3565
Sök

Köpa begagnad - stora risker?

Handledare
1 481 Inlägg
24 mars 2010
#21
Ta fram biltemakatalogen och titta vilka bilar som har lägst priser på reservdelar.
Sedan köper du den Volvo som ser finast ut. Helst en som körts av en pensionär sedan ny.

Jaja. Skämt åsido. En äldre välskött 740 är perfekt som förstabil. Slitstark, krocksäker, Billig försäkring, billiga delar, Finns mängder med begagnade delar på alla skrotar och på Blocket. Enkel att meka med = du lär dig snabbt byta delar själv = billig service.


133 Inlägg
24 mars 2010
Trådstartare
#22
Hur mycket drar en volvo 740 då?


4 637 Inlägg
24 mars 2010
#23
fritszol skrev:
Hur mycket drar en volvo 740 då?

Beror på motor, skick o s v men enligt siffror ska en GL med B230F, vanligaste, snålaste motorn ta 0,88. Lite mer nu kanske när de rullat lite.
En bil som liknar 740 (men i mina ögon är snyggare) är ju 240. Även 940 (dock törstigare tror jag, tyngre och oftast mer hk) börjar bli riktigt billiga.

Kul länk, dock några år gammal.
http://www.aftonbladet.se/bil/article55068.ab
Senast redigerat av EmilHammarlund (24 mars 2010)

VW-nörd?
4 332 Inlägg
24 mars 2010
#24
Enligt den där i.love.my.volvo.men.den.drar.2.liter.milen.tråden så tycker ja inte gamla volvos verkar vara speciellt bra som förstabilar men men...stora och törstiga..vill man ha driftsäkerhet så köper man japanskt, o letar rost


4 637 Inlägg
24 mars 2010
#25
Mortalis skrev:
Enligt den där i.love.my.volvo.men.den.drar.2.liter.milen.tråden så tycker ja inte gamla volvos verkar vara speciellt bra som förstabilar men men...stora och törstiga..vill man ha driftsäkerhet så köper man japanskt, o letar rost

Volvo räknas bland det mest driftsäkra och storleken är en fördel, krocksäkerhet mm, gamla småbilar är inget vidare. Dricker inte farligt heller.
Och förutom ryktet har jag även en massa verkliga bevis på att de fungerar problemfritt mil efter mil. Dock är det inga slutkörda exemplar köpta av sladdkalle jag snackar om utan bilar i normalskick.
Senast redigerat av EmilHammarlund (24 mars 2010)

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
25 mars 2010
#26
EmilHammarlund skrev:
fritszol skrev:
vet inte, kolla bara lite snabbt wink

Varför är denna så billig..?

Dåligt rykte = billig bil.

Dålig kvalitet, dåligt rostskydd, riktigt dålig krocksäkerhet för storleken. (Gäller även nyare men säkerheten blev något bättre.) Inga egna erferenheter dock, bara sådant jag läst i tester och det gäller även nyare.) Omega av första generationen är den fulaste bil som finns enligt mig. Dock positivt med bakhjulsdrift. Kanske är en toppenbil på andra sätt, ingen aning som sagt.

De första Omegorna från 1987 led av allmänt usel kvalité. Från 1988 och framåt är byggkvalitén betydligt bättre. I övrigt är Omega rymlig, praktisk, komfortabel och snål på bensinen tack vare lågt luftmotstånd och effektiv motor.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

4 637 Inlägg
25 mars 2010
#27
IceEyes skrev:
EmilHammarlund skrev:
fritszol skrev:
vet inte, kolla bara lite snabbt wink

Varför är denna så billig..?

Dåligt rykte = billig bil.

Dålig kvalitet, dåligt rostskydd, riktigt dålig krocksäkerhet för storleken. (Gäller även nyare men säkerheten blev något bättre.) Inga egna erferenheter dock, bara sådant jag läst i tester och det gäller även nyare.) Omega av första generationen är den fulaste bil som finns enligt mig. Dock positivt med bakhjulsdrift. Kanske är en toppenbil på andra sätt, ingen aning som sagt.

De första Omegorna från 1987 led av allmänt usel kvalité. Från 1988 och framåt är byggkvalitén betydligt bättre. I övrigt är Omega rymlig, praktisk, komfortabel och snål på bensinen tack vare lågt luftmotstånd och effektiv motor.

Enligt testet blev den andra generationen som kom 1994 något bättre.
Enda siffrorna för bränsleförbrukning jag har sett är för de lite större motorerna och de vill ha en hel del bränsle.
Senast redigerat av EmilHammarlund (25 mars 2010)

154 Inlägg
25 mars 2010
#28
Ingen som har föreslagit Audi 80 ser jag, dags för en nöjd Audiägare att skriva av sig lite.

Jag äger en Audi 80 1,8s -89. Bilen har gått i familjen sedan ny och har blivit hyffsat väl omhändertagen under åren. Jag har nu kört med den i 2 år, förvisso har vissa problem dykt upp, men har varit ganska lätta att åtgärda.

Värt att nämna är att innan jag tog över bilen hade den stått still i ca 2 år, något som säkerligen satt sina spår.

Det första felet som uppdagades var att den vägrade starta första vintern den kördes, bytte ut någon tändmodul ( kan tyvärr inte minnas vad, men den kostade 100kr på biltema och tog 4 minuter att byta)

Nästa "fel". Nedslag på frambromsar på besiktningen, nya skivor och belägg från biltema ~1000kr.
Tog kanske 3 timmar att byta, men bara för att vi var tvungna att bygga ett eget verktyg för att pressa tillbaka kolven i oket.

Detta är allt "hemmamek" som gjorts på bilen.

Den har dock varit på verkstad två gånger. Första gången för att byta främre kröken/downpipe på avgassystemet, som hade rostat av helt och hållet. ~1500kr

Andra gången: Byte av bromsrör, bakre samt längsgående. ~3000kr.

Bilen är som sagt ingen pärla, så ingen energi läggs på att hålla den fin. Om något går sönder så lagas det, än så länge har det känts prisvärt.


Det som dock tilltalar mig mest är komforten. Detta är en bil som är över 20 år gammal, med 25000+ mil på mätaren. Men man åker riktigt bra i den. Den är tyst, man sitter bra både fram och bak. Inredningen håller väldigt hög kvalité och känns nästan lite lyxig smile

Nu under vintern har bilen snittat på 0,8 liter milen. Detta enbart i stadstrafik och med kallstarter varje start, vilket får anses som helt ok med tanke på hur jäkla kallt det varit den här vintern.



Som sagt, jag kan inte annat än rekommendera Audi 80. Om min "skrotaudi" är såhär bra som jag beskriver så kan jag knappt tänka mig hur en bil som blivit ompysslad är. Mycket möjligt att nästa bil blir en nyare 80.

När det gäller att köpa en audi 80:

Den motorn som jag har i min: 1,8s är en av de bättre motorerna. Den har förvisso bara 90 hästar, men är ganska pigg för sin låga effekt.

Vill man ha lite roligare så är det 2.3 liters motorn som gäller, 135 hästar på 5 cylindrar. Har ingen direkt koll på vad dom drar, men tror inte det ska vara någon större skillnad.

Dessa bilar har helgalvaniserad kaross, så det är ganska befriade från allvarligare rost. Skärmkanter och andra utsatta ställen kan dock vara lite smårostiga.


Som sagt. Audi 80 är trevliga bilar. Mer matnyttig info hittar du på www.nordicaudi.com

Musiker
472 Inlägg
25 mars 2010
#29
2,3 E drar inte så mycket mer, dessutom förvånansvärt pigga för så låg effekt! Låter grymt gör den också!
Däremot tycker jag du skall låta den sitta i en 100 istället då delarna faktiskt är billigare till den!
Så speciellt billiga kan jag dock inte tycka att de är, snarare ganska dyra men då köpte jag ju inte mina på Fultema heller...
Senast redigerat av Ras_J (25 mars 2010)

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)

133 Inlägg
12 augusti 2010
Trådstartare
#30
Köpt en Seat Ibiza -94 Nu big_smile


772 Inlägg
12 augusti 2010
#31
Låter som ett bra köp tycker jag. smile Grattis!

Forummoderator
10 576 Inlägg
12 augusti 2010
#32
fritszol skrev:
Köpt en Seat Ibiza -94 Nu big_smile

perfekt, då låser vi här

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök