svar. jag får kika upp de.. kolla på biltema men hitta inget kanske inte har kollat tillräckligt noga bara. pannbult funkar nog inte måste vara höger och vänster gänga.

//jocke

1 210 Inlägg
8 augusti 2010
_joclc3_ skrev:
tackar för snabba svar. jag får kika upp de.. kolla på biltema men hitta inget kanske inte har kollat tillräckligt noga bara. pannbult funkar nog inte måste vara höger och vänster gänga.

//jocke

Ska du ha höger och vänster så är nog mitt senaste alternativ lättast..
+ att du själv då kan bestämma/rådgöra med svarvarn hur du vill ha de..

smile Mvh

415 Inlägg
8 augusti 2010
_joclc3_ skrev:

länk nedan

//jocke

Det i länken är inte vänstergängat. Det är samma gänga på båda ändar. Gå till järnaffären och titta på pinnbultar. Om du måste ha så att det inte är gängat hela vägen kan man ju svetsa fast en mutter mitt på pinnbulten, blir mycket billigare än att svarva till något. För övrigt är vänstergängat väldigt sällsynt och gör saken mer komplicerat än nödvändigt.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

6 Inlägg
8 augusti 2010
Trådstartare
Super40 skrev:
_joclc3_ skrev:

länk nedan

//jocke

Det i länken är inte vänstergängat. Det är samma gänga på båda ändar. Gå till järnaffären och titta på pinnbultar. Om du måste ha så att det inte är gängat hela vägen kan man ju svetsa fast en mutter mitt på pinnbulten, blir mycket billigare än att svarva till något. För övrigt är vänstergängat väldigt sällsynt och gör saken mer komplicerat än nödvändigt.

måste vara höger och vänster gänga annars är den helt onödig i det enda målet jag har tänkt mig. har jag samma gänga kommer ej avståndet kunna regleras. enda som händer är att den gängas ut i ena änden. kanske blir komplicerat men absolut nödvändigt.

1 161 Inlägg
8 augusti 2010
_joclc3_ skrev:
Super40 skrev:
_joclc3_ skrev:

länk nedan

//jocke

måste vara höger och vänster gänga annars är den helt onödig i det enda målet jag har tänkt mig. har jag samma gänga kommer ej avståndet kunna regleras. enda som händer är att den gängas ut i ena änden. kanske blir komplicerat men absolut nödvändigt.

Då är det ju helt klart enklast att gå till någon svarvare.. Då får du ju allt precis som du vill gällande längd och gängstigning osv..

Ska du dessutom ha det jävligt billigt så kanske det finns något gymnasium med industri linje i närheten?
Dom gånger eleverna här i stan har gjort något åt mig så har det inte kostat mer än lite material och det kan ju inte handla om många kronor på en sån där smile

Forummoderator
9 299 Inlägg
8 augusti 2010
_joclc3_ skrev:

Du kanske inte alls behöver göra så. Om du har en fyrkantsfattning eller sexkant på sidan utåt så kan du låsa bulten där med ett verktyg samtidigt som du drar åt med ett annat. Gör någon skiss på vad du menar så går det säkert att klura ut något. Jag har tillverkat det mesta själv till min Austin, allting är specialtillverkat så jag är grym på att klura ut billiga, enkla lösningar. wink

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

En gång till nu
760 Inlägg
9 augusti 2010
det röret du hadde på bild är hur vanligt som helst.
ahlsells har det du söker till 100%, det är konisk gänga på den du visa på bild,
såvida du inte ska ha konisk gänga så finns alternativ att du kan ha vanlig rak gänga oxå, vvs standard och borde va benämnt med tum och inte "rör gänga".

har du inte ahlsells i närheten så letar du på firmor som har med vvs att göra dvs tex sånna som säljer badrums artiklar osv i det temat så borde du finna det du söker.

lycka till//alexxe

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a

\m/(><)\m/
742 Inlägg
9 augusti 2010
Div äldre Audi, Opel, och SAAB 900ng och 9-3og har såna här sitter mellan styrled och styrstag och är högergängad på ena sidan och vänster på andra. Diameter på gängan är runt 14-16mm kanske någon modell har 18mm t.o.m. Kanske något som går att använda och är billigt, till SAAB på Meca så kostar den under 100:-

http://catalog.meca.se/Upload/images_web/Meyle2/614%20032%200002.jpg

Keso är köttfärs gjord på mumintroll

6 Inlägg
9 augusti 2010
Trådstartare
isso skrev:
Div äldre Audi, Opel, och SAAB 900ng och 9-3og har såna här sitter mellan styrled och styrstag och är högergängad på ena sidan och vänster på andra. Diameter på gängan är runt 14-16mm kanske någon modell har 18mm t.o.m. Kanske något som går att använda och är billigt, till SAAB på Meca så kostar den under 100:-

http://catalog.meca.se/Upload/images_we … 200002.jpg

Detta är nog precis vad jag söker. Detta ska verkligen kollas upp.. tackar!.

vill bara tilllägga att länken jag la upp i början vara bara för att ni som läser ska förstå vad jag menar och vad jag prata om.

//jocke

I got Dubs!
2 423 Inlägg
10 augusti 2010
Ganska simpelt att svarva såna, kan inte kosta många tior.

Sök