3304
Sök

Ska byta till elfläkt till min Volvo 744 GLT 16V, hur gör man med vattenpumpen mm?

9 Inlägg
11 augusti 2010
Trådstartare
#1
Hejsan!

Som rubriken lyder så vill jag byta till en elfläkt till min Volvo 744 GLT 16V, bilen är en 90:a och har AC om det gör någon skillnad om man ska koppla in en elfläkt? smile
  Jag har läst runt i forumet och det är ganska många som har bytat ut orginal fläkten till en elektrisk, men kan inte hitta hur man gör med vattenpumpen? För den är väl kopplad till motorflätken? Jag tänkte sticka ner till skroten och plocka en från en Volvo 940, men passar e.x.e Volvo 850 fläkten i min bil också?

// Kristoffer:)


268 Inlägg
11 augusti 2010
#2
du tar bara bort fläkten från vattenpumpen å sen skruvar du tillbaka muttrarna så dom håller remskivan smile  sen rycker du bort plastkåpan som sitter på kylet (två plåtskruv längst upp bara) och skruvar dit elfläkten istället smile  vet du hur du ska koppla in den elektriskt?

Jag har inte trimmat sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...

9 Inlägg
11 augusti 2010
Trådstartare
#3
Freddy_Fish skrev:
du tar bara bort fläkten från vattenpumpen å sen skruvar du tillbaka muttrarna så dom håller remskivan smile  sen rycker du bort plastkåpan som sitter på kylet (två plåtskruv längst upp bara) och skruvar dit elfläkten istället smile  vet du hur du ska koppla in den elektriskt?

Okej, men det verkar ju inte vara så jätte svårt? smile Jag har kollat och det finns lite bilder att hämta hur man kopplar in den elektriskt.. Hur bra kyler dessa? För jag vill att ljudet från orginal fläkten ska bort så mycket som möjligt smile

PS: Tack för ditt snabba svar! smile


268 Inlägg
11 augusti 2010
#4
KrilleD skrev:
Freddy_Fish skrev:
du tar bara bort fläkten från vattenpumpen å sen skruvar du tillbaka muttrarna så dom håller remskivan smile  sen rycker du bort plastkåpan som sitter på kylet (två plåtskruv längst upp bara) och skruvar dit elfläkten istället smile  vet du hur du ska koppla in den elektriskt?

Okej, men det verkar ju inte vara så jätte svårt? smile Jag har kollat och det finns lite bilder att hämta hur man kopplar in den elektriskt.. Hur bra kyler dessa? För jag vill att ljudet från orginal fläkten ska bort så mycket som möjligt smile

PS: Tack för ditt snabba svar! smile

nej det är skitenkelt smile  bara att greppa en 10: ans nyckel och en stjärnmejsel å ut å skruva loss skiten wink
Okej, annars är det bara å fråga mej, jag är massa duktig på elektronik smile  tja, tar du en sån fläkt som ska sitta där så är den ju anpassad för att kyla tillräckligt smile  det är det bästa alternativet, att gå till skroten å plocka en fläkt från en 740 eller 940 så kanske du kan ta kablage och dom grejerna också smile

Jag har inte trimmat sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...

9 Inlägg
11 augusti 2010
Trådstartare
#5
Freddy_Fish skrev:
KrilleD skrev:
Freddy_Fish skrev:
du tar bara bort fläkten från vattenpumpen å sen skruvar du tillbaka muttrarna så dom håller remskivan smile  sen rycker du bort plastkåpan som sitter på kylet (två plåtskruv längst upp bara) och skruvar dit elfläkten istället smile  vet du hur du ska koppla in den elektriskt?

Okej, men det verkar ju inte vara så jätte svårt? smile Jag har kollat och det finns lite bilder att hämta hur man kopplar in den elektriskt.. Hur bra kyler dessa? För jag vill att ljudet från orginal fläkten ska bort så mycket som möjligt smile

PS: Tack för ditt snabba svar! smile

nej det är skitenkelt smile  bara att greppa en 10: ans nyckel och en stjärnmejsel å ut å skruva loss skiten wink
Okej, annars är det bara å fråga mej, jag är massa duktig på elektronik smile  tja, tar du en sån fläkt som ska sitta där så är den ju anpassad för att kyla tillräckligt smile  det är det bästa alternativet, att gå till skroten å plocka en fläkt från en 740 eller 940 så kanske du kan ta kablage och dom grejerna också smile

Okej, det låter ännu bättre ju! smile Okej, men när jag plockar fläkten ska jag tänka på att få med hela "skyddet" runt hela fläkten eller kan man bara ta fläkten i sig själv? (Frågan är lite dum kanske men har aldrig gjort dettta innan..) Du kan inte skriva lite kortfattat hur man ska koppla det? Tack än en gång! smile


268 Inlägg
11 augusti 2010
#6
KrilleD skrev:
Freddy_Fish skrev:
KrilleD skrev:

Okej, men det verkar ju inte vara så jätte svårt? smile Jag har kollat och det finns lite bilder att hämta hur man kopplar in den elektriskt.. Hur bra kyler dessa? För jag vill att ljudet från orginal fläkten ska bort så mycket som möjligt smile

PS: Tack för ditt snabba svar! smile

nej det är skitenkelt smile  bara att greppa en 10: ans nyckel och en stjärnmejsel å ut å skruva loss skiten wink
Okej, annars är det bara å fråga mej, jag är massa duktig på elektronik smile  tja, tar du en sån fläkt som ska sitta där så är den ju anpassad för att kyla tillräckligt smile  det är det bästa alternativet, att gå till skroten å plocka en fläkt från en 740 eller 940 så kanske du kan ta kablage och dom grejerna också smile

Okej, det låter ännu bättre ju! smile Okej, men när jag plockar fläkten ska jag tänka på att få med hela "skyddet" runt hela fläkten eller kan man bara ta fläkten i sig själv? (Frågan är lite dum kanske men har aldrig gjort dettta innan..) Du kan inte skriva lite kortfattat hur man ska koppla det? Tack än en gång! smile

vet inte riktigt ens om de går att plocka ur fläkten ur kåpan, så du tar ju självklart hela grejen, så är det bara att skruva dit smile  det beror på hur du ska göra, på din bil finns det antagligen ingen tempgivare till kylfläkt eftersom du har vanligt fläkt på, så du får antingen kolla om det finns något urtag för sådan givare (brukar sitta i kylet)  annars får du kankse köpa en adapter och montera på den ena kylslangen och sätta en givare i den och koppla in.

Jag har inte trimmat sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...

9 Inlägg
11 augusti 2010
Trådstartare
#7
Jag tackar för dina svar och ska sticka till skroten nu i veckan och få med mig fläkten hem smile Jag hoppas att det ska gå hela vägen hem! smile


268 Inlägg
11 augusti 2010
#8
KrilleD skrev:
Jag tackar för dina svar och ska sticka till skroten nu i veckan och få med mig fläkten hem smile Jag hoppas att det ska gå hela vägen hem! smile

japp gör de smile  men plocka med dej så mkt kablar å skit du kan, gärna ett passande relä också så slipper du köpa det smile

Jag har inte trimmat sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...

9 Inlägg
11 augusti 2010
Trådstartare
#9
Freddy_Fish skrev:
KrilleD skrev:
Jag tackar för dina svar och ska sticka till skroten nu i veckan och få med mig fläkten hem smile Jag hoppas att det ska gå hela vägen hem! smile

japp gör de smile  men plocka med dej så mkt kablar å skit du kan, gärna ett passande relä också så slipper du köpa det smile

Okej, vet du vilket relä det ska vara? smile För annars får jag inhandla det på biltema smile


268 Inlägg
12 augusti 2010
#10
KrilleD skrev:
Freddy_Fish skrev:
KrilleD skrev:
Jag tackar för dina svar och ska sticka till skroten nu i veckan och få med mig fläkten hem smile Jag hoppas att det ska gå hela vägen hem! smile

japp gör de smile  men plocka med dej så mkt kablar å skit du kan, gärna ett passande relä också så slipper du köpa det smile

Okej, vet du vilket relä det ska vara? smile För annars får jag inhandla det på biltema smile

det kan du nog kolla i instuktionsboken, eller locket till reläboxen, vilket det är.  jo men problemet är att man kanske måste ha ett ganska kraftigt relä, och biltema har bara upp till 30A

Jag har inte trimmat sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...


Sök